نوروز با تدارک هفت میلیون نفر سفر دریایی در هرمزگان

در حالی که شهرهای دیگر کشور در فصل زمستان هوای سرد را تجربه می کنند؛ هرمزگان با هوای بهاری ، خود را برای استقبال از مسافران نوروزی از جای جای ایران آماده می کند و برای هفت میلیون نفر سفر دریایی برنامه ریزی کرده است.
جاذبه سفر به هرمزگان فقط به خرید کالا از بازارهای کیش و قشم محدود نمی شود و سفرهای دریایی به جزایر 14گانه از دیگر جاذبه های استان است که هر ساله خیل عظیمی از هموطنان در این بخش هزینه می کنند.
سفرهای دریایی نیازمند نظارت بیشتر بویژه در امکانات امداد ونجات فردی نظیر جلیقه نجات و دستگاههای ناوبری و اطلاع رسانی در بخش ایمنی شناورها است.
البته احتیاط و رعایت نکات ایمنی توسط صاحبان شناورها و افراد به هنگام سوار و پیاده شدن از شناورها و حتی درطول مسیر شرط سلامت است که در مواردی مسافران رعایت نمی کنند ودچار مشکل می شوند.
به واسطه شرایط آب وهوایی و ایجاد ظرفیت های سفرهای دریایی مثل اسکله ، بندر، شناور و لندینگ کرافت و شرایط ساحلی که در استان هرمزگان فراهم شده به پایتخت سفرهای دریایی ایران در جنوب معروف است و تردد در ایام نوروز نسبت به روزهای دیگر افزایش می یابد و نیازمند نظارت و هدایت بیشتر است.
با اینکه هرمزگان دارای 32 بندر بوده ولی امکان تردد از هر بندر و سفردریایی برای مسافران فراهم نیست وممکن است مخاطراتی بوجود بیاید لذا تدارک سفرها از مکان های مشخص مثل بندر شهید باهنر، بندر شهید حقانی ، بندر پهل، لافت قشم ، شهید ذاکری ، بندرلنگه ، بندر چارک ، بندر آفتاب و بندرگاه کیش پیش بینی شده است.
مسوولان استان از مدتها پیش به واسطه تجربه سالهای قبل برای استقبال از مسافران نوروزی در خشکی و دریا برنامه ریزی و درنشست های خود مشکلات و نیازها را رفع کرده اند که سفر مسافران نوروزی به استان بویژه در حوزه دریا بی خطر باشد.
با توجه به انجام سالانه افزون بر 15میلیون سفر دریایی درهرمزگان ، که افزون بر 95درصد کل سفرهای دریایی کشوربوده وهمچنین تردد کشتی های بزرگ تجاری و شناورهای ساحلی در آب های این استان، می طلبد که این خدمات به بهترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن به حادثه دیدگان ارائه شود.

جاذبه های گردشگری در جزایر هرمزگان
از 17 جزیره ایرانی در خلیج فارس 14جزیره آن متعلق به هرمزگان است که هریک دارای قابلیت ها و ظرفیت های فراوان گردشگری است بطوری که بسیاری از گردشگران بویژه ایرانگردان و جهانگران بخشی از اوقات خود را صرف دیدن این جاذبه ها که بصورت طبیعی و تاریخی نمایان است، می کنند.
این جزایر به عنوان میراث ماندگار در وسط آبهای نیلگون خلیج فارس و مرزهای آبی کشورمان قرار دارند که مرزدارانی وفادار آنها را حفاظت می کنند و در فصل های مختلف بویژه در نوروز پذیرای جمع زیادی از مسافران هستند.
جزیره زیبای کیش که شهرت جهانی دارد علاوه بر مراکز خرید متعدد ، دارای مکانهای گردشگری همچون شهر حریره، کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز ، خانه مردم شناسی و جزیره مرجانی است.
پارک دولفین ها، سواحل مناسب برای شنا و آب زلال اطراف این جزیره موجب شده گردشگران بخشی از وقت خود را در کنار آب و پرداختن به ورزش های آبی صرف کنند.
جزیره قشم نیز با یک هزارو 500 کیلومتر مربع دارای مراکز خرید متعدد است و به عنوان بزرگترین جزیره با جاذبه های گردشگری غار نمکی بصورت قندیل ، جنگل های حرا ، تماشای دلفین ها در جزیره هنگام ، پرورشگاه کروکودیل در این جزیره ، دره ستارگان، غار خربس، جزایر ناز، قلعه پرتغالی و تخم گذاری لاک پشت ها دراین فصل به استقبال مسافران نوروزی می رود.
در جزیره لارک نیز بسیاری از مسافران با چادرهای مسافرتی یک تا دو شب را در این جزیره بسر می برند و از بازارچه محلی که شامل صنایع دستی و موادغذایی است خرید می کنند.
جزیره هرمز هم از نقاط دیدنی و به قلعه پرتغالی ها و خاک سرخ معروف است و مردمانی خونگرم و مهمان نواز در طول سال بویژه ایام نوروز از گردشگران پذیرایی می کنند.
جزایر دیگر نظیر لاوان نفتی و مسکونی ، فارور و هندورابی نیز زیستگاه پرندگان دریایی، ابوموسی و تنب های بزرگ وکوچک هم دارای نقاط دیدنی بوده و شماری از مسافران برای استراحت و آرامش و ماهیگیری به این مناطق سفر می کنند.

رفع مشکلات هرمزگان باید قبل از آغاز تعطیلات نوروز
استاندارهرمزگان اخیرا در ستاد تسهیلات سفر گفت که مدیریت استان به صورت یکپارچه و هماهنگ آماده پذیرش مسافران و گردشگران نوروزی است و برخی مسایل و مشکلات نیز باید تا قبل از آغاز تعطیلات رفع شود.
جاسم جادری افزود: زمینه کار در کمیته های تخصصی ستاد خدمات سفر استان ایجاد شده و دستگاه های اجرایی طبق برنامه های ارایه شده به اجرای وظایف خود در تعطیلات نوروز بپردازند.
وی بیان داشت: سال گذشته در تعطیلات نوروز با همکاری و هماهنگی مناسبی که در هرمزگان صورت گرفت نوروز بسیار خوبی با کمترین حادثه برای مسافران ایجاد شد و امیدواریم نوروز 94 نیز با ارایه خدمات مناسب و بدون خطر همراه باشد.
وی با اشاره به جمعیت زیاد برای سفر به جزایر قشم و هرمز از طریق بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس، اظهارکرد: تدبیر مناسب برای جلوگیری از معطلی مردم در این بندر و افزایش باجه های فروش بلیت و افزایش تعداد شناورها اندیشیده شده تا مسافران با مشکلی مواجه نشوند.
استاندار هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه در نشست های ستاد خدمات سفر استان باید مدیران مناطق آزاد قشم نیز حضور داشته باشند، گفت: از طرف فرماندار قشم و مدیران سایر دستگاه های اجرایی نگرانی ها و ناهماهنگی هایی در این خصوص مطرح شده و مشکلاتی از جمله در زمینه آتش نشانی و آمبولانس در این جزیره وجود دارد.

ظرفیت سازی برای انجام هفت میلیون نفر سفر دریایی ایمن در نوروز 94
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه تمرین آمادگی برای نظارت هرچه بیشتربر سفرهایی دریایی انجام شده گفت: برای هفت میلیون نفر سفر دریایی در نوروز 94 ظرفیت سازی شده وبا توجه به این حجم سفر و به منظور افزایش توان ناوگان ایمنی و نجات در سوانح دریایی، هم اکنون تعداد شناورهای ناجی استان از شش به هفت فروند افزایش یافته است.
مهدی نوفرستی افزود: همچنین در همین راستا سه پست اسکله برای همیاران ناجی احداث شده و همچنین امکان نجات مصدومان دریایی توسط بالگرد در شب فراهم شده است و 32 تیم همیار ناجی ، تیم های امداد و نجات دریایی هرمزگان را همراهی خواهند کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی سفرهای دریایی در هرمزگان تصریح کرد: این طرح در چهار بخش ایمنی مسیر تردد، ایمنی بنادر مسافری، ایمنی شناورها و اطلاع رسانی از 25 اسفند آغاز و تا نیمه فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت درهمین راستا مانوری با هدف سنجش توان فنی و عملیاتی نیروهای درگیر در عملیات جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریایی اجرا شد.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اجرای مانور استانی جستجو، نجات دریایی و مقابله با آلودگی در آب های جزیره قشم گفت: در این مانور ارتباط بین هوا و دریا و هماهنگی بین این دو توسط نیروهای این اداره کل تمرین شد و توان آنها برای اجرای این عملیات مورد ارزیابی قرار گرفت.
نوفرستی همچنین به اهمیت نحوه مدیریت این گونه عملیات تاکید کرد و یادآور شد: این مانور نشان داد که مدیریت این عملیات در بخش های مختلف در چه سطح از توانمندی و اشراف قرار دارد.
وی به تعدد وقوع حوادث دریایی در آب های محدوده استان هرمزگان اشاره کرد و گفت:افزون بر 75درصد حوادث دریایی کشور که دارای شرایط اضطرار و نیازمند عملیات امداد و نجات هستند دراین محدوده اتفاق می افتد و در نتیجه لازم است دانش، مهارت و تجربه همکاران بخصوص در عرصه هماهنگی بین خشکی و دریا و کشتی با کشتی هر چه بیشتر افزایش یابد.
نوفرستی در پیش بودن سفرهای نوروزی را نیز یکی دیگر از دلایل برگزاری این مانور دانست و خاطرنشان کرد: امسال نیز مانند سنوات گذشته چند روز مانده به تحویل سال نو، حجم وسیعی از مسافران از سراسر کشور به سمت شهرها و جزایر استان هرمزگان سرازیر می شوند و چون بخش عمده این سفرها از طریق دریا انجام می شود ما باید ایمنی این سفرها را تضمین کنیم و این مانور ضعف ها و کمبودها را در این خصوص نشان می دهد.
به منظور آمادگی هرچه بیشتر ، مانور استانی جستجو، نجات دریایی و مقابله با آلودگی با شرکت شش فروند شناور، یک فروند بالگرد، افزون بر 70نفر نیروی عملیاتی و 80نفر نیروهای مستقر در مراکز کنترل دریایی، هوایی و اضطراری با مشارکت نیروهای هوایی، دریایی و دریابانی ارگان های مرتبط با دریا و بخصوص همیاران ناجی در حد فاصل بندرشهید ذاکری قشم و بندر شهید حقانی هفته جاری برگزار شد.
استان هرمزگان با برخورداری از 14جزیره، و 10 بندر مسافری و بزرگترین ناوگان سفرهای دریایی به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی ایران زمین شناخته می شود.
نیمه دوم هر سال با مساعد شدن آب و هوا، میلیون ها مسافر و گردشگر به شهرهای ساحلی این استان سفر کرده و در مسیرهای بین سرزمین اصلی و جزایر خلیج فارس، سفر دریایی را تجربه می کنند.
در تعطیلات عید سال 93 هرمزگان پذیرای حدود 9 میلیون نفر مسافر بود که حدود پنج میلیون نفر از جزایر استان دیدن کردند.
منبع: ایرنا






امتیاز به خبر :