برگزاری هم انديشي مديران صندوق ضمانت صادرات و دبیرخانه شورا

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31328
ساعت 10:11 چهارشنبه 15 بهمن 1393
اولين نشست هم انديشي مديران صندوق ضمانت صادرات و مديران عامل سازمان هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با حضور معاون اقتصادي و سرمايه گذاري دبيرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تهران برگزار شد.

در اين نشست كه با هدف بهره مندي از تسهيلات صندوق و در جهت توسعه صادرات در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي برگزار شد، موضوعاتي همچون تشريح مزيت ها، تسهيلات و روند اجرايي نمودن آنها در مناطق مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
محمد معزالدين در اين نشست گفت: با توجه به اهميت دولت تدبير و اميد در خصوص توسعه مناطق آزاد كشور، این مناطق نيازمند ايجاد نظام اقتصادي مناسب است.
معزالدين افزود: در بررسي نظام صادرات يا وارداتي شدن يك كشور نياز به مجموعه اي از فعاليت ها و اقدامات نظام مند است.
او گفت: امروز يكي از اقدامات بسيار مهم در رابطه با بحث صادرات را با كمك صندوق توسعه صادرات آغاز كرده ايم.
معاون اقتصادي و سرمايه گذاري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه كشور افزود: تلاش دبيرخانه شورا بر آن است تا مسائل مربوط به قوانين و مقررات در مناطق آزاد و ويژه كشور به صورت برگزاری نشست های هم اندیشی و حضوري مرتفع گردد.
او ادامه داد: عدم آگاهي صادركنندگان، واردكنندگان و توليدكنندگان از قوانين و مقررات حاكم در مناطق آزاد و ويژه باعث شده تا اين مناطق نتوانند آنطور كه بايد در این حوزه فعاليت كنند. براي ايجاد پنجره اي واحد در مناطق آزاد كشور، مجموعه هايي طراحي شده تا زمينه صادرات را به نحوي بهتر و جامع تر براي توليدكنندگان فراهم آوريم.
محمد معزالدين در پايان افزود: در مناطق آزاد و ويژه اقتصادی مي بايست نمايندگان و كارگزاراني از سوي صندوق ضمانت صادرات حضور داشته باشند تا در صورت بروز مشكل از مشاوره آنها بهره گيرند.


لزوم آگاهي واحدهاي توليدي به خدمات صندوق ضمانت صادرات
عضو هيات مديره و معاون فني صندوق ضمانت صادرات در ادامه اين نشست گفت: بسياري از واحدهاي توليدي و بازرگاني در مناطق حضور دارند كه از خدمات صندوق ضمانت صادرات بي اطلاع هستند. لازم است با كمك مناطق آزاد امكان توسعه فني را در این مناطق افزايش دهيم.
اسماعيل دهبان افزود: فلسفه وجودي صندوق ضمانت صادرات در دو موضع مطرح است، يكي بحث تامين ماليات و تامين نقدينگي براي واحد توليدي و ديگري برگشت وجه تجارت و صادرات به توليدكنندگان.
دهبان در خصوص بحث بيمه و ضمانت صندوق نيز گفت: در صندوق ضمانت صادرات بحث بيمه اي، تضمين وصول مطالبات طرف ايراني از طرف خارجي و بحث ضمانت مربوط به تامين نقدينگي و كمك به تامين مالي است.
او افزود: واحدهاي توليدي و بازرگاني مناسبي در مناطق آزاد حضور دارند و صندوق ضمانت صادرات كمك مي كند تا شركت هايي كه در وصول مطالباتشان مشكل دارند مسائل شان را رفع کنند.

افزايش مقوله توسعه صادرات در كشور
در ادامه این نشست مدير بازاريابي صندوق ضمانت صادرات نيز گفت: اهميت مقوله توسعه صادرات در شعارهاي مقام معظم رهبري و مقاوم كردن اقتصاد مقاومتي در كشور كاملا مشهود است. ايشان تاكيد دارند كه اقتصاد ما بايد به گونه اي مقاوم شود كه مقوله صادرات در كشور افزايش يابد.
فرشيد احمدي افزود: در ادبيات اقتصادي با دو تئوري جايگزيني واردات و تمركز بر صادرات و توسعه صادرات روبرو هستيم. البته آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد توسعه و تمركز صادرات است.
احمدي گفت: نوك پيكان توسعه صادرات، مناطق آزاد هستند. با همين هدف 7 منطقه آزاد و بيش از 16 منطقه ويژه اقتصادی را بیش از پیش با خدمات صندوق ضمانت توسعه آشنا کنيم.
مدير صدور بيمه نامه هاي كوتاه مدت صندوق ضمانت توسعه نيز در این گفت: در صندوق توسعه ضمانت ايران بيمه هاي كوتاه مدت به بيمه هايي گفته مي شود كه در مدت دو سال هزينه پرداختي خود را تصفيه نمايند.
ابوالقاسم عاشري افزود: براي پوشش بيمه اي حتما مي بايست از خريداران، بانك ها و يا كارفرمايان خارجي اعتبار سنجي شود و طبق رتبه بدست آمده سقف اعتبار مشخص گردد.
عاشري در خصوص ريسك تجاري و سياسي در بيمه نيز گفت: ريسك هاي اصلي تجاري كه در بيمه ها قرار مي گيرند شامل؛ خودداري خريدار از تحويل خريد انجام شده، عدم پرداخت بهاي كالا و ورشكسته شدن خريدار خارجي. ريسك هاي سياسي نيز شامل جنگ، روابط سياسي كه تيره شده، سياست هاي اقتصادي كه موجب مسدود شدن پول آن كشور است و همچنين ريسك نقل و انتقال ارز كه در بيمه نامه ها به عنوان مهم ترين ريسك ها محسوب مي شود.

پوشش ضمانتي صددرصدي براي بانك ها
در ادامه اين نشست مدير صدور بيمه نامه هاي كوتاه مدت صندوق ضمانت توسعه نيز گفت: در جلسه اي كه با بانك هاي مناطق آزاد برگزار مي شود بايد به آنها اطمينان دهيم كه پوشش ضمانتي صددرصدي براي بانك ها قائل مي شويم تا بانك ها ترديدي در اين مورد نداشته باشند.
هايده يونسي افزود: بيمه هاي خاص صادرات مخصوص خدمات فني و مهندسي مناطق آزاد است. 

ضرورت تامین منابع مالی قبل از صادرات
مدير صدور ضمانت نامه هاي اعتباري صندوق ضمانت صادرات در خصوص کمک به تامین مالی قبل از صادرات گفت: ضمانت‌نامه‌هاي اعتبار بانكي ريالي و ارزي به نفع بانکهای ایرانی و ضمانت‌نامه‌هاي اعتبار تولیدی ريالي و ارزي به نفع تولیدکننده ایرانی است.
محمدحسين مقيسه افزود: ضمانت نامه ‌اعتبار بانكي سند تعهدآوري است كه بعنوان وثيقه مورد درخواست‌ اعتباردهندگان (بانك ها و موسسات اعتباري) و بنا به درخواست آنها جهت تضمين تعهدات صادركننده، از سوي صندوق  به عنوان ضامن ‌به نفع اعتباردهنده صادر مي شود.
مقيسه در خصوص ضمانت‌نامه‌هاي اعتباري توليدي صندوق نيز گفت: وثيقه صادركننده نزد توليدكننده جهت فروش مدت دار است. اين ضمانت‌نامه‌ها به درخواست كتبي توليدكننده صادر مي‌گردد. به منظور سرعت بخشيدن به فرآيند اعتبارسنجي و صدور ضمانت‌نامه، لازم است اطلاعاتي از قبيل مبلغ قرارداد فروش و زمان آن در درخواست اوليه توليدكننده قيد شود.

** گزارش تصویری مرتبط 


شناسه خبری: 31328

آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران
مدیر دفتر «مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور» در منطقه آزاد اروند منصوب شد

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟