دستاوردهاي انقلاب اسلامی در بوشهر

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31373
ساعت 10:55 دوشنبه 20 بهمن 1393
با فرو پاشی بنیان رژیم اهریمنی طاغوت در سال 57 و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی امید به رفع محرومیت در سراسر کشور جوانه زد و استان بوشهر نیز احیای شکوه و تمدن خود را در پرتو استقرار این نظام الهی به انتظار نشست.

استان23 هزار کیلومتر مربعی بوشهر با یک میلیون و 33هزار نفر جمعیت در سالهای پس از انقلاب شاهد تحولات شگرفی بوده ، تحولاتی که این استان را جایگاهی ویژه در کشور بخشیده است.
سفر مقام معظم رهبری استان ولایتمدار بوشهر در بهمن ماه 1370 نقطه عطف و سرآغاز حرکتی بزرگ در توسعه همه جانبه این استان به شمار می رود که بارزترین آن شکل گیری یک نهضت علمی در قالب تاسیس دانشگاه خلیج فارس است.
صدور بیش از 90درصد نفت کشور از خارک ، وجود بیش از 625 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس ، قدیمی ترین بندر تجاری کشور ، اهمیت بوشهر از نظر حفاظت از مرزهای دریایی و هوایی کشور، وجود پارس جنوبی بزرگ ترین میدان مستقل گازی جهان، نقش مراحل بهره برداری شده از این میدان در تامین گاز کشور تامین خوراک پتروشیمی ها و صادرات محصولات آنها ، وجود مهمترین منطقه نفتی فلات قاره کشور، وجود پالایشگاه گاز فجر جم تامین کننده30 درصد گاز کشور، نیروگاه اتمی، رتبه نخست گمرک استانها در صادرات غیر نفتی، داشتن رتبه نخست تولید گوجه فرنگی خارج از فصل در کشور ، رتبه نخست تولید میگوی پرورشی کشور، تولید 60 درصد میگوی دریایی کشور، برداشت سالانه 160 هزار تن خرما و داشتن تنوع زیستی و وجود مناطق حفاظت شده از جمله توانمندی های استان بوشهر است که این استان را در زمره استان های استراتژیک قرار داده است.
همچنین با اجرای برنامه های توسعه اقتصادی بویژه با شکل گیری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف بهره برداری از ذخایرگازی پارس جنوبی و حجم عظیم سرمایه گذاری های ملی در این منطقه در قالب ایجاد واحد های متعدد پالایشگاهی و پتروشیمی توسعه استان شتابی دو چندان را تجربه کرد و به عنوان قطب انرژی کشور مطرح شد .
انرژی در استان بوشهر به دو دلیل نیاز بخش تولید و صنعت و صدور انرژی منطقه گازی دارای اهمیت است ، این در حالیست که دسترسی آسان به گاز و امکان بهره گیری از مزیت حمل و نقل دریایی از طریق آبهای بین المللی استقرار طرح ها و فعالیت های سرمایه گذاری بویژه صنایع انرژی بر و صنایع پایین دستی نفت گاز و پتروشیمی استان را از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار کرده است.
ایران در سال 2002 بهره برداری از این مخزن بزرگ گازی را آغاز کرد و برای بهره برداری از بزرگترین مخزن گازی دنیا که حدود 8 درصد گاز جهان را در خود ذخیره کرده است24 مرحله گازی و 25 مجتمع پتروشیمی در عسلویه مستقر شدکه تاکنون10مرحله و 9 مجتمع پتروشیمی در مدار تولید قرار گرفته است.
هرمرحله پالایشگاهی روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز 400 تن گوگرد 40 هزار بشکه میعانات گازی و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن گاز مایع تولید می کند.
در حال حاضر شتاب در روند توسعه مراحل پارس جنوبی مورد تاکید قرار گرفته است و مراحل12- 15 -16-17 و 18 پارس جنوبی به عنوان اولویت دار ترین مراحل در حال توسعه هستند و نیز توسعه مراحل 19 -14- 21تا 23 نیز بعد از مراحل یاد شده به صورت جدی پیگیری می شود.
همچنین راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را باید نمادی از خواست و ایستادگی یک ملت در راه پیشرفت و حرکت به سوی‌ قله‌ها دانست.
ساخت این نیروگاه با تلاش غربیها پس از انقلاب تا مدتی ناتمام ماند اما پس از آن و با تلاش متخصصان ایرانی و روسی سرانجام در شهریور 90 راه اندازی شد و در شهریور 91 به ظرفیت هزار مگاوات تولید برق رسید ، درحال حاضر نیز با ظرفیت تولید 700 مگاوات برق در مدار تولید است .
تا سال57 شاخصهای توسعه در بخشهای مختلف از جمله آموزشی قادر به پاسخگویی نیازهای بوشهر نبود ، جمعیت استان بوشهر در سال57 بیش از 347 هزار نفر بود و متوسط نرخ با سواددی در این سال 28 و 8 دهم درصد بود که بر اساس آخرین آمار که مربط به سال 90 است در حال حاضر به 86 در صد رسیده است.
برنامه های توسعه آموزش در استان فقط به صورت آموزش عمومی بوده و به دلیل کافی نبودن مدارس در مقطع دبیرستان دانش آموزان برای ادامه تحصیل ناچار به مهاجرت به سایر استانها بوده و یا از تحصیل باز می ماندند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه های توسعه آموزش و پرورش در استان مد نظر قرار گرفت و اکنون بعد از گذشت 36 سال آموزش و پرورش به دستآوردهای بزرگی در جهت ارتقاء سطح علم و دانش و تربیت فرزندان این مرز و بوم دست یافته است.
در یکسال اخیر هم کسب مقام اول کشوری درشاخه های هوشمند سازی و توانمند سازی معلمان , کسب مقام اول در تولید محتوای آموزشی , کسب مقام اول کشور در زمینه پژوهش توسط 3 نفر از معلمان ,کسب مقام اول کشوری در پنجمین المپیاد دانش آموزی نانو ,اجرای طرح مدرسه ورزش در 5 منطقه استان ,کسب 96 رتبه زیر یک هزار در آزمون سراسری 93 و اجرای طرح باسوادی برای 7 هزار و 200 نفر از اولیای دانش آموزان، نشانگر تلاش مسئولان برای ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزش استان بوشهر است.
مقایسه شاخصهای توسعه امکانات و تجهیزات در بخش بهداشت و درمان قبل و بعد از انقلاب هم بیانگر وضعیت نامناسب شاخصها قبل از پیروزی انقلاب است .
در قبل از انقلاب در استان بوشهر2بیمارستان ، 83 تخت فعال ، 31 درمانگاه ،7 خانه بهداشت ،60 پزشک عمومی که اکثرا quotation mark خارجی بودند ، 15 پزشک متخصص و تنها تعداد انگشت شماری دندانپزشک و داروساز وجود داشت ، 10 داروخانه نیز در استان فعالیت می کرد که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تلاشی مضاعف برای ارتقاء جایگاه سلامت و بهداشت در استان آغاز شد.
در حال حاضر تعداد بیمارستانها به 13 ، درمانگاه 18 ، تختهای فعال هزار و 30 ، پزشکان عمومی 453 نفر ، متخصص 292 نفر ،فوق تخصص 23نفر ، دندانپزشک 175 نفر و داروساز به 89 نفر رسیده و تعداد داروخانه ها نیز به 91داروخانه افزایش یافته است. همچنین از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه می توان به تأسیس شعبه توسط شرکتهای پخش دارویی در استان ,راه اندازی بخش های تخصصی دارو از جمله شیمی درمانی بیماران پیوندی و بیماران هموفیلی ,آزمایشگاه کنترل مواد غذایی که عملاً بعد از انقلاب فعال شده است و با توسعه روبه رشد سالانه خود اکنون به یکی از مجهزترین آزمایشگاههای کنترل مواد غذایی کشور است اشاره کرد .
همچنین قبل از انقلاب تقریباً هیچ واحد تولید مواد غذایی و بهداشتی در استان فعالیت نداشته و اولین کارخانجات تولید آرد از دهه 60 فعالیت خود را آغاز نمودند بعد از آن در دهه 70 تعداد واحدها افزایش یافته و تاکنون به 150 کارخانه مواد غذایی و 20 کارخانه بهداشتی و 6 کارخانه پلیمری و بسته بندی رسیده است که زیر پوشش معاونت غذا و دارو دانشگاه پروانه بهداشتی اخذ کرده اند.
میزان واردات مواد غذایی و بهداشتی از گمرکات بوشهر در دهه 80 و 90 رشد قابل ملاحظه ای یافته و به 3 هزار و 500 مجوز ترخیص در سال گذشته رسیده است .
همچنین می توان در حوزه بهداشت و سلامت به اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت در بوشهر بعنوان یک استان پیشرو اشاره کرد.
انجام بیش از 4 هزار و 700زایمان طبیعی رایگان در این استان از اردیبهشت تا پایان دی ماه 93, جذب 60 پزشک متخصص در سال جاری ، راه اندازی درمانگاه تخصصی بیمارستان امیرالمومنین (ع) گناوه و حضور 68پزشک متخصص در بیمارستانها بصورت پزشک مقیم نیز از دیگراقدامات در راستای ارتقاء سلامت و بهداشت استان بوده است.
هر چند بوشهر دارای قدمت تاریخی و سابقه پنج هزار ساله است اما در سالهای قبل از انقلاب رونقی که در خور این بندر باشد وجود نداشت و در بخش بازرگانی خارجی مجموع ارزش واردات استان 5 میلیون دلار و ارزش صادرات 100هزار دلار بود که این مبادلات نیز اکثرا ازطریق بندر بوشهر صورت می گرفت و سایر بنادر از حداقل زیر ساخت های لازم بی بهره بودند.
استان بوشهردر حال حاضر9 بندر فعال دارد که در سالهای بعد از انقلاب از رونقی روز افزون برخوردار شده اند .
در جدید ترین آمار که مربوط به ده ماهه امسال است بنادر بوشهر ,خارگ ,گناوه و عسلویه با انجام 42 درصد از کل عملیات تخلیه و بارگیری رتبه اول را در کشور به دست آورده اند.
انجام 13 درصد از عملیات غیر نفتی بنادر کشور ,رتبه اول خارگ در عملیات نفتی , رتبه 10 درصدی بندر بوشهر در عملیات کانتینری و جایگاه اول کالاهای کانتینری با 37 درصد از دیگر موفقیت های بندر بوشهر در این عرصه است.
تا قبل از انقلاب تعداد واحدهای تولیدی17واحد با سرمایه گذاری یک میلیارد ریال و اشتغال هزار و 363 نفر بود که این میزان تا امسال به 276 واحد با سرمایه گذاری 390127میلیارد ریال و اشتغال 26 هزار نفر افزایش یافته است .
در بخش معدن نیز قبل از انقلاب 6 معدن فعال با سرمایه گذاری 45 میلیون ریال و اشتغال 60 نفر وجود داشته که امسال این میزان به 219 معدن با سرمایه گذاری 344 میلیارد ریال و اشتغال بیش از 11 هزار نفر رسیده است که نسبت به پارسال از نظر اشتغال 6 درصد و در زمینه سرمایه گذاری29 درصد رشد داشته است.
رشد 106 درصدی در آمد حاصل از گمرک ,رشد 55 در صدی واردات خودرو , واردات یک میلیون و 300 هزار تن کالا به ارزش 3 میلیارد و 200 میلیون دلار از طریق گمرکات بوشهر که از نظر وزن 3 درصد و از نظر ارزش 14 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد نشان می دهد و صادرات 21 میلیون تن کالا به ارزش 16 میلیارد دلار که نسبت به پارسال از نظر وزن 22 درصد و از نظر ارزش 28 درصد رشد داشته است از جمله مهم ترین اقدامات این سازمان در ده ماه گذشته است.
اجرای طرح صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی در استان , پیگیری تدوین بسته حمایتی ترویجی –تبلیغی خرما در بازارهای داخلی و خارجی , برگزاری بیش از 13 نمایشگاه و برنامه ریزی برای برگزاری 9 نمایشگاه بهاره در اسفند ماه و پیگیری برای تجاری سازی محصولات تولیدی مزیت دار استان از دیگر اقدامات این سازمان است .
همچنین ایجاد سامانه جامع امور گمرکی ، نظام کدگذاری یکتای کالا به منظور افزایش دقت و سرعت در ارزشگذاری کالا، پیاده سازی کامل مانفیست الکترونیکی، قبض انبار الکترونیکی، ارتقا ساختار اداری گمرکات دیلم و کنگان و یکپارچه سازی امور نظارت بر ورود و خروج کالا در منطقه ویژه پارس نیز از جمله برنامه های آتی سازمان است.
در سال 1357 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تنها 2 مرکز مخابراتی آنالوگ در شهر بوشهر و برازجان با ظرفیت منصوبه تلفن ثابت حدود 6 هزار و 500 شماره وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به بیش از 400 هزار شماره افزایش پیدا کرده است.
تعداد مشترکین تلفن ثابت در زمان پیروزی انقلاب اسلامی5 هزار و 800 شماره بود که در حال حاضر این تعداد به بیش از 300هزار شماره رسیده است .
در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی فقط 6 روستا آن هم از طریق باجه های مخابراتی دارای ارتباط تلفنی بودند حال اینکه هم اکنون 580 روستا از 624 روستای موجود در استان بوشهر از تلفن ثابت در خانه هایشان بهره مند هستند.
با پیشرفت روز افزون فنآوری در جهان و در پی آن روند صعودی پیشرفت فنآوری درکشور و با همت متخصصان و کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش های تلفن همراه و انتقال دیتا خدمات موثری ارائه شده است که بخشی از آن به شرح ذیل است .
در حال حاضر100 درصد جمعیت شهری و 98 درصد جمعیت روستایی استان از پوشش شبکه همراه اول برخوردار هستند و ضریب نفوذ تلفن همراه 86 درصد و تعداد مشترکان بیش از 965 هزار شماره است .
در حال حاضر تعداد 157مرکز دیتا در شهرها و روستاهای استان راه اندازی شده و تعدا د مشترکان استفاده کننده از ای دی اس ال به بیش از 49 هزار مشترک رسیده است.
در ارائه خدمات نسل نوین ارتباطات سیار نیز استان بوشهر از استانهای پیشتاز محسوب می شود .
در بخش کشاورزی باید گفت تا سال 57 تنها140هزار هکتار از اراضی به زیر کشت می رفت البته با امکانات ابتدایی و سنتی و میزان تولیدات اعم از زراعی و باغی بیش از 74 هزار تن بود ، بخش شیلات نیز محدود به صیادی به شیوه سنتی بود و در آن زمان 815 شناور صیادی با 3 هزار و 300 صیاد در استان سالانه 6 هزار و 500 تن آبزی صید می کردند و این بخش صنایع تبدیلی و فرآوری نداشت.
بعد از انقلاب بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور جایگاه اصلی خود را باز یافت و کشاورزان با بهره گیری از امکانات و تجهیزات مختلف با عزت و افتخار مشغول به فعالیت در این بخش هستند تعدا د شناورهاصیادی به بیش از2 هزار رسید و بیش از 11هزار نفر نیز از طریق صید و صیادی ارتزاق می کنند و میزان صید نیز به بیش از 58 هزار تن رسیده است .
در حال حاضر 17 درصد از از اشتغال استان به بخش کشاورزی تعلق دارد کسب رتبه اول تولیدگوجه فرنگی خارج از فصل با 625 هزار تن در سال ,کسب رتبه اول تولید میگوی پرورشی در کشور باحدود 14هزار و 500 تن ,کسب رتبه اول شاخص های کیفی پرورش طیور گوشتی کشور و رتبه دوم تولید و سطح زیر کشت خرما در کشور با 164 هزار تن در اختیار استان بوشهر قرار دارد .
سالانه بیش از105هزار تن از انواع تولیدات دامی شامل گوشت قرمز سفید و سایرمحصولات در استان تولید می شود و32کارخانه فرآوری ,9 کارخانه کنسرو سازی ,44 کارخانه یخ سازی 31 کارخانه شناور سازی در استان فعالیت می کنند.
تا قبل از انقلاب طول راههای استان بوشهر10 هزار و 40 کیلومتر که130کیلومتر راه اصلی و مابقی شامل راه های فرعی روستایی بود ، در این مقطع تراکم راه های استان در یکصد کیلومتر مربع برابر با 5 و 2 دهم بود اما در حال حاضر در استان 4 هزار و 280 کیلومتر راه وجود دارد که 532کیلومتر آن راه اصلی ، 922کیلومتر راه فرعی و 2 هزار و 215 کیلومتر راه روستایی است ، 610 کیلومتر بزرگراه و برای تسهیل در عبور و مرور هم 13 هزار و 657 پل و 12 تونل در استان ساخته شده است .
افتتاح بیش از 58 طرح در حوزه فنی اجرایی از جمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری , راه دسترسی دوم به شهر بوشهر (بزرگراه امام علی (ع)) , رفع تصرف بیش از 600 کیلومتر از اراضی ملی , تهیه طرح های جامع و تفضیلی تمامی شهرهای استان و افتتاح بیش از 13 هزار مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر در سالجاری از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر است.
این اداره همچنین کسب مقام برتر در رعایت مقررات بین المللی ، مدیریت کیفیت طرحها وجذب اعتبارات ابلاغی را در کارنامه خود دارد.
از زمانی که اعلام شد میدان گازی پارس جنوبی در حوزه جغرافیایی عسلویه استان بوشهر بزرگترین میدان گازی جهان است مردم این استان همواره در انتظار بودند تا روزی این نعمت خدادادی چراغ خانه آنها را روشن کند.
گاز رسانی به مراکز شهری و روستایی در استان از سال 84 آغاز و با تاسیس شرکت گاز استان در سال 87 و مستقل شدن از شرکت گاز فارس سرعت گرفت در حال حاضر 32شهر و 151 روستای استان از گاز طبیعی بهره مند هستند و به طور کلی84 درصد خانوارهای شهری و47 درصد روستاییان استان از گاز استفاده می کنند ، تعداد جایگاه های سی ان جی 33 ایستگاه است.
کسب عنوان مدیر برتر شرکت ملی گاز ایران , دریافت لوح پژوهشگر برترنیروی انسانی وزارت نفت , آثار برتر سیستم نظام پیشنهادهای شرکت ملی گاز و کسب گواهینامه های مختلف از موفقیت های شرکت گاز استان است .
استان بوشهر با میانگین بارش حدود 240 میلی متر باران منطقه ای خشک محسوب می شود تامین آب همواره دغدغه ایی اساسی بوده است .
عمده ترین منابع تامین آب استان سد کوثر و چشمه ساسان کازرون است همچنین 8 رودخانه فصلی و دائمی نیز در استان بخشی از مصارف کشاورزی را در منطقه پوشش می دهند ، 90 در صد منابع تامین آب ساکنان این دیار خارج از استان قرار دارد.
تا قبل از انقلاب تنها 7 شهر در حدود 50 درصد از خانوارهای شهری استان دارای آب لوله کشی بودند و این آمار برای روستاها 14 درصد بود که البته آبی هم که در روستاها توزیع می شد بیشتر برای مصارف شستشو به کار می رفت.
در حال حاضر قلمرو آب شهری درصد99 و 7 دهم درصد و در روستاها بیش از 98 و 96 در صد است ، شروع عملیات اجرایی سدهای دالکی , دشت پلنگ و باغان و ادامه اجرای سد تنگ ارم ,پیگیری و اقدام برای تامین مالی طرح های توسعه منابع آب از سایر منابع از جمله فاینانس خارجی ,تکمیل شبکه آبیاری شبانکاره در سد رئیس علی دلواری و بهره برداری از ان به مساحت 8 هزار و 700 هکتار , اجرای بهسازی شبکه آبیاری دالکی و بهره برداری از آن به مساحت هزار هکتار و برنامه ریزی از اجرای 40 طرح کوچک تامین آب استانی در حوضه های فرعی از جمله اقدامات در حوزه آب استان بوشهر در سالجاری بوده است.
در بحث فاضلاب نیز تا قبل از انقلاب استان بوشهر شبکه فاضلاب نداشت از سال 72 این مورد در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضرمطالعه طرح های فاضلاب در استان شامل ارتقا تصفیه خانه فاضلاب بوشهر 60 درصد ,عالیشهر و چغادک 40 درصد برازجان 50 درصد و کنگان و دیر 50 درصد پیشرفت دارد .
تا قبل از برپایی نظام شکوهمند اسلامی تعداد مشترکان برق در استان 37هزار مشترک بود وکمتر از یک درصد از روستاهای بالاتر از 20 خانوار دارای برق بودند که در حال حاضر تعداد مشترکان به 387 هزار و 900 مشترک رسیده است و تمامی روستاهای بالای 10 خانوار از نعمت برق برخوردار هستند ، امسال نیز 34 هزار و 900 متقاضی به شبکه برق متصل شده اند.
همچنین در این سالها اقدامات ارزشمندی در توسعه و بهبود و بهینه سازی شبکه برق رسانی در شهرها و روستا ها انجام شده است. امسال در دهه مبارک فجر277 طرح برقرسانی در استان بوشهر به بهره برداری می رسدو یا عملیات اجرایی ان آغاز می شود که برای اجرای آن 220 میلیارد ریال هزینه شده است .
همچنین به منظور کاهش تلفات شبکه توزیع و عرضه انرژی مطلوب و پایدار ادامه طرح مهم تبدیل ولتاژ 11 به 20 کیلو ولت در حال اجراست .




شناسه خبری: 31373

آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
عبدالملکی: «روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
چرا منطقه آزاد چابهار برای هندی‌ها مهم است؟

یادداشت

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
عبدالملکی: «روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
چرا منطقه آزاد چابهار برای هندی‌ها مهم است؟