هندي ها در صنعت پتروشيمي سرمایه گذاری می کنند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31478
ساعت 14:33 پنج‌شنبه 30 بهمن 1393
معاون وزير نفت از اعلام آمادگي شرکت‌هاي هندي براي حضور در صنعت پتروشيمي خبر داد و گفت: با توجه به اين که پول نفت ايران در بانک‌هاي هند بلوکه شده است، اين کشور در نظر دارد در صورت امکان از اين پول به عنوان فاينانس در طرح‌هاي پتروشيمي ايران استفاده کند.

به گزارش فرینا، عباس شعري مقدم با تاکيد بر اين که دولتمردان ايران در تلاش هستند تا اطمينان جهاني را نسبت به برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود جلب کنند، گفت: صنعت پتروشيمي از آن دسته صنايع است که ناگزير بايد همگام با پيشرفت فناوري‌هاي جهان حرکت و از فناوريهاي پيشرفته و با راندمان بالاتر استفاده کند. 
وي افزود: فناوري در برخي طرح‌هاي پتروشيمي مثل طرح توليد متانول يا کود اوره که از سالها پيش اجرا شده و هم اکنون هم تعدادي از آنها نيمه کاره هستند، واقعا فناوري آنقدر پيچيده اي ندارند که ما را خيلي وابسته به شرکتهاي خارجي کند، ولي در برخي موارد ديگر مثل فناوري تبديل گاز به الفين‌ها و يا تبديل گاز به پروپيلن بهتر آن است که از فناروي روز دنيا استفاده شود.
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي با اشاره به سخنان حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران در ابتداي شروع به کار خود گفت: همانطور که رئيس جمهوري اعلام کردند دولت يازدهم، دولت راستگويان است، بنابراين در دولت ايشان جز راست نبايد گفت، البته هر راست هم نشايد گفت؛ واقعيت اين است که هم اکنون اين صنعت نياز به سرمايه و فناروي دارد، که هر دو آنها آن سوي مرزهاي ايران هستند و بايد از طرف کشورهاي صاحب ثروت و فناروي به ايران آورده شود.
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي اظهار کرد: کشورهاي اروپايي دانش فني لازم در زمينه پتروشيمي را دارند، اما فناروي‌هائي که در نزد شرکتهاي آمريکائي است از نظر راندمان و قيمت قابل مقايسه با کشورهاي ديگر نيستند؛ از اين رو اگر مي‌خواهيم به اهداف سند چشم‌انداز برسيم چاره‌اي نيست مگر اين که درهاي دنيا به روي ما باز شود.
وي افزود: دولت تدبير و اميد هم اکنون توانسته به خوبي اطمينان شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران را جلب کند، در مقابل شرکت‌هاي خارجي نيز به شدت علاقه مند هستند که هر چه زودتر تحريم‌هاي ايران برداشته شود، اما اين شرکت‌ها آنقدر ريسک‌پذير نيستند که بدون برداشته شدن تحريم‌ها به ايران بيايند، آنها از تنبيه‌ها و جريمه‌هاي سنگيني که متوجه آنان مي‌شود پروا دارند. 
شعري مقدم گفت: به اعتقاد من تمامي سواحل خليج‌فارس و درياي عمان به دليل دسترسي آسان به خوارک و آبهاي آزاد قابليت تبديل شدن به قطب پتروشيمي را دارند، اما از قطبهاي جديدي که هم اکنون از سوي بخش خصوصي درحال پيگيري و ساخت هستند؛ مناطق چابهار، جاسک و پارسيان است، زيرا خط لوله صلح با ظرفيت انتقال 105 ميليون متر مکعب در روز در جنوب شرقي ايران احداث شده و قرار است پاکستان در آينده، روزانه 25 ميليون متر مکعب از اين خط لوله دريافت کند، از اين رو اين خط لوله توانايي تامين روزانه بيش از 75 ميليون متر مکعب خوراک گازي مجتمع‌هاي پتروشيمي موجود در اين مناطق را دارد.
معاون وزير نفت تصريح کرد: از طرفي ديگر وجود بنادر و راه‌آهن در جنوب شرق ايران و نيز وجود منطقه آزاد چابهار در اين منطقه مي‌تواند براي سرمايه‌گذاران جذاب باشد، هم اکنون در مناطق جاسک، پارسيان و لاوان نيز ايجاد زير ساخت‌هاي لازم مد نظر است.
وي اظهار کرد: در آينده گاز طبيعي خوارک اصلي پتروشيمي‌هاي جديد ايران را تشکيل خواهد داد، زيرا اتان به اندازه کافي در دسترس نخواهد بود، از اين رو ايران با توجه به اين که تا بيش از يک صده گاز خواهد داشت، يکي از کشورهاي مطمئن براي ايجاد مجتمع‌هاي پتروشيمي است.



شناسه خبری: 31478

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو