آماده‌سازی 5800 صندلی برای مسافران دریایی در ‌‌نوروز

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31356
ساعت 15:10 جمعه 17 بهمن 1393
معاون سازمان بنادر از آماده‌سازی 5800 صندلی شناور برای جابه‌‌جایی مسافران نوروزی و برنامه‌ افزایش 10 درصدی سفر در این ایام خبر داد و گفت: مسافران فقط از بنادر و شناورهای زیر نظر سازمان برای سفر دریایی استفاده کنند.

سیدعلی استیری  درباره نظارت بر عملکرد شناو‌ر‌های مسافری و ‌آماده‌سازی آنها برای ایام نوروز، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دریایی انجام می‌دهد، موضوع ساماندهی سفرهای دریایی است.
وی ادامه داد: ‌سفرهای دریایی در ایام دهه فجر و به‌ ویژه نوروز‌ افزایش به سزایی می‌یابد، در این راستا تدابیر خاصی برای این ایام درنظر گرفته‌ایم، البته کمیته سفرهای دریایی به طور دائم شناورها را کنترل می‌کند و افسران کنترل و بازرسی این نظارت‌ها را انجام ‌می‌دهند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: آمادگی لازم برای جابه‌جایی مسافران نوروزی توسط شناورها وجود دارد و همان‌گونه که در 2 سال گذشته هیچ سانحه دریایی رخ نداد، تلاش می‌شود در نوروز پیش رو نیز هیچ حادثه‌ای رخ ندهد.
 
فعالیت کمیته سفر‌های دریایی از ابتدای مهرماه/ انجام 60 درصد سفرهای دریایی در  نوروز
استیری بیان کرد: 60 درصد سفرهای دریایی کل سال، در ایام طرح نوروزی از 25 اسفند تا 15 فروردین سال بعد انجام می‌شود و همین موجب تراکم سفر‌ها است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه فعالیت کمیته‌ سفرهای دریایی دوچندان شد، افزود: برنامه‌ریزی لازم برای کنترل مسیرهای تردد، اسکله‌ها، پایانه‌ها و ترمینال‌های مسافری برای ایام نوروز انجام شده و یا در حال انجام است.
وی اضافه کرد: ‌کمیته سفر‌های دریایی از نیمه دوم هر سال فعال می‌شود و در سه بخش «تأمین ایمنی آبراه»، «تأمین ایمنی شناور» و «تأمین ایمنی بندر» بررسی‌ها را انجام داده و فعالیت‌های اجرایی خود را آغاز می‌کند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: «نظارت‌های مستمر و ممیزی اماکن و بنادر»، «بازرسی شناورها قبل از شروع سفرهای نوروزی» و «ایجاد تمهیدات لازم به منظور افزایش ظرفیت مسافری» از فعالیت‌های عمده این کمیته در راستای آماده‌سازی برای جابه‌جایی ایمن و مطلوب مسافران دریایی به خصوص در بنادر جنوب و در ایام نوروز است.
استیری با تأکید بر اینکه سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور مسئولیت حفظ جان افراد در دریا و ایمنی تردد شناور‌ها را طبق مقررات ملی و بین‌المللی برعهده دارد، افزود: از ابتدای مهرماه بازرسی‌های متمرکز از شناورهای مسافری انجام شده است تا اشکالات فنی آنها رفع شده و در ایام نوروز بدون هیچ نقصی تردد کنند، ضمن آن که کنترل ایمنی شناورها در حال انجام است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر این که هیچ شناوری بدون تأییدیه ایمنی نمی‌تواند تردد کند، گفت: اقدامات امروز در راستای آماده‌سازی هرچه بیشتر شناورها برای حجم تردد‌های سنگین در ایام نوروز است.
 
برنامه‌ریزی افزایش 10 درصدی جابه‌جایی مسافران دریایی در نوروز 94
استیری با بیان اینکه در سال گذشته تعداد‌ 19 میلیون و 584 هزار نفر توسط شناورهای مسافری جابه‌جا شدند، گفت: امسال از ابتدای شهریورماه تا پایان آذرماه،‌ حدود 12 میلیون و 620 هزار نفر تردد مسافر توسط شناورها که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 12.8 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: امسال افزایش 10 درصد جابه‌جایی مسافر در نوروز نسبت به نوروز 93 پیش‌بینی می‌شود، اما امکانات خود را برای افزایش 15 درصدی آماده می‌کنیم.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در سال گذشته در طول ایام نوروز حدود 7.5 میلیون سفر دریایی بدون هیچ سانحه‌ای‌ انجام شد.
 
 آماده‌سازی 5800 صندلی شناور برای جابه‌‌جایی مسافران نوروزی
استیری درباره ظرفیت ناوگان مسافری دریایی اظهار داشت: تعداد صندلی شناورها حدود 5 هزار و 400 صندلی است که 3 فروند شناور جدید نیز به زودی وارد ناوگان خواهد شد؛ این سه فروند شناور حدود 250 تا 300 صندلی به ناوگان موجود اضافه‌ می‌کند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه ‌با افزایش شناورها، رفت و آمد با سهولت انجام شود، اظهار داشت:‌ البته در سال گذشته مشکل ظرفیت و ناوگان نداشتیم و فقط مشکل تراکم بود زیرا همانگونه که گفته شد 60 درصد سفرهای دریایی کل سال، در ایام طرح نوروزی از 25 اسفند تا 15 فروردین سال بعد انجام می‌شود و همین موجب تراکم سفر‌ها است.
 
جایگزینی سریع شناور‌ها در صورت وجود نقص فنی‌/ فعالیت شناور حمل خودرو در نوروز
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره‌‌ اختصاص شناورهای جایگزین در ایام پیک نظیر نوروز توضیح داد: بازرسی‌های دقیق شناورها به‌ صورت کامل انجام می‌شود، تا در ایام نوروز شناورها مشکل فنی نداشته باشند، در اوج سفر نظیر نوروز،‌ شناورهای مسافری پشت سر هم (نظیر اتوبوس‌های تندرو BRT تهران)‌ در نوبت هستند، اگر شناوری هنگام مسافرگیری یا قبل از آن متوجه مشکل فنی شود، به سرعت شناور بعدی جایگزین می‌شود.
استیری اضافه کرد: در ایامی که پیک سفر نیست این شناورها به صورت نوبتی مسافر جابه‌جا می‌کنند و در ایام پیک سفر پشت سر هم مستقر شده‌اند و در اسکله قرار دارند.
وی بیان کرد: البته برخی مشکلات فنی شناورهای مسافری در مدت زمان کوتاه 10 تا 20 دقیقه‌‌ رفع می‌‌شود ضمن آنکه کنترل لازم انجام شده است تا شناورها از نظر تعمیرات اساسی مشکل خاصی نداشته باشند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: شناورهای حمل خودرو نیز در سال جاری فعال هستند تا مسافران در صورت تمایل خودروی خود را نیز به جزیره قشم حمل کنند.
 
انجام 90 درصد سفرهای دریایی کل کشور از استان هرمزگان/ بندرعباس-قشم پرترددترین مسیر
استیری با بیان اینکه پایتخت مسافرت‌های دریایی کشور استان هرمزگان است؛ مسیرهای دریایی بندرعباس-‌قشم، بندرعباس-‌هرمز، هرمز-‌قشم، پل-‌لافت و «بنادر چارک، بندر لنگه و بندر آفتاب به سمت کیش» و بالعکس از مسیرهایی است که 90 درصد سفرهای دریایی کل کشور در آنها انجام می‌شود.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: البته در استان‌های دیگر نیز نظیر خوزستان و بوشهر، سفرهای دریایی فعال است‌ اما به اندازه استان هرمزگان نیست.
 
مسیر مسافری بندر ترکمن-جزیره آشوراده تنها خط دریایی مسافری شمال کشور
وی با بیان این که در بنادر شمالی کشور اغلب سفرهای دریایی گردشگری فعال است، اظهار داشت: غیر از مسیر مسافری بندر ترکمن به جزیره آشوراده (آشوراده ده در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندرترکمن، استان گلستان و جزیره ایرانی دریای خزر است)، دیگر مسیر مسافری در بنادر شمالی کشور نداریم و بقیه مسیرها گردشگری است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در بنادر جنوبی کشور غیر از مسیرهای مسافری دریایی ثابت نظیر‌بندرعباس به قشم، برخی از مسیرها هم در ایام نوروز به صورت مقطعی فعال می‌‌شود که بیشتر در استان‌های بوشهر و خوزستان (راهیان نور) است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این دو استان مذکور در شرایط‌ اوج سفر و زمانی که آب و هوا مناسب است مسیر‌هایی فعال می‌‌شود.
استیری گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می‌کند مسیرهایی که پتانسیل مسافری دارد تحت نظارت خود درآورده و دستورالعمل‌های لازم را به مراجع ذیربط داشته باشد.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره خط مسافری جزیره هندورابی بیان کرد: این موضوع در حیطه اختیارات منطقه آزاد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگر‌ی است، اما هنوز این مسیر عملیاتی نشده است زیرا باید شناورهای مسیر ثبت سازمان بنادر شوند که تاکنون چنین درخواستی نداشته‌ایم.
 
آماده‌سازی پایانه‌های مسافری‌ بندری برای ایام نوروز/ تأکید بر آماده‌سازی پایانه‌‌های در اختیار سازمان مناطق آزاد
وی درباره آماده‌سازی پایانه‌های مسافری بندری برای ایا‌م نوروز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با ارائه تسهیلات خرید و ساخت شناورهای مسافری در قالب وجوه اداره شده‌ و سرمایه‌گذاری در ایمن سازی و ساخت بنادر و ترمینال‌های مسافری، تلاش می‌کند ناوگان مسافری دریای کشور فعال و ایمن باشد.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در این راستا ترمینال شهید حقانی در بندرعباس، ترمینال شهید زاکانی در جزیره قشم و ترمینال هرمز از ترمینال‌هایی بود که از 2 سال پیش تا کنون آماده‌سازی شده‌اند.
وی با بیان اینکه نمایندگان سازمان بنادر مشغول انجام بازدیدهای میدانی از تمام بنادر مسافری و بررسی اشکالات احتمالی هستند، افزود: در بنادر دیگر تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی نیز تا پیش از ایام نوروز، ممیزی‌ها انجام می‌شود تا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در شرایط مطلوب باشند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در کل سواحل شمالی و جنوبی کشور استانداردهای ایمنی رعایت می‌‌شوند و حتی در بنادری که مرتبط با سازمان بنادر نیستند نیز توصیه‌های لازم را به ارگان‌های متولی از نظر امکانات رفاهی و ایمنی داریم.
استیری تأکید کرد: بنادری که در اختیار سازمان مناطق آزاد است باید از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در شرایط مناسب و مطلوب باشند.

مسافران نوروزی فقط از بنادر و شناورهای مجاز برای تردد استفاده کنند‌‌
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد:‌ مسافران نوروزی فقط از بنادر مجاز و شناورهای مجاز و تحت نظر سازمان بنادر و دریانوردی برای سفر دریایی خود استفاده کنند و برای مسافرت‌های دریایی از محل‌هایی که غیرمجاز است یا از شناورهای غیرمجاز برای جابه‌جایی ‌استفاده نکنند تا در ایام نوروز دچار مشکل نشوند.
وی با تأکید بر اینکه در این ایام‌ شناور‌ به اندازه کافی برای جابه‌جایی مسافران موجود است، بیان کرد: البته هماهنگی لازم با مسئولان کشوری و استانی در حال انجام است، تا مردم از مبادی مجاز مورد نظر سازمان بنادر و دریانوردی تردد کنند.
استیری با بیان اینکه ‌در بخش مسافری دریایی بر 3 مورد اصلی تأکید داریم، اضافه کرد: رعایت ایمنی سفر، لغو سفرهای دریایی در شرایط نامطلوب آب و هوایی و جوی و الزام به کارگیری تجهیزات ایمنی کامل، از مواردی است که به تعاونی‌های مسافری دریایی تأکید شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مسافران هم حتماً هنگام سفر، از تجهیزات ایمنی دریانوردی نظیر جلیقه نجات استفاده کنند، تا نوروز امسال هم جابه‌جایی‌ها بدون حادثه انجام شود.

منبع:فارس



آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران
مدیر دفتر «مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور» در منطقه آزاد اروند منصوب شد

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟