ضرورت تقویت استعدادها در عرصه قواعد قرآنی

با پایان یافتن نخستین دوره مسابقات قرآن کریم منطقه آزاد اروند، داوران بخش آقایان از حضور استعدادهای درخشان حفظ و قرائت قرآن کریم در این منطقه بر ماندگاری این توانایی‌ها در این عرصه تأکید کردند.

 نخستین دوره مسابقات قرآن کریم در منطقه آزاد اروند روزهای 11 و 12 بهمن در دو بخش آقایان و بانوان در 6 رشته قرائت(ترتیل و تحقیق) صوت و لحن، مفاهیم، اذان(ویژه آقایان) و حفظ 10 جزء، 15 جزء و 30 جزء برگزار شد.
در پی این موضوع خبرگزاری ایکنای خوزستان با داوران بخش شفاهی آقایان گفت‌وگو کرده تا سطح کیفی و استقبال شرکت‌کنندگان را ارزیابی کند.
سیدعدنان موسوی، داور بخش وقف و ابتدا این مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه در محدوده منطقه آزاد اروند بیش از 150 حافظ کل قرآن کریم وجود دارد این مسابقات از سطح کیفی خوبی برخوردار بود.

فراهم شدن مقدمات مسابقه قرآن در مدت زمان محدود
وی با اشاره به اینکه مقدمات این مسابقه در مدت زمان محدودی فراهم شد، گفت: انتظار می‌رود در دور دوم این مسابقات شاهد افزایش سطح کیفی و اجرایی آن باشیم.
موسوی افزود: در مسابقات قرآن کریم منطقه آزاد اروند حضور نفرات اول مسابقات قرآنی استان بسیار پررنگ بود.
در ادامه شاهین خزلی، داور بخش تجوید نیز با بیان اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان این مسابقات جوان بودند، افزود: انتظار می‌رفت به منظور تشویق شرکت‌کنندگان جوان مسئولان حضور پررنگ‌تری داشته باشند.
وی با بیان اینکه مسابقات قرآن اروند دارای افتتاحیه و اختتامیه درخوری نبود، تصریح کرد: به دلیل اینکه زمان برگزاری مسابقه در روز تعطیل نبود، دانش‌آموزان حافظ و قاری نتوانستند در این مسابقه حضور بیشتری داشته باشند.
داور بخش تجوید اولین دوره مسابقات قرآن کریم منطقه آزاد اروند با بیان مخالفت خود در برگزاری مسابقات اذان گفت: اذان گفتن وظیفه هر مسلمان است و برگزاری این مسابقات تنها سبب ایجاد حس رقابت ناسالم و حس منیت می‌شود.

برخورداری منطقه آزاد اروند از استعدادهای متعدد در عرصه فعالیت‌های قرآنی
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد اروند دارای استعدادهای بسیاری در عرصه فعالیت‌های قرآنی است، پیشنهاد کرد: برگزاری این قبیل مسابقات با توجه به ظرفیت‌ بالای منطقه افزایش داده شود. متأسفانه شاهد هستیم افرادی که از صدای خوبی برخوردارند، به فعالیت‌های حاشیه‌ای قرآن می‌پردازند در صورتی که از اصل قرآن کریم غافل شده‌اند.
خزلی گفت: لازم است افراد مستعد در کنار فعالیت‌های جانبی به تقویت خود در حوزه مفاهیم و قواعد قرآنی بپردازند.
داور بخش تجوید اولین دوره مسابقات قرآن کریم منطقه آزاد اروند از روند اطلاع‌رسانی مناسب به وسیله نصب بنرها در سطح شهرهای خرمشهر و آبادان اظهار رضایت کرد.
همچنین مهدی میرزا داور بخش صوت و نماینده سازمان منطقه آزاد اروند در این مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: با وجود اینکه این مسابقات برای نخستین بار در این منطقه برگزار شد، از نظر کیفی و کمی در سطح بالایی قرار داشت و انتظار می‌رود در سال‌های آینده به دلیل وجود استعدادهای درخشان این مسابقات مطلوب‌تر  برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه در این بخش شرکت‌کنندگان با اصوات حزین حضور داشتند، افزود: اکثر صداها قرآنی و با لهجه عربی بود.
میرزا یکی از نقاط ضعف این مسابقات را مکان و زمان برگزاری آن عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه زمان این مسابقه در روز اداری و مکان آن در نمازخانه سازمان منطقه آزاد اروند قرار داشت در کار کارکنان و متسابقین تداخل ایجاد شد.

درپایان ابراهیم مجدمی ناظر داوران این دوره از مسابقات قرآن کریم سطح داوری را بسیار عالی ارزیابی کرد و افزود: براساس شیوه‌نامه داوری مسابقات، داوران مشکلات هر شرکت‌کننده را به صورت انفرادی و باحوصله برطرف می‌‌کردند.

یادآور می‌شود، عدنان مؤمنین در رشته قرائت و امین میمندی در رشته ترتیل قرآن کریم رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دادند. حسن بغلانی در رشته اذان، سید مصطفی داودزاده در رشته حفظ 15 جزء و یعقوب غبیشاوی در رشته حفظ 10 جزء نفرات نخست این مسابقات بوده‌اند.
نفرات برتر این مسابقات نیز به مرحله کشوری مسابقات مناطق آزاد و چابهار اعزام می‌شوند که این مسابقات 25 تا 27 بهمن در استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

منبع: ایکنا



برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :