چابهار؛ کانون سرمایه‌گذاری شرق ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31443
ساعت 17:12 دوشنبه 27 بهمن 1393
دولت یازدهم در سومین سفر استانی خود به بندر چابهار رفت و قول اجرای چند طرح را برای توسعه زیرساخت‌های این منطقه داد.

طرح توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان مهم‌ترین بندر چابهار 5 مرحله دارد که با پایان هر مرحله این طرح ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه کالا در این بندر به مرز 85 میلیون تن می‌رسد.
تلاش دولت برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر راه‌آهن چابهار- زاهدان به دلیل کنترل ترافیک جاده‌ای ناشی از افزایش راندمان کاری بندر چابهار و ویژگی‌های حمل‌ونقل ریلی است.
محمد فرتوت عنایت  توجه به نقش بندر چابهار درپشتیبانی طی 8سال دفاع مقدس به دلیل فاصله‌ای که از التهاب‌های موجود در خلیج فارس داشت و توانست برخی ازنیازهای کالایی کشور را تأمین کند نشان‌ می‌دهد این بندر با فاصله زیادی که از تنگه استراتژیک هرمز دارد همواره برای سرمایه‌گذاری موردتوجه است. پس از انقلاب دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا زیرساخت‌های مورد نیاز بندر چابهار را برای ایفای نقش بین‌المللی آن ایجاد و توسعه دهند. طرح جامع توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از جمله‌ این طرح‌ها است که در جریان سفر‌ دولت سابق به سیستان و بلوچستان مصوب شد. این طرح باوجود اینکه مرحله نخست آن از سال 86 آغاز شده و بر اساس برنامه باید تا سال 91 به پایان می‌رسید با 250 میلیارد تومان بدهی و 53 درصد پیشرفت به دولت جدید واگذار شده است. مرحله نخست این طرح که با هدف اسکله‌سازی و فراهم‌سازی شرایط پهلو‌گیری کشتی‌‌های بزرگ، در سال 86 شروع شد تا ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالا در این بندر را به 6 میلیون تن برساند، اما هنوز در ظرفیت تخلیه و بارگیری 2تن در سال باقی مانده‌ است. رئیس دولت یازدهم در سومین سفر استانی خود به بندر چابهار رفت و قول اجرای چند طرح را برای توسعه زیرساخت‌های این منطقه داد.

«مسعود محمدزاده»، مشاور استاندار سیستان و بلوچستان که مسئول پیگیری مصوبات سفر هیأت دولت به این استان است در گفت‌و‌گو با «ایران» به برخی از نتایج این سفر اشاره کرد و افزود: طرح توسعه بندر شهید بهشتی که مهم‌ترین بندر چابهار است 5 مرحله دارد و با پایان هر مرحله این طرح ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه کالا در این بندر به مرز 85 میلیون تن می‌رسد. برای پایان مرحله نخست این طرح 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که قرار است دولت برای پیشرفت کار از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند. 

راه‌آهن چابهارـ مشهد، حلقه ارتباط دریا به خشکی
کارشناسان معتقدند، با پایان مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی و تحقق ظرفیت بارگیری برنامه‌ریزی شده، ترافیک جاده‌های سیستان و بلوچستان در خوشبینانه‌ترین حالت 4برابر ترافیک کنونی می‌شود. محمد‌زاده مسئول پیگیری مصوبات استانی دولت یازدهم در سیستان و بلوچستان در این باره گفت: تلاش دولت برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر راه‌آهن چابهار- زاهدان به دلیل کنترل ترافیک جاده‌ای ناشی از افزایش راندمان کاری بندر چابهار و ویژگی‌های حمل‌ونقل ریلی است.
وی محور‌ همه طرح‌های توسعه‌ای در سیستان و بلوچستان را ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان - مشهد دانست و افزود: «اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح 2 هزار میلیارد تومان است که بر اساس برنامه باید تا سال 98 به پایان برسد. برای اتمام این طرح در مهلت تعیین شده باید اعتبارات خوبی پرداخت شود. چون قانون بودجه ظرفیت تزریق اعتبار متناسب با حجم طرح را ندارد  و مسئولان استان از روش‌های دیگر جذب اعتبار کمک گرفته‌اند. برای نمونه این طرح 681 میلیارد تومان از طریق فروش سهام شرکت‌های نیروگاه چابهار و فولاد خوزستان پول دارد که 119میلیارد تومان آن هم پرداخت شده است. روش دیگری که از سوی دفتر پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری پیشنهاد شده، استفاده از ظرفیت 250هزار تن حمل‌ونقل ریلی است که هندوستان تعهد کرده در قبال بدهی‌خود به ایران بدهد. اگر از ظرفیت این توافق برای راه‌آهن چابهار - مشهد استفاده شود پیش‌بینی می‌شود راه‌آهن چابهار خیلی زود‌تر از موعد مقرر به راه‌آهن سراسری متصل شود.» محمد‌زاده با بیان اینکه پیمانکار راه‌آهن چابهار- زاهدان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) است، گفت: کل قرارداد 2هزار میلیارد تومان است که 20 درصد از مجموع آن را پیمانکار تعهد کرده تا به صورت نقدی در طرح هزینه کند، 680میلیارد تومان هم تا حالا به این طرح اختصاص یافته و 37میلیارد تومان هم در قانون بودجه امسال و سال آینده برای این طرح پیش‌بینی شده است. در صورتی که از ظرفیت 250 هزار تن ریلی هندوستان استفاده شود پیش‌بینی می‌شود تا 2 سال آینده راه‌آهن چابهار به شبکه سراسری کشور متصل شود.

 گاز‌رسانی به چابهار
گازرسانی به چابهار هم از جمله تعهدات دولت به این منطقه است، موضوعی که سهم زیادی در افزایش راندمان تولید کارخانه‌ها در این منطقه دارد. بر اساس وعده دولت قرار است تا پایان سال 95 مشعل گاز در چابهار روشن شود.

مشاور استاندار سیستان و بلوچستان، گاز‌رسانی به این استان را از مهم‌ترین‌طرح‌های دولت دانست و بیان کرد: گاز‌رسانی به شهر‌های استان که جزو سیاست‌های کلان اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود است، از برنامه‌های مهم دولت تا سال 95 در این استان محسوب می‌شود. شورای اقتصاد برای اجرای این طرح یک میلیارد و 600 میلیون دلار مصوب و ابلاغ کرده تا گاز‌رسانی در تنها استانی که فاقد گاز مانده‌، انجام شود. 

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چابهار
با افزایش توجه دولت به زیرساخت‌های بندر چابهار، سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز در این منطقه شروع شده است. ایجاد شهرک پتروشیمی چابهار با 21 مجتمع توسط بزرگترین سرمایه‌گذار بخش خصوصی کشور، از این سرمایه‌گذاری‌های در شرف انجام در چابهار است.  به گفته مشاور استاندار سیستان و بلوچستان، این طرح مشکل اعتباری ندارد و هزینه مرحله نخست آن 20 میلیارد دلار است که از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است. محمد‌زاده درباره اهمیت این طرح برای سیستان و بلوچستان، گفت: ایجاد قطب سوم پتروشیمی در چابهار بخش مهمی از مشکل اشتغال در استان را حل می‌کند.
بر اساس برآورد‌های اولیه اجرای مرحله نخست این طرح 40 هزار شغل ایجاد می‌کند. وی دیگر طرح صنعتی در دست ساخت چابهار را ایجاد بزرگترین کارخانه تولید فولاد کشور دانست و اضافه کرد: این طرح ظرفیت تولید 3میلیون تن فولاد در سال را دارد. این سرمایه‌گذاری به صورت مشارکتی توسط منطقه آزاد، یک شرکت ایتالیایی و یک شرکت داخلی انجام می‌شود و مکان ساخت کارخانه نیز جانمایی و مورد تأیید قرار گرفته است. به گفته این مسئول، فولاد چابهار می‌تواند نیاز کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را تأمین کرده و موقعیت مناسبی برای ایران در منطقه ایجاد کند. ساخت منطقه سوم خودروسازی کشور که بر اساس گفته مشاور استاندار در مدت 6 تا 9 ماه آینده خط تولید آن راه‌اندازی می‌شود، یکی دیگر از صنایع مورد توجه سرمایه‌گذاران در سیستان وبلوچستان است.

شناسه خبری: 31443

آخرین اخبار

عبدالملکی: «روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
چرا منطقه آزاد چابهار برای هندی‌ها مهم است؟
ایران و هند درخصوص توسعه و تجهیز بندر چابهار به توافق رسیدند
فیلم/ نخستین آتشخوار بومی به ناوگان ایمنی جزیره قشم پیوست

یادداشت

عبدالملکی: «روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
چرا منطقه آزاد چابهار برای هندی‌ها مهم است؟
ایران و هند درخصوص توسعه و تجهیز بندر چابهار به توافق رسیدند
فیلم/ نخستین آتشخوار بومی به ناوگان ایمنی جزیره قشم پیوست