ارتقاء كيفيت خدمات به دارندگان خودرو پلاك منطقه آزاد انزلی

حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودروهاي منطقه آزاد انزلي با ارتقاي كيفيت خدمات اولويت اصلي اين سازمان است . در اين گزارش به تشريح ابعاد مختلف قوانين، مقررات و برنامه هاي جديد اين سازمان در خصوص فرآيند واردات خودرو از طريق اين منطقه پرداخته شده است.
افزايش  نظارت بر شركتها و توسعه خدمات اداري در سطح استان
اين سازمان ضوابط و مقررات انضباطي شديد تري براي وارد كنندگان خودرو در ايفاي تعهدات و ورود خودروها در نظر گرفته است و در سال آينده با بهره برداري از سالن خدمات گمركي و استقرار كليه دستگاههاي مرتبط در يك مكان شاهد تسهيل و تسريع در عمليات گمركي و روند اداري شماره گذاري خودرو با پلاك منطقه خواهيم بود، از سوي ديگر براي رفاه حال دارندگان خودرو، نمايندگان بيمه ،گمرك و GPS در سطح استان در شهرهاي محدوده تردد براي تمديد سالانه خودرو مستقر شده تا دارندگان خودرو براي تمديد نيازي به مراجعه به منطقه نداشته باشند.

 امكان ورود كليه برندهاي مطرح دنيا
بنابراين گزارش كليه برندهاي معتبر خودرويي توليدي دنيا مي توانند براي شماره گذاري با پلاك منطقه آزاد وارد منطقه شوند، مدل سال جاري ميلادي يا حداكثر يك سال زير مدل سال(مانند ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵) بودن، نو بودن(مستعمل نبودن)، دو كيسه هوا (ايربگ) براي سرنشين جلو و ترمز ضد قفل (ABS) داشتن از جمله خصوصيات و ويژگيهايي است كه خودروهاي وارداتي به اين منطقه بايد دارا باشند تا پيش از ورود خودرو، مجوز ورود آن را با مراجعه به حوزه مديريت بازرگاني سازمان اخذ نمايند.

نگهداري خودروهاي پلاك منطقه تا ۲۰ سال بلامانع است

مدت نگهداري خودروهاي پلاك منطقه آزاد انزلي طبق مقررات اين سازمان تا ۲۰ سال بلامانع اعلام مي شود كه بيشتر از اين مدت نيز بسته به شرايط نگهداري و قابل استفاده بودن خودرو، توسط سازمان قابل تمديد است.


خودروهاي ورودي منطقه داراي استانداردهاي ۵۲ گانه شماره گذاري مي باشند
 خودروهاي ورودي با پلاك منطقه داراي استاندارد ۵۲ گانه براي شماره گذاري مي باشند و از سال آينده دارا بودن استانداردهاي يورو ۴ الزامي است .
برنامه ريزي برند سازي خودرو ها براي شركت هاي وارد كننده در دستور كار اين سازمان قرار گرفته به نحوي كه در فراخوان انجام شده در سال جاري براي جذب شركت هاي جديد و قوي وارد كننده خودرو، براي هر شركت مجوز واردات ۲ برند توليد كننده خودرو در نظر گرفته و آن شركت داراي مجوز، صرفاً برند مربوطه را مي تواند وارد نمايد و ساير شركت هاي وارد كننده نيز نمي توانند آن برند را وارد نمايند .

خدمات پس از فروش و دارا بودن غرفه تأمين قطعات از الزامات است
به شركت هايي مجوز واردات خودرو از طريق سازمان منطقه آزاد انزلي اعطاء مي شود كه داراي نمايندگي همان برند خودرو در كشور و استان باشند، و اين سازمان براي شركت هاي داراي مجوز واردات پيشين در نوع برند وارداتي براي پلاك منطقه آزاد محدوديت واردات ايجاد كرده تا بيشتر از شركت هاي وارد كننده اي استفاده شود كه نمايندگي و يا مكان خدمات پس از فروش و غرفه تامين قطعات در منطقه داشته باشند و چنانچه شركتي نتواند خود را با ضوابط و شرايط جديد منطبق كند از دور فعاليت واردات خودرو خارج خواهد شد.

رعايت الزامات قانوني خروج خودروهاي پلاك منطقه
كليه خودروها مي توانند با رعايت ضوابط و مقررات منطقه به افراد ديگر واگذار شوند و شرط واگذاري اين خودروها بدين صورت مي باشد كه فروشنده و خريدار در يكي از دفاتر رسمي ثبت اسناد حضور و طي اقرار نامه و يا صلح نامه خودروي خود را به شخص خريدار انتقال و پس از آن خريدار و فروشنده با در دست داشتن مدارك مربوطه مي بايد در مركز شماره گذاري اين سازمان حضور يافته و نسبت به نقل و انتقال خودرو اقدام نمايند.
نكته بسيار مهمي كه فروشنده خودرو بايد به آن توجه نمايد اين است كه براي تمامي خودروهاي با پلاك منطقه آزاد انزلي بُن تضمين بيمه به منظور عدم خروج از محدوده تردد در قبال دريافت سفته و معرفي دو ضامن از مالك خودرو اخذ مي شود، در صورت خروج از محدوده، مشمول اعمال قانون كالاي قاچاق شده؛ لذا در زمان نقل و انتقال، فروشنده مي بايد با مراجعه به منطقه آزاد نسبت به ابطال تضمين و سفته تحويلي قبلي اقدام و تضامين سفته و ضامن خريدار جديد را جايگزين آن نمايد كه در برخي موارد مشاهده گرديده كه دارندگان خودرو بدون هماهنگي سازمان و صرفاً در حد قولنامه و يا اقرار نامه و صلح نامه اقدام به واگذاري خودرو بدون اخذ تضامين قبلي از بيمه مستقر و جايگزين نمودن تضامين خريدار جديد مي نمايند كه در صورت خروج خودرو از محدوده از سوي خريدار جديد، و تبديل به كالاي قاچاق شدن آن، تضامين فروشنده كه در نزد بيمه به وثيقه گذاشته شده است به اجرا خواهد درآمد، لذا به كليه دارندگان خودرو كه قصد فروش خودرو را به افراد ديگر دارند اعلام مي شود كه، به جهت عدم ايجاد هر گونه مشكلات آتي نسبت به رعايت مقررات مربوطه اقدام نمايند.

راه اندازي نمايشگاه ،خدمات تعميرگاهي و تامين قطعات در محدوده منطقه

از سوي ديگر، براي ساماندهي بهتر تامين خدمات و قطعات خودروهاي وارداتي، كليه شركت هاي وارد كننده از سال آينده ملزمند به صورت انفرادي و يا مشترك با ساير شركت هاي وارد كننده در مجتمع هاي تجاري منطقه نسبت به راه اندازي غرفه تامين قطعات خودرو اقدام نمايند و علاوه بر آن در محدوده قانوني منطقه نسبت به راه اندازي نمايشگاه و خدمات تعميرگاهي اقدام نمايند.اين درحالي است كه شركت هاي وارد كننده خودرو ملزم هستند تا مدت ۵ سال از زمان شماره گذاري خودرو نسبت به تامين قطعات و خدمات پس از فروش اقدام نمايند.

نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي استان
علاوه بر خودروهاي سواري، امكان ورود خودروهاي سنگين و نيمه سنگين و ماشين آلات راهسازي، عمراني و كشاورزي نيز پس از اخذ مجوز از سازمان وجود دارد، و هم اكنون امكان ورود و شماره گذاري اين نوع خودروها كه در سالهاي ۲۰۱۲.۱۳.۱۴ ميلادي توليد شده باشند، فرآهم شده است.
اين سازمان دستگاههاي دولتي را كه قصد نوسازي ماشين آلات سنگين خود را براي خدمات عمومي در محدوده تردد خودرو دارند، از پرداخت عوارض ورودي معاف نموده است.

نكاتي كه بايد مالكين خودروهاي پلاك منطقه رعايت کنند
از آنجايي كه بر روي خودروها GPS  نصب مي گردد لذا از هر گونه دستكاري آن جلوگيري بعمل آيد، در صورت قطع نمودن و دستكاري، مشمول جريمه خواهند شد، از سوي ديگر براي همه خودروهاي با پلاك منطقه آزاد انزلي پروانه موقت سبز يكساله و بيمه نامه تضمين عدم خروج صادر مي گردد و دارندگان خودروهاي مربوطه مي بايست پس از اتمام مهلت قيد شده بر روي پروانه، براي تمديد آن و تضمين سالانه به سايت خودرو منطقه مراجعه و در صورت تأخير در مراجعه براي تمديد، مشمول جريمه خواهند شد.
كليه خريداران خودرو در زمان قرارداد با شركتها حتماً نوع آبشن خودروها (بيسيك-ميدل آبشن–فول آبشن) با ذكر مشخصات دقيق آن شامل تعداد ايربگ– مانيتور–سردكن و گرمكن–استارتر-آينه برقي و غيره را قيد نمايند و در قرارداد نيز تاريخ تحويل خودرو الزاماً قيد و براي هر روز تاخير ضرر و زيان تعيين نمايند تا در صورت مواجهه با مشكل و شكايت از شركت مربوطه و عدم ايفاي تعهدات طرفين, قابل بررسي و رسيدگي باشد.
در خصوص خروج خودروهاي پلاك منطقه از محدوده و اخذ مجوز پلاك گذر موقت، طبق قوانين كشوري، خروج خودروها در اختيار سازمانهاي گمرك و پليس راهور مي باشد و طبق آخرين بخشنامه گمرك ايران و پليس راهور، پلاك گذر موقت صرفاً به افرادي داده مي شود كه در منطقه آزاد انزلي سرمايه گذاري نموده باشند و مجوز فعاليت اقتصادي از اين سازمان اخذ كرده باشند.



برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :