بندر چابهار؛ كليد توسعه شرق كشور

بندر چابهار واقع در حاشيه درياي عمان در مقايسه با ديگر مناطق ساحلي موقعيت ممتازي در امر كشتيراني و حمل و نقل دريايي دارد.
رضواني مديركل بنادر و دريانوردي سيستان‌وبلوچستان با اشاره به نقش بندر چابهار در توسعه شرق، افزود: وجود آب‌هاي عميق در اين منطقه وسيع شرايط مناسبي را براي پهلوگيري كشتي‌هاي بزرگ فراهم آورده است.
به گفته وي چابهار به عنوان مهمترين بندر تجاري خارج از خليج فارس نقطه‌اي كليدي براي بازرگاني كشور و ضمانتي براي گردش كار صنايع به شمار مي‌آيد.
رضواني افزود: قرار گرفتن چابهار در يك خليج، موقعيت بندري ايده‌آلي را براي توسعه فيزيكي آينده به آن مي‌دهد كه بسياري از بنادر دنيا از اين مزيت بي‌بهره‌اند.
وي يادآور شد: اين بندر به دليل نزديكي به كشورهاي افغانستان، پاكستان و آسياي ميانه و در آينده‌اي نزديك با اتصال به خط ريلي كشور از اهميت فوق‌العاده فراواني بهره‌مند خواهد بود و نقش مهمي را مي‌تواند در امر ترانزيت كالا به كشورهاي آسياي ميانه به عهده بگيرد.
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان برخورداري از معافيت بر درآمد و دارايي 15 سال، اعمال نكردن مقررات گمركي و تجارت خارجي در منطقه آزاد، امكان تاسيس شركت‌هاي خارجي، امكان ترانزيت و صدور مجدد كالا بدون محدوديت، خريد و فروش تمامي ارزها در مقابل ريال، امكان ورود و خروج كالا از منطقه را از مزيت‌هاي مهم اين منطقه دانست.
وي همچنين برخورداري از 2 اسكله شهيد كلانتري با ظرفيت پذيرش كشتي‌هاي 45 هزار تني و اسكله شهيد بهشتي با ظرفيت پذيرش كشتي‌هاي 100 هزار تني، اتصال به خشكي، دسترسي به فرودگاه بين‌المللي چابهار با ظرفيت پذيرش هواپيماهاي پهن پيكر، امكان استفاده از ظرفيت‌هاي دو گمرك را از ديگر مزيت‌هاي اين بندر مهم و استراتژيك جمهوري اسلامي ايران برشمرد.
رضواني يادآور شد: سازمان بنادر و دريانوردي براي استفاده از اين ظرفيت و موقعيت و فعال نگه داشتن بندر چابهار و بهره‌وري از موقعيت استراتژيك براي ترانزيت كالا براي پذيرش كشتي‌هاي با تناژ بالا و رساندن ظرفيت تناژ از 600 هزار تن به 5/2 ميليون تن مبادرت به نصب دو پست اسكله سريع در بنادر شهيد بهشتي و شهيد كلانتري كرده است كه اسكله بندر شهيد بهشتي در سال 82 به بهره‌برداري رسيد.
وي با اشاره به طرح جامع بندر چابهار گفت: هيات وزيران سال 84 چندين گزينه را براي توسعه محور شرق پيشنهاد داد كه يكي از آنها ترانزيت از بندر چابهار به ميلك و دو قرون بود كه بلافاصله پس از تصويب هيات دولت سازمان بنادر و دريانوردي مطالعات اوليه را انجام داد و در اواخر سال 87 در 5 فاز عملياتي شد كه با اين پنج فاز شامل 32 پست اسكله، ظرفيت بندر به 86 ميليون تن در سال مي‌رسد.
رضواني گفت: اسكله‌اي كه در حال طراحي و لايروبي است براي كشتي‌‌هاي بزرگ است كه امروزه در بزرگترين بنادر جهان پهلو مي‌گيرند. او يادآور شد: در حال حاضر بنادر مهم و بزرگ دنيا در حال برنامه‌ريزي براي پذيرش كشتي‌هاي غول‌‌آساي 30 هزار TEU كانتينر هستند كه چنانچه اينگونه كشتي‌ها هم بخواهند در چابهار پهلو بگيرند ما ظرفيت پذيرش آنها را خواهيم داشت.
رضواني اظهار اميدواري كرد: تا پايان شهريور 94 فاز يك طرح جامع بندر چابهار مورد بهره‌برداري قرار گيرد.
وي درباره سرمايه‌گذاري در بندر چابهار گفت: در حال حاضر شركت انبارها و پايانه توسعه مكران در حال سرمايه‌گذاري كلاني با رقم 800 ميليارد تومان است كه اين رقم بالاترين رقم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي سازمان بنادر كشور است.
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان اعلام كرد: چرخش بار اين شركت 23 ميليون تن كالاي خشك و 15ميليون تن مايع است.
وي با اشاره به نحوه سوخت‌رساني به كشتي‌هاي در حال تردد در درياي عمان گفت: بنادر توسعه يافته بايد از امكانات سوخت‌رساني به كشتي‌ها بهره‌مند باشند در صورتي كه خيلي از بنادر اينگونه امكانات را ندارند لذا بندري كه بتواند همه نوع سرويس به كشتي‌ها بدهد و به روز برساند ارزش افزوده آن بالا خواهد رفت.
او افزود: بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در اين زمينه اظهار تمايل كرده و تا حدودي هم به توافق رسيده‌ايم تا با سرمايه‌گذاري 20 ميليارد تومان بحث بانكوين اين بندر را راه‌اندازي كند و كروكي 4 هكتار زمين هم به متقاضي ارائه شده است.

منبع: روزنامه اطلاعات





امتیاز به خبر :