مسابقات قرآن کریم به صورت سالیانه در همه مناطق آزاد کشور برگزار می شود

دبير مسابقات قرآن مناطق آزاد كشور در چابهار گفت: نخستين دوره مسابقات حفظ، قرائت، مفاهيم و اذان مناطق آزاد كشور در چابهار در حال برگزاري است. اين مسابقات به همت منطقه آزاد چابهار و به پيشنهاد معاونت فرهنگي و اجتماعي دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد کشور طراحي و برنامه ريزي شد.
محمدرضا پورمعين در گفتگو با خبرنگار فرینا افزود: حضور در اين مسابقات براي شهروندان، پرسنل سازمانی مناطق آزاد مسابقات آزاد است.
دبيرشوراي راهبردي فعالیت های قرآنی مناطق آزاد کشور گفت: آيين نامه مسابقات با همكاري معاون و مدیران فرهنگي و اجتماعي دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و همكاري مسئولان ديني و قرآني، برابر آيين نامه اي كه در اين حوزه تدوين شده در اختيار ميزبان برگزاري اين دوره از مسابقات قرار گرفته است.
او ادامه داد: داوران در همه رشته ها دو نفر از شركت كنندگان، يك خواهر و يك برادر را به عنوان نفرات برتر معرفي مي كنند. البته رشته اذان به برادران اختصاص دارد و در رشته حفظ قرآن نيز در دو بخش پانزده جزء و حفظ كامل قرآن نفران به رقابت می پردازند. 
پورمعين افزود: در مسابقات آينده در نظر داريم اجزاء مختلف حفظ را براساس سن و جنس تفكيك كنيم اما با توجه به زمان كوتاه تا برگزاري اين مسابقات و برنامه ريزي كوتاه در اين زمينه، شرايط را براساس موارد ذكر شده طراحي كرده ايم.
دبير مسابقات قرآني مناطق آزاد كشور ادامه داد: در نظر داريم سطح مسابقات و حضور اساتيد متخصص در اين حوزه را در بخش هاي نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تفكيك كنيم و به صورت 16-12 سال و بالاتر طبقه بندي نماييم.
او افزود: در اين دوره از مسابقات در چابهار طبقه بندي سني انجام نشده، اما در صورتي كه از كل شركت كنندگان براي مثال جمعيت دانش آموزي يك سوم شركت كنندگان را تشكيل داده باشد، نگاهمان را از نگاه كلي به نگاه جزئي تغيير مي دهيم.
پورمعين به آيين نامه تدوين شده در اين مسابقات اشاره كرد و گفت: آيين نامه تنظيم شده براساس آيين نامه هاي معروف و قابل اجرا تدوين شده و در سراسر كشور به يك نگاه دقيق و كارشناسي تقسيم شده است.
او افزود: داوراني كه اين مسابقات حضور دارند همگي داوران ملي، و بعضا بين المللي هستند. به دليل ميزباني منطقه آزاد چابهار از داوران خواهر و برادر اهل سنت هم دعوت شده است.
دبير شوراي راهبردي فعالیت های قرآنی مناطق آزاد کشور گفت: استادان حاضر در اين دوره از مسابقات قرآني، استاد محمدحسين سعيديان، قاري بين المللي و نفر اول مسابقات جهاني، دكتر رحيم خاكي، نفر اول مسابقات جهاني قرائت قرآن كريم، محمدمهدي بحرالعلوم، حافظ كل قرآن و از داوران ملي مسابقات قرآني، يوسف افراش كارشناس برجسته قرآن و قاري كشور، محمد بادپا و مهدي قره شيخ لو نفر اول مسابقات جهاني قرآن كريم در رشته برادران هستند و از داوران خواهران نيز خانم ها كاتب، صريحي نژاد، حافظ كل قرآن و الوندي ما را در اين مسابقات ياري مي كنند.
پورمعين ادامه داد: اجراي اين مسابقات بر عهده بنده خواهد بود و دبيري و مسئوليت كميته فني اين مسابقات نيز بر عهده استاد محمد بادپا عضو شوراي راهبردي قرآن در مناطق آزاد است.
دبير مسابقات قرآني مناطق آزاد كشور در خصوص سطح برگزاري مسابقات گفت: بنابر پيش بيني مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مسابقات در دو سطح، دبيري و اجرا مي شود 1) سطح كميته فني و داوران و استادان كه برعهده دبير شوراي راهبردي قرآن است 2) كميته اجرايي و پشتيباني اين مسابقات نيز بر عهده سازمان منطقه آزاد چابهار است.
او افزود: اين مسابقات گام نخستي است براي شناسايي و محكي براي سنجش استقبال و چگونه برگزاري اين دور از مسابقات و بنا داريم چگونگي برگزاري اين مسابقات را در رشته هاي مختلف قرآني، ادبي، فرهنگي و هنري تعميم دهيم.
پورمعين به مكان برگزاري اين مسابقات اشاره كرد و گفت: مكان برگزاري اين مسابقات را به صورت گردشي در ساير مناطق آزاد كشور برنامه ريزي مي كنيم تا هر منطقه سالي يكبار نوبت و افتخار ميزباني را داشته باشند.
دبير مسابقات قرآني مناطق آزاد كشور در خصوص سطح بندي شركت كنندگان حاضر در اين مسابقات گفت: آيين نامه مسابقات به صورت هوشمند طراحي شده است و سطح بندي نيز بر اساس چگونگي ارائه هنر قاري، حافظ و موذن و شركت كنندگان رشته مفاهيم بستگي دارد. 
او ادامه داد: سطح مسابقات به دليل عدم آشنايي با شركت كنندگان، متوسط است تا ببينيم در عمل چه پيش خواهد آمد. البته ما در اين دور از مسابقات سطح حفظ را بالا، قرائت و مفاهيم را متوسط و سطح اذان را خوب ارزيابي كرده ايم. 
دبير شوراي راهبردي فعالیت های قرآنی در خصوص جوايز اهدايي در مسابقات نيز گفت: به نفرات اول، دوم و سوم در تمام رشته ها، جوايز نقدي، لوح تقدير و تنديس مسابقات اهدا مي شود. البته به هر يك از نفرات برتر يك سكه تمام بهار آزادي تقديم خواهد شد.




امتیاز به خبر :