همایش بازاریابی و سرمایه گذاری در بندر انزلی برگزار شد

همایش بازاریابی و سرمایه گذاری بنادر حاشیه دریای خزر با محوریت کشور قزاقستان به همت اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در بندرانزلی برگزار شد.
معاونت دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان روز چهارشنبه در این همایش شناخت بازارهای منطقه را برای فعالیت مجموعه های بندری و فعالان بخش حمل و نقل، تجار و تولیدکنندگان ضروری خواند.
حسین چراغی خاطرنشان کرد: اگر شرایط موجود، ظرفیت ها، تهدیدات، فرصت ها نقاط قوت و ضعف را نشناسیم حرکتی در تاریکی انجام داده ایم که منجر به از دست دادن فرصت ها می شود.
وی، شناخت بازار و شرایط منطقه و ظرفیت های بندرگاه انزلی به عنوان بزرگترین بندر منطقه و حفظ و ارتقای موقعیت این بندر در مبادلات و توسعه اقتصادی را هدف برگزاری این همایش عنوان کرد.
وی تاکید کرد: شناخت بازاریابی و نظام بازار برای موفقیت ما در راهیابی به بازارهای منطقه و سهم داشتن از این بازار واجد اهمیت است.
چراغی افزود: ما بعنوان بزرگترین بندر ایرانی حاشیه خزر ضمن حفظ مزیت های رقابتی خود نظیر اهن الات و چوب بایستی برای متنوع کردن سبد کالاهای وارداتی صادراتی به سمت جذب سایر کالاهای موجود در بازارهای منطقه حرکت کنیم تا بعنوان یک بندر کانونی در ناحیه خزر قادر به اثربخشی لازم در توسعه صادرات و واردات استان و کشور باشیم.
چراغی تصریح کرد: با استفاده از مکانیسم های علمی و عملی باید در حفظ سهم از بازار مبادلات اقتصادی و مشتری های موجود تلاش کرده و با توجه به مزیت های رقابتی به سمت بازارهای جدید حرکت کنیم.
معاون بنادر و دریانوردی گیلان وجود کریدورهای اقتصادی به موازات کریدور شمال - جنوب را از تهدیدات موجود برای ایران دانست و گفت باید اتفاقات داخل کریدور را بشناسیم و بر اساس آن طرح اقتصادی خود را در نظر بگیریم.
وی افزود: برای ورود صحیح به بازار باید شناخت صحیحی از نظام بازار ، بازاریابی و بازارداری داشته باشیم و از همه ظرفیت های موجود در بخش تولید، حمل و نقل ، تجارت و غیره استفاده کنیم.
وی با اشاره به کاهش تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه انزلی طی سال های اخیر افزود: سعی کردیم روند نزول فعالیت های تخلیه و بارگیری در بندرگاه انزلی را متوقف کنیم و امسال توانستیم با دستیابی به آمار دو میلیون و 488 هزار و 193 تن، تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه انزلی را به رشدی افزون بر 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برسانیم.
وی در ادامه سهم بندرگاه انزلی در تبادلات تجاری با بنادر حاشیه خزررا 49.5 درصد با آستراخان، 31.5 درصد اکتائو، 10.5 درصد باکو، 4.5 درصد ماخاچ کالا، 2.5 درصد ترکمن باشی و 1.5 درصد اولیا عنوان و تصریح کرد: برنامه هایی برای حفظ تبادلات تجاری با بنادر آستراخان و اکتائو و افزایش مبادلات با بنادر دیگر حاشیه خزر داریم.

لزوم ایجاد پنجره واحد تجاری
در ادامه این همایش یک مشاور سرمایه گذاری بخش خصوصی در سخنانی بر لزوم ایجاد پنجره واحد تجاری برای تسهیل امور بازرگانی تاکید کرد.
سید احمد یعقوبی تصریح کرد: نیاز به یک پنجره واحد تجاری داریم تا وارد کننده و صادرکننده وارد یک درگاه الکترونیک ساماندهی شده و تجمیع شده شوند.
وی با اشاره به این که در تهیه سند چشم انداز، طرح آمایش ملی و استانی ، طرح کالبدی ملی و منطقه ای میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری اقتصاد کشورهای همسایه و بازار این کشورها و برنامه های اقتصادی آنها کمتر دیده شده متذکر شد :این مساله مانع توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

فرصت ها
یعقوبی، با اشاره به این که قزاقستان دروازه ورود به آسیای میانه است توانمندی این کشور بعنوان تولید کننده گندم، آرد نفت را فرصتی برای ترانزیت و سواپ این محصولات برای ایران خواند.
وی با اشاره به سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در برخی بنادر حاشیه خزر نظیر اکتائو بر لزوم ظرفیت سازی و ایجاد زیرساخت در بنادر ایرانی حاشیه خزر تاکید کرد.
این فعال اقتصادی واردات، ترانزیت و سواپ روغن خوراکی قزاقستان، صادرات سیمان با کیفیت خوب داخلی به قزاقستان با رونق بخش ساخت و ساز و روسیه با برنامه برای ساخت 10 میلیون واحد مسکن دولتی را فرصتی برای ایران خواند.
وی یادآور شد: ما در زمینه غلات و مصالح ساختمانی برنامه ریزی نکرده ایم و گفته وی اکنون برخی کشورهای رقیب مصالح را می خرند و از ایران صادر می کنند .
یعقوبی با اشاره به این که 93 درصد روغن خوراکی کشور معادل 2.5 میلیارد دلار وارداتی است، افزود: قزاقستان برای جلب بازار ایران و کشورهای همسایه زمین های وسیعی را زیر کشت دانه های روغنی برده اند.
وی خاطرنشان کرد: با آگاهی از این موضوع و توجه به مساله در صورت ایجاد زیرساخت های لازم می توانیم برنامه برای واردات ، نگه داری ، ترانزیت و سواپ داشته باشیم.

به گفته وی این امر چرخش مالی فراوانی برای بنادر، شرکت ها و در مجموع کشور ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به این که روسیه از پرورش دهندگان مهم گوسفند در جهان است یکی از ظرفیت های مغفول مانده را واردات و ترانزیت گوشت گوسفند عنوان کرد.
وی با اشاره به 552 میلیارد دلار حجم واردات 12 کشور شوروی سابق افزود: از این میزان کمتر از یک میلیارد دلار از ایران تامین می شود.
یعقوبی با بیان این که قریب 90 درصد تبادلات ما با روسیه و قزاقستان است تصریح کرد: تاثیرگذاری کشورهای حاشیه خزر در مباحث فرامنطقه ای نیز برای ما حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: روسیه در روابط اقتصادی سیاسی بین المللی پرقدرت و پر اثر است و قزاقستان نیز با رشد اقتصادی خوب جمعیت کم از کشورهای قدرتمند و تاثیرگذار بشمار می رود.
وی با اشاره به این که توجه و بررسی برنامه های اقتصادی کشورهای دیگر ما را در رسیدن به برنامه های خودمان موفق تر می کند افزود: اکنون روسیه روی سه زمینه انرژی، غلات و وابسته های خوراکی کشاورزی و آب شیرین تمرکز کرده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مغفول مانده همین است که ما برای انتقال انرژی و سواپ غلات و تامین منابع آب شیرین کشورهای همسایه خلیج فارس از طریق روسیه زیرساختهای لازم را فراهم نکرده ایم.

یعقوبی همچنین با اشاره به ظرفیت تولید 11 میلیون بشکه نفت خام در روسیه سواپ انرژی را از دیگر ظرفیت ها عنوان کرد.
این مشاور اقتصادی با اشاره به برنامه ریزی قزاقستان و روسیه برای کسب و حفظ بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس تا شمال شرقی افریقا تاکید کرد ما بعنوان مجموعه حد واسط می توانیم از این فرصت برای ترانزیت استفاده کنیم.

بندرگاه انزلی کانون مناسب صادرات تولیدات شمال کشور
یعقوبی با تاکید بر لزوم اتصال بندرگاه انزلی به شبکه راه آهن افزود: تولیدکنندگان شمال ایران می توانند از بندرگاه انزلی بعنوان کانونی برای صادرات کالاهایشان استفاده کنند.
وی یادآور شد: طبق محاسبات این ظرفیت وجود دارد که صادرات محصولات تولیدی استان گیلان بعنوان نوک پیکان و استانهای همجوار ظرف سه سال اینده دو برابر شود.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بندرگاه انزلی همچنین با بهره مندی از منطقه آزاد فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد بورس انرژی دارد.
به گفته وی برای حصول این هدف ایجاد حلقه های زنجیره ای تولید تا تجارت الزامی است.
وی با اشاره به ظرفیت ها و موقعیت قزاقستان و این که بر اساس شاخص های ارائه شده از سوی سازمان ملل این کشور دارای سیزدهمین اقتصاد نوین جهانی است، افزود: می توانیم از این بستر برای ورود به بازارهای اروپا استفاده کنیم.
یعقوبی با بیان این که تا حاکمیت نخواهد بخش خصوصی قادر به فعالیت درست نیست تاکید کرد: اولین قدم را در این راه باید دولتمردان بردارند و بعد از آماده شدن ساختار کار را به بخش خصوصی بسپارند.
همایش شناخت بازارهای منطقه با حضور جمعی از فعالان بخش حمل و نقل، تجار و تولیدکنندگان گیلانی با محوریت کشور قزاقستان به همت اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در بندرانزلی برگزار شد.




برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :