دستاوردهاي انقلاب اسلامي در آبادان و خرمشهر

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31372
ساعت 10:52 دوشنبه 20 بهمن 1393
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توطئه های دشمنان مجال عمران وآبادانی در شهرهای آبادان و خرمشهر را نداد وآغازجنگ تحمیلی خسارات فراوانی به این 2 شهرستان وارد کرد اما پس از پایان جنگ بازسازی شهرهای آبادان و خرمشهر آغاز شد.

یکی از نخستین مراکز صنعتی که در بازسازی مورد توجه مسولان قرار گرفت پالایشگاه آبادان بود.
عملیات بازسازی فاز اول این پالایشگاه با ظرفیت 130 هزار بشکه در روزآغاز و در فروردین 68واحد تقطیر 85 وارد مدار تولید شد .
با وجود آنکه ساخت ، نصب و عیب یابی دستگاههای پالایشگاه در زمان رژیم پهلوی به عهده متخصصان خارجی بود اما بازسازی و راه اندازی مجدد آنها به همت مهندسان و متخصصان توانمند کشورمان انجام شد.
هم اکنون پالایشگاه آبادان کاملا بازسازی و با ظرفیت بیش از 430 هزار بشکه در روز فرآورده های گاز مایع، بنزین ، نفت سفید ، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، گوگرد، انواع حلالهای نفتی/ و مواد اولیه کارخانه های روغن سازی و قیررا تولید می کند.
همچنین اجرای طرح‌توسعه پالایشگاه آبادان در سه مرحله‌آغاز شده که مرحله نخست آن شامل نوسازی، بهسازی و افزایش ظرفیت واحد تقطیر در خلاء با ظرفیت 180هزار بشکه در روز و کاهش گرانروی با ظرفیت روزانه 25 هزار بشکه‌، احداث واحد ‌نمک‌زدایی از نفت‌خام با سیستم جدید است .
نکته مهم و بارز این که اجرای بزرگ‌ترین واحد تقطیر در خلاء کشور بدون کمک مالی و فکری بیگانگان و تنها بدست مهندسان ومتخصصان داخلی انجام شد.
ابداع فرآیند تبدیل نفت کوره یا مازوت به بنزین و گازوییل نیز یکی از افتخاراتی است که سال گذشته در پالایشگاه آبادان برای کشورمان رقم خورده است .
هم اکنون به طور میانگین روزانه 15 میلیون لیتر بنزین، 19 میلیون لیتر نفت گاز (گازوییل) و سه میلیون لیتر نفت سفید در این پالایشگاه تولید می شود .
پالایشگاه آبادان همچنین در طرح توسعه خود طرحهای بزرگی را در دست اقدام دارد که اهم آنها عبارتند از: بالا بردن ظرفیت واحد تقطیر شماره 85 از130به 180 هزار بشکه در روز، ساخت واحد در خلاء 200 با ظرفیت 70هزار بشکه در روز.
پتروشیمی آبادان نیز از دیگر صنایع مهم منطقه و کشور است.
بازسازی پتروشیمی آبادان نیز در چندین مرحله متوالی از سال 67 به بعد انجام شدکه در پی آن تمامی واحدهای خط تولید P.V.C و D.D.B در مدار تولید قرار گرفت .
این واحد صنعتی با تولید بیش از 150 هزار تن انواع فراورده های پتروشیمی از جمله پی وی سی و پلی اتیلن و نیز بسیاری محصولات شیمیای دیگر، نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی کشور ایفا میکند.
بندر خرمشهر هم که در دوران دفاع مقدس بکلی ویران شده بود به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی نخستین بار پس از پایان جنگ با ساخت 4پست اسکله شناورهای باری به ظرفیت هشتادوپنج تن کالا/ اغاز به کار کرد. در حال حاضر این بندر دارای 9 پست اسکله با ظرفیت پذیرش کشتی هایی با آبخور6 متر است.
جابجایی سالانه به طور متوسط بیش از 99 هزار تیو کانتینر، بندر خرمشهر را از سال 82به عنوان دومین بندر کانیتنری کشور ارتقا‌ء داده است.
همچنین بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور نیز در بندرخرمشهر ساخته و راه اندازی شد که قابلیت جابجایی هزار و 200 مسافر را در روز دارد.
نیروگاه گازی آبادان نیز یکی دیگر از طرحهای مهم و افتخارات جمهوری اسلامی است که در آبادان ساخته شد این نیروگاه شانزده و نیم درصد برق مصرفی‌استان خوزستان و دو و نیم درصد برق کشور را تامین و افت ولتاژ آنان را رفع می‌کند.
بهره برداری از نیروگاه چهارم خرداد سال 83 آغاز شد .
ظرفیت اسمی آن حدود 494 مگاوات و تولید روزانه مگاوات برق است.
ساخت این نیروگاه رشد توان فنی، تخصصی و مدیریتی کارشناسان ایرانی و متخصصان کشور مان را به خوبی نمایان ساخت.
ساخت نیروگاه هزارو452 مگاواتی سیکل ترکیبی خرمشهر هم از سال 85آغاز شد.
این نیروگاه در کیلومتر هشت جاده خرمشهر – اهواز (جاده امام جعفر صادق) واقع در منطقه آزاد اروند قراردارد .
نیروگاه خرمشهر مشتمل برشش واحد گازی و سه واحد بخار جمعاً سه بلوک سیکل ترکیبی است که در سه مرحله اجرای برنامه ریزی، طراحی و در حال اجرا است که در سال گذشته واحد سوم گازی آن به بهره برداری رسید.
صنایع دریایی شهید موسوی خرمشهرنیز از صنایع دریایی فعال و توانمند منطقه است که توسط وزارت دفاع در سال 83 ساخته شد .
کشتی های سنگین 22هزار تنی ، سکوهای حفاری ، سازه های فراساحلی و ساحلی ، انواع لندینگ کرافت 2و شناورهای صیادی و باری کشور در این مجتمع ساخته می شود و تولیدات آن قابل رقابت با شناورهای دریایی کشور های پیشرفته است .
همچنین شرکت کشتی سازی اروندان خرمشهر دیگر کارخانه کشتی سازی منطقه است .
ایران جزو هفت کشور برتر جهان و تنها سازنده شناور کاتاماران در خاورمیانه است که پس از چند کشوراروپایی و استرالیا در رتبه هفتم جهان قرار دارد.
شناورهای کاتاماران ایران در شرکت کشتی سازی اروندان خرمشهر ساخته می شود.
کشتی باربری لندینکرافت ،شناور کروبوت و نیز شناورهای تشریفاتی از دیگرساخته های شرکت کشتی سازی اروندان است که ازسال 69 تاکنون بیش از120 فروند از آنها ساخته شده است .
دیگر سرمایه گذاری دولتمردان در منطقه ،ایجاد یارد سکو سازی،ٍ شرکت تاسیسات دریایی ایران در خرمشهر در سال هشتاد ، به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های بعد ازانقلاب در خرمشهر است .
این شرکت بزرگ با داشتن سه کارگاه بزرگ تولیدی موسوم به یارد، سکوهای دریایی استخراج و پالایش اولیه نفت و گازرا تولید می کند که این امر خرمشهر را تبدیل به قطب بزرگ ساخت سکو های نفتی و گازی دریایی در کشور کرده است .
همه مراحل طراحی و ساخت این سکوهای میدانهای نفتی را مهندسان و متخصصان خرمشهری به عهده دارند.
تاکنون ساخت سکو های فراساحل در خرمشهر برای کشورمان 55 درصد صرفه جویی ارزی به همراه داشته است .
سایت رسمی این شرکت اعلام کرده است که شرکت تاسیسات دریایی ایران در حال حاضر بیش از هفت میلیارد دلار طرح ‌ داشته و با افزایش گردش مالی خود به بیش از دو و نیم میلیارد دلار، در صدد حفظ و ارتقاء هرچه بیشتر وضعیت مالی خود است .
تاسیس شهرکهای صنعتی آبادان و خرمشهر در سالهای 70 و 72، دومین قطب اشتغال بعد از پالایشگاه آبادان ،
دارای 120 واحد فعال با اشتغالزایی بیش ازچهار هزار نفر، یک سرمایه ‌گذاری ملی به منظور رونق اقتصادی /اشتغالزایی و جبران عقب ماندگیهای جنگ تحمیلی در آبادان و خرمشهر است .
شهرک صنعتی خرمشهر بزرگترین و فعالترین شهرک صنعتی استان خوزستان است .
یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در منطقه ایجاد بزرگترین طرح تولید نیشکر و صنایع جانبی در منطقه است .
این صنعت بزرگترین طرح توسعه نیشکر در کشور با پتانسیل بالای تولید است که در عرصه های جهانی رقابت می کند
یکی ازکارخانه های کشت و صنعت نیشکر با نام میرزا کوچک خان درمحدوده شهرستان خرمشهر است .
جلگه اى بودن و مستعد بودن خاک برای کشت نیشکردراستان خوزستان باعث شد 44 هزار و 500 هکتار زمین با تولید سالانه 700 هزار تن شکر خام و اشتغالزایی 15 هزار نفر زیر کشت این محصول رود .
علاوه بر نیشکر، شکر وصنایع جانبی آن مانند خوراک دام، کاغذ، M.D.F ، الکل، خمیرمایه ، باگاس و ملاس نیز در این مجتمع تولید می شود .
عملیات اجرایی ساخت راه آهن خرمشهر - بصره در دی 85 آغاز شد.
راه‌آهن خرمشهر - شلمچه –بصره 51کیلومترطول دارد که 16 کیلومتر آن در خاک جمهوری اسلامی ایران و 35 کیلومتر آن در خاک عراق است .
هزینه اجرای این عملیات از خرمشهر تا شلمچه 120 میلیارد ریال و از شلمچه تا بصره 50 میلیون دلار پیش بینی شده است.
با اجرای این طرح ایران از طریق راه آهن خرمشهر - شلمچه به بصره، سپس به شمال عراق، سوریه و نهایتا به دریای مدیترانه متصل می‌شود.
تسهیل اعزام زائر به عتبات عالیات، ترانزیت کالا و افزایش صادرات از مزیتهای دیگر این خط ریلی است.
ایجاد منطقه آزاد اروند یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
منطقه آزاد اروند در چهارم مرداد83 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
این منطقه در ابتدا بخش‌هایی از شهرستان آبادان و خرمشهر که دارای زیرساخت‌‌های صنعتی، تجاری و توریستی است را در خود جای داده بود که در سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به خوزستان شهرهای آبادان و خرمشهر نیز جزء منطقه آزاد اروند اعلام شدند .
با اضافه شدن شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند ،وسعت این منطقه از17 هزار و 200 هکتار به 2 برابر افزایش پیدا کرد که کل شهرهای آبادان وخرمشهر، پالایشگاه آبادان و شهرکهای صنعتی دو شهر را دربرمی گیرد.
همچنین کل اراضی شلمچه از نقطه مرزی تابندر خرمشهر نیز در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد.
دانشگاههای منطقه نیز پس از انقلاب در ابادان و خرمشهر چندین برابر افزایش یافته است .
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از بین موسسات و مراکز آموزش عالی کشور به علت تخصصی بودن گرایشهای تحصیلی آن در رشته های علوم و فنون دریایی و دریانوردی و پژوهشهای مربوط و همسو با ضوابط و استانداردهای ملی و بین المللی دارای جایگاه ویژه ای در خاورمیانه است .
علاوه بر این دانشگاه نفت ، دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور آبادان و خرمشهر ، دانشکده پرستاری و یک واحد بین المللی با نام خلیج فارس نیز از مراکز آموزش عالی هستند که پس از پایان جنگ تحمیلی در منطقه راه اندازی شده اند .
وجود این دانشگاهها شهرستانهای آبادان و خرمشهر را به مراکز مهم آموزش عالی در کشور بدل کرده اند به طوریکه بیش از20هزار نفر از منطقه و سراسر کشور در این مراکز علمی تحصیل می کنند .

منبع: واحد مرکزی خبر




شناسه خبری: 31372

آخرین اخبار

نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
عبدالملکی: «روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
چرا منطقه آزاد چابهار برای هندی‌ها مهم است؟
ایران و هند درخصوص توسعه و تجهیز بندر چابهار به توافق رسیدند

یادداشت

نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
عبدالملکی: «روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
چرا منطقه آزاد چابهار برای هندی‌ها مهم است؟
ایران و هند درخصوص توسعه و تجهیز بندر چابهار به توافق رسیدند