تولید روزانه 33 درصد گاز از پارس جنوبی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31653
ساعت 15:17 شنبه 16 اسفند 1393
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس، گفت: از مجموع تولید روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، بیش از 33 درصد آن در یک سال و نیم اخیر و در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

به گزارش فرينا، مهدی یوسفی در نشست مشترک با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان این که 30 هزار هکتار از محدوده منطقه ویژه پارس در محدوده شهرستانهای عسلویه و کنگان قرار دارد، گفت: 29 فاز گازی در این محدوه پیش بینی شده که در صورت بهره برداری کامل از این فازها تولید روزانه گاز از میدان گازی پارس جنوبی به 800 میلیون متر مکعب خواهد رسید.
يوسفي افزود: درآمد حاصل از صادرات میعانات گازی و کالاهای غیرنفتی از منطقه ویژه پارس نقش بسیار مهمی در افزایش تولید ناخالص ملی دارد و به همین منظور با هدف جلوگیری از خام فروشی و تولید ارزش افزوده برای کشور 30 مجتمع پتروشیمی در این منطقه پیش بینی شده است که از این تعداد هم اکنون 12 مجتمع پتروشیمی به بهره برداری رسیده است.
 صدور 40 درصد کالاهای غیرنفتی از منطقه ویژه پارس در سال 92
او با اشاره به این که پارسال 40 درصد از صادرات کالاهای غیرنفتی کشور از منطقه ویژه پارس صورت گرفته است، افزود: پارسال 14 میلیارد و 350 میلیون دلار کالا از گمرک منطقه ویژه پارس به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات برای اقتصاد کشور بسیار قابل توجه است.
 انتخاب 8 سرمایه گذار برای اجرای طرح پالایشی سیراف
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس طرح پالایشی سیراف را که در قالب ۸ پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز به همراه تأسیسات یوتیلیتی، پشتیبان و واحدهای فرآیندی مشترک در منطقه ویژه انرژی پارس (پارس گنگان) اجرا می شود را از لحاظ اقتصادی بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: در ماه های گذشته با فراخوان وزارت نفت به منظور انتخاب سرمایه گذار برای این طرح مهم اقتصادی در عرصه ملی، 8 سرمایه گذار شناسایی و انتخاب شده اند که برای اجرایی شدن این طرح به 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
يوسفي با بیان این که فاز 12 پارس جنوبی در محدوده پارس کنگان قرار دارد، افزود: این فاز از مگاپروژه های صنعت نفت در منطقه است و روزانه 17.5 میلیون دلار درآمد نصیب کشور می شود.
 او ادامه داد: از آغاز فعالیت های صنعت نفت در منطقه، 33 درصد از تولید روزانه گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی پارسال و امسال محقق شده است و با تدابیر صورت گرفته در وزارت نفت این امیدواری وجود دارد که پرونده پارس جنوبی در سال 96 بسته شود.
 اختصاص 26 میلیارد تومان برای آموزشهای فنی و حرفه ای و توانمندسازی نیروی انسانی استان بوشهر
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین یادآور شد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان 26 میلیارد تومان برای آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی استان بوشهر اختصاص یافته و لازم است به صورت هدفمند سرفصلهای متناسب با نیاز صنعت در استان طراحی و تدوین کنیم که زمینه جذب فازغ التحصیلان دوره های فنی و حرفه ای در بازار کار فراهم شود.
مهدي يوسفي با بیان اینکه پیشتر دو تفاهمنامه با سازمان فنی و حرفه ای کشور به مبالغ 6 میلیارد و 8 میلیارد تومان امضا شده بود، گفت: بر اساس تفاهمنامه امضا شده میزان جذب در سازمان فنی و حرفه ای حدود دو میلیارد تومان بوده است و ما به طوری جدی خواستار تغییرهایی در راهبرد سازمان فنی و حرفه ای برای افزایش میزان جذب و به تبع آن افزایش میزان اثر بخشی آن هستیم.
 یوسفی با اشاره به ظرفیت های قابل توجه اشتغال در منطقه ویژه پارس، گفت: لازم است در این زمینه تدابیری از سوی سازمان فنی حرفه ای کشور اندیشیده شود که بتوان بودجه اختصاص یافته در این زمینه نحو موثر و کارآمد مدیریت شود.
 لزوم توجه به مشاغل غیرمستقیم و پشتیبانی در منطقه
او حضور صنعت نفت در منطقه را عامل پیدایش بسیاری از مشاغل غیرمستقیم در منطقه دانست و افزود: می توان دامنه آموزشهای فنی و حرفه ای به مشاغل غیرمستقیم و پشتیبانی نیز سرایت داد که در صورت تحقق این موضوع تحول عظیمی در زمینه اشتغال کارجویان فراهم می شود.
 به کارگیری 1019 نفر از کارجویان بومی در پنج ماه گذشته
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس با بیان اینکه هم اکنون عمده تمرکر صنعت نفت در محدوده پارس کنگان قرار دارد، افزود: در ماه های مرداد تا اسفند 1019 نفر از کارجویان بومی استان بوشهر تنها از طریق نمایندگی اشتغال پارس کنگان به پیمانکاران منطقه معرفی و جذب شده اند که امیدواریم این روند رو به جلو ادامه یابد.
65 درصد از آموزشهای فنی و حرفه ای منتج به اشغال کارجویان می شود
کورش پرند، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست مشترک با اشاره به اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای از واژه دیپلماسی فنی و حرفه ای یاد کرد و در تعریف آن گفت: ارایه آموزشهای فنی و حرفه ای در یک بسترسازی برای رسیدن به انواع دیپلماسی عمومی، اجتماعی، فرهنگی و انرژی است و یکی از ابزارهای قدرت نرم برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعزام نیروی کار به خارج از کشور را از جمله روشهای موثر در امر اشتغال نام برد و افزود: در بازدید اخیر به همراه وزیر خارجه از کشورهای آ‏فریقایی ملیتهای گوناگونی در آنجا به کار مشغول هستند و متاسفانه در سالهای گذشته اعزام نیروی کار به خارج از کشور مورد غفلت قرار گرفته است و در این زمینه نیازمند استراتژی خاصی در این زمینه هستیم.
 پرند با بیان اینکه 65 درصد از آموزشهای فنی و حرفه ای منتج به اشتغال می شود، گفت: یادگیری یکسری مهارتها مانند نحوه کار با کامپیوتر یک پیش نیاز برای هر فرد است و نباید از آن به عنوان یک مهارت یاد کرد و این در صورتی است که صنایع کشور در تعامل با سازمان فنی و حرفه ای، دوره های تخصصی پیشنهاد دهند تا پس از آن کارجویان با مشاوره و هدایت شغلی به کار گمارده شوند.

 

 

شناسه خبری: 31653

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو