دستاوردهاي انقلاب اسلامي در آذربايجان شرقي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31374
ساعت 10:58 دوشنبه 20 بهمن 1393
آذربایجان شرقی یکی از استانهای مهم و توسعه یافته کشورمان بوده و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی عمران و آبادانی در این استان مهم و زرخیز شتاب بیشتری گرفته است.

طوریکه برنامه های توسعه آن الگویی برای سایر استانهای کشور درآمده است . قبل از انقلاب شهر صنعتی تبریز را با کارخانجات بزرگی چون تراکتورسازی و ماشین سازی می شناختند ولی امروزه آذربایجان شرقی به عنوان دومین استان استقرار صنایع مس کشور و سومین قطب فولاد و خودروسازی شناخته می شود .
به گفته مدیر کل اطلاعات و آمار استانداری آذربایجان شرقی هم اکنون این استان جزو 3 قطب اقتصاد ، صنعت و تولید کشور است و استقرار 8 هزار واحد بزرگ و کوچک صنعتی در این استان پویایی و رونق اقتصادی را در آن بدنبال داشته است و هم اکنون روستاهای استان جزو آبادترین و سر زنده ترین کانونهای جمعیت روستایی کشور هستند .
به گفته دکتر فتح زاده بیش از 40 درصد شاغلان استان در حوزه صنعت فعال هستند و آذربایجان شرقی صنعتی ترین استان است که تولید هر نوع کالا و خدمات صنعتی در آن صورت می گیرد .
نجاتی رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان می گوید: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی احداث بزرگترین مجتمع مس خاورمیانه در شهرستان ورزقان استان آغاز شده و هم اکنون آذربایجان شرقی در حال تبدیل شدن به دومین کانون صنایع مس کشور است طوریکه تاکنون بیش از 3 هزار میلیارد تومان تاسیسات و پالایشگاه مس در سونگون سرمایه گذاری شده است و با تصویب ایجاد شهرک مس در ورزقان تولید محصولات متنوع مس با استانداردهای جهانی آغاز خواهد شد .
وی گفت : در سالهای اخیر احداث بزرگترین مجتمع نفلین سینیت خاورمیانه نیزدر سراب آغاز شده و با تزریق اعتبارات ملی و مشارکت فنی سرمایه گذاران خارجی درآینده ای نه چندان دور ، آذربایجان شرقی به پایلوت تولید و صادرات صنایع آلومنیوم کشور در می آید .
نجاتی گفت:هم اکنون حدود20 درصد فولاد کشورنیزدراستان تولید می شودو پس از پیروزی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی به بزرگترین مرکز سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه صنایع فولاد درآمده است .
قائم مقام سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز به واحد مرکزی خبر گفت : هم اکنون 48 درصد صنایع شیرینی و شکلات به 80 کشور جهان از تبریز صورت می گیرد و نزدیک به 30 هزار نفر در این بخش فعال هستند و آذربایجان شرقی پایتخت شیرینی و شکلات خاورمیانه است .
مهندس نیرومند اسکویی گفت : 30 درصد صنایع قطعه سازی کشور شامل بیش از 500 کارگاه و کارخانه قطعه سازی و تولید متنوع لوازم یدکی در این استان مستقر هستند و هم اکنون 97 درصد قطعات تراکتور و 35 درصد انواع قطعات خودرو و وسایط نقلیه سبک و سنگین کشور در این استان تولید می شود و استقرار 8 کارخانه تولید کامیونت و خودرو در این استان ، آذربایجان شرقی را به سومین استان خودروساز کشور تبدیل کرده است .
از سوی دیگر طبق اعلام معاونت برنامه ریزی استاندارآذربایجان شرقی بعد از انقلاب اسلامی شهر صنعتی تبریز به قطب صنایع نفتی کشور درآمده طوریکه علاوه بر توسعه پالایشگاه تبریز و احداث یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی کشور در تبریز فقط برای احداث پالایشگاه بنزین سازی در تبریز بیش از 250 میلیون یورو هزینه شده است و هم اکنون پالایشگاه تبریز با توسعه کمی و کیفی و تولید بیش از 110 هزار بشکه نفت و محصولات و فرآورده های نفتی ، سوخت مورد نیاز شمالغرب کشور را تامین می کند .
به گفته مهندس هاشمی مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 143 سد کوچک و بزرگ با بیش از 1200 میلیارد تومان در استان احداث شده و این استان به همراه خوزستان 2 قطب بزرگ کارگاه سدسازی ایران هستند .
وی گفت : بعد از پیروزی انقلاب یکی از بزرگترین پروژه های آبرسانی خاورمیانه بطول 180 کیلومتر به شهر بزرگ تبریز صورت گرفت و هم اکنون تبریز تنها کلانشهر در کشور است که آب آشامیدنی آن تا 50 سال آینده تامین شده است .
مهندس عسگری ، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان نیز گفت : احداث بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در 10 هزار هکتار از اراضی شرقی دریاچه ارومیه از 2 سال پیش آغاز شده و امید می رود با احداث این شهرک بزرگ شاهد استقرار بخش عظیمی از صنایع سبک و سنگین در این شهرک باشیم .
وی گفت : پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی 43 شهرک و ناحیه صنعتی در گوشه و کنار آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری چند هزار میلیارد تومان بخش خصوصی تاسیس شده اند که بخشی از فرآورده های تولیدی آنها به خارج از کشور صادر می شود .
مهندس حبیب ماهوتی مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تبریز نیز گفت : بزرگترین نمایشگاه بین المللی کشور در زمینی به مساحت 500 هکتار و با زیر بنای 200 هزار متر مربع سالن های سرپوشیده بعد از انقلاب اسلامی در تبریز با سرمایه گذاری بخش خصوصی به اتمام رسید و هم اکنون هر هفته شاهد برپایی چند نمایشگاه عمومی و تخصصی داخلی و بین المللی در آن هستیم .
مهندس علی محمدزاده مجری کل زیربناهای حمل و نقل کشور در استان نیز گفت : یکی از بزرگترین طرح های آزاد راه کشور به طول 600 کیلومتر بین استانهای قزوین ، زنجان و آذربایجان شرقی در سال 1391 کاملا به بهره برداری رسید که برای احداث آزادراه موسوم به پیامبر اعظم که دو شهر بزرگ تهران و تبریز را به هم پیوند می دهد بیش از 1200 میلیارد تومان هزینه شده است و هم اکنون عملیات احداث آزاد راه تبریز به بازرگان به طول 225 کیلومتر برای اتصال آزادراههای ایران به ترکیه و اروپا آغاز شده و این پروژه بزرگ ملی و بین المللی با سرمایه گذاری ملی و فاینانس خارجی در حال انجام است و علاوه بر آن احداث اتوبانهای تبریز – کردستان ، تبریز – اهر و تبریز – ارمنستان از مدتها پیش آغاز شده است و در برخی از این پروژه ها شاهد پیشرفت 50 درصدی هستیم .
محسن عرب باغی مدیر عامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس نیز به واحد مرکزی خبر گفت : بعد از پیروزی انقلاب بزرگترین منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور موسوم به ارس در جوار کشورهای آسیای میانه و قفقاز و نزدیکی ترکیه و اروپا در این استان شکل گرفت که بیش از یکهزار هکتار وسعت دارد و هم اکنون با استقرار زیر ساخت های صنعتی و ارتباطی ، این منطقه آزاد به پایلوت صادرات فرآورده های تولیدی ، کشاورزی ، نفتی و صنعتی کشور تبدیل شده و استقرار پردیس ها بین المللی دانشگاههای معتبر کشور نیز در آن آغاز شده است .
یکی دیگر از بزرگترین طرح های علمی – دانشگاهی کشور دانشگاه بزرگ صنعتی سهند تبریز است که بعد از انقلاب اسلامی در شهر تبریز پا گرفت که دهها دانشکده و پژوهشکده علمی و فنی آن در زمینی به مساحت 410 هکتار راه اندازی شده است که دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی آن شامل مواد پلیمر ، نفت و گاز ، مهندس محیط زیست ، آب و توسعه پایدار ، علوم و فناوریهای نوین و مراکز تحقیقاتی تراکتور و کاتالیست ، انرژیهای نو ، هیدرومئتولوژی ، مواد و نانو تاکنون بیش از یک هزار طرح ملی و محلی را با استفاده از توانمندی نیروی انسانی متخصص و دانشمند خود به انجام رسانده است و امروز اکثر مهندسان و مدیران مراکز مهم فنی و پژوهشی و تحقیقاتی شمال غرب کشور را دانش آموختگان دوره های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه صنعتی سهند تبریز تشکیل می دهند .
در حوزه عمران روستایی نیز آذربایجان شرقی پیشتاز بوده طوریکه این استان از نظر نوسازی و بهسازی روستاهای محروم در رتبه نخست کشوری قرار دارد و تاکنون بیش از 1200 میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی روستاهای استان هزینه شده است و علاوه بر آن با تشکیل 1100 دهیاری و تشکیل صندوق های بیمه روستایی و کشاورزی صدها هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند و آذربایجان شرقی در خدمات بیمه همگانی و بیمه قالی بافی رتبه نخست کشوری را داراست .
بر اساس اعلام امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی در حال حاضر بالای 97 درصد مردم ساکن در روستاهای استان به آب آشامیدنی ، برق، خانه بهداشت ، تلفن ، گاز و راه مناسب روستایی دسترسی دارند که قبل از انقلاب به
20 درصد نمی رسید .
بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور بعد از انقلاب اسلامی اکثر اماکن فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی بازسازی و مرمت شده و تعداد آثار به ثبت رسیده ملی این استان به 1900 اثر رسیده است و علاوه بر آن کلیسای آذربایجان شرقی و بازار بزرگ تبریز نیز به ثبت جهانی یونسکو رسیده است .
احداث دهها بیمارستان مجهز و بزرگ ، صدها واحد بزرگ صنعتی ، چند فرودگاه ،متروی تبریز و صدها پروژه بزرگ و کوچک در آذربایجان شرقی این استان را به 5 استان توسعه یافته و برخوردار کشور تبدیل کرده طوریکه شتاب عمران و آبادانی این استان به الگوی سایر مراکز استانی کشور درآمده است و در دهه فجر امسال نیز 809 طرح با چهار هزار و 300 میلیارد ریال در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید .

منبع: واحد مرکزی خبر




شناسه خبری: 31374

آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
عبدالملکی: «روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
چرا منطقه آزاد چابهار برای هندی‌ها مهم است؟

یادداشت

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
عبدالملکی: «روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
چرا منطقه آزاد چابهار برای هندی‌ها مهم است؟