برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان حوصله کنیم

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: راه نجات از وابستگی به اقتصاد نفت، اقتصاد دانش بنیان است که برای رسیدن به تمامی اهداف آن باید حوصله کرد.

به گزارش فرینا، اکبر ترکان دیشب در مراسم امضاء تفاهم نامه مناطق آزاد کشور با دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همان گونه که دانشگاه های دولتی از ظرفیت های مناطق آزاد فراتر از مقررات سرزمین اصلی استفاده می کنند دانشگاه آزاد نیز از این امتیاز استفاده خواهد کرد.
وی گفت: با امضای این تفاهم نامه واحدهای دانشگاهی مناطق آزاد از واحد دانشگاهی استان جدا می شوند و هیات امنای واحدهای دانشگاهی مناطق آزاد با ریاست دکتر میرزاده تشکیل خواهد شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به افرادی که در کشورهای همسایه برای تحصیل جذب می شوند، اظهار کرد: دانشگاه آزاد به مراتب از دانشگاه های کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان از نظر علمی بالاتر خواهد رفت و پذیرش آسان تری خواهد داشت.
ترکان با بیان اینکه ارزش علمی واحدهای دانشگاهی مناطق آزاد مورد تایید نهادهای رسمی کشور است، افزود: یکی از مزیت های این واحدهای دانشگاهی برای دواطلبان حضور و دیدار با خانواده هاست چرا که تحصیل در کشورهای همسایه مشکلات زیادی را برای دیدار دانشجویان با خانواده ها ایجاد می کند.
مشاور رییس جمهور هم چنین با اشاره به راه حل نجات از وابستگی به نفت و نقش اقتصاد دانش بنیان در حل این موضوع، تصریح کرد: حل این مشکل در کوتاه مدت میسر نیست و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد. رسیدن به اقتصاد دانش بنیان نیاز به حوصله، زحمت و سرمایه گذاری دارد تا به نتیجه برسد اما نباید در کوتاه مدت انتظار رسیدن به جواب بود.
ترکان با اشاره به راه حل های کوتاه مدت برای حل معضل وابستگی به نفت تصریح کرد: یکی از عوامل نجات از وابستگی به نفت گسترش صادرات غیر نفتی است از جمله فرآورده های نفتی که تبدیل به فرآورده های دیگر شده، پتروشیمی ها، لاستیک های صنعتی، صنایع انرژی و برق است که ریشه آن به نفت و گاز بر می گردد، اما نفت و گاز خام نیست.
مقام ارشد مناطق آزاد کشور با بیان اینکه محصولات پتروشمی مانند لاستیک های صنعتی می تواند جایگزین صادرات گاز شود و محصولات نفتی می تواند جایگزین صادرات نفت خام شود، خاطر نشان کرد: صادرات اینگونه محصولات، ارزش افزوده بالایی دارد با توجه به اینکه سرمایه برق یکی از مزیت های جدی کشورمان است باید روی صنایعی مانند فولاد، مس، آلومینیوم که متکی به انرژی هستند یعنی صنایع، محصولات و تولیداتی که انرژی بر و در کوتاه مدت بازده خوبی دارند، تکیه کنیم. 

گسترش همکاری مناطق آزاد کشور با دانشگاه آزاد اسلامی 
تفاهم نامه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور با دانشگاه آزاد اسلامی امضاء شد. 
این تفاهم نامه به امضاء اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید.
در این تفاهم نامه گسترش همکاری دانشگاه با مراکز و موسسات صنعتی و تجاری در جهت تجاری‌سازی ایده‌ها و خلاقیت‌ها و تبدیل دانشگاه به نهادی اثرگذار در حوزه اقتصاد، علم، فناوری‌های نوین و فرهنگ مورد تاکید قرار گرفته است.
توسعه همکاری ها، اعتلا و بهره مندی و استفاده از توانایی‌های مشترک علمی ـ فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی، اقتصادی، صنعتی، تجاری، سلامت، بهداشتی، درمانی، گردشگری، ورزش، محیط زیست و ایجاد واحدهای دانشگاهی الگو و نمونه از جمله اهداف این تفاهم نامه است.




امتیاز به خبر :