روابط تجاری ایران و افغانستان توسعه می‌یابد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31733
ساعت 10:42 يکشنبه 24 اسفند 1393
سفیر افغانستان در ایران گفت: باید تلاش کنیم به دلیل مرز مشترک بین ایران و کشور افغانستان روابط تجاری تحکیم بیشتری پیدا کند.

به گزارش فرینا به نقل از تسنیم، نصیر احمد نور ظهر امروز در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار داشت: در این سفر به همراه سه تا از رایزن‌های خود در نخستین روز به منطقه ویژه اقتصادی سر زدیم تا از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در این منطقه نو بنیاد ایجاد شده آگاهی حاصل کنیم.
وی افزود: خوشحال هستیم که این منطقه ویژه اقتصادی به مرکزیت بیرجند برنامه‌ها و راهبردهای خود را در حال عملیاتی کردن دارد.
سفیر افغانستان در ایران بیان کرد: می‌دانیم که بیشترین و بزرگترین مرز را کشور افغانستان با ایران دارد و خراسان جنوبی در مرکز این مرز طولانی قرار گرفته و می‌تواند نقش مهمی در داد و ستد و تعاملات ما بین دو کشور داشته باشد که امید است این روابط‌ها گسترش یافته و در عرصه‌های تجاری تحکیم بیشتری بخشیده شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای آشنایی از منطقه ویژه اقتصادی و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود بازدیدهایی داریم، گفت: در این سفر دو روزه با نهادها و فعالان در عرصه اقتصادی و مسئولان استانی از جمله استاندار ملاقات‌هایی در راستای تقویت روابط بین دو کشور و به ویژه استان خراسان جنوبی در دستور کار داریم.
سفیر افغانستان در ایران با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بیان کرد: نگاه به این مجموعه نگاهی مثبت است و آینده روابط با کشور برادر، دوست، همسایه و هم دین در عرصه‌های مختلف در مجموع مثبت دیده می‌شود.
احمد نور بیرجند را یکی از دروازه‌های بزرگ کشور افغانستان دانست و افزود: در مجموع روابط ما در حال گسترش است و استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در روابط تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان پیشگام هستند.
وی با اشاره به ایجاد کنسول‌گری افغانستان در خراسان جنوبی اظهار داشت: ایجاد کنسول‌گری موافقت دو کشور را می طلبد و طبیعی است که سفارت به عنوان اتصال دهنده و پیشبرد این اهداف نقش خود را دارد و کنسول‌گری بالاتر از سطح سفارتخانه و سفیر است.
سفیر افغانستان در ایران با اشاره به بازارچه‌های استان نیز گفت: در استان خراسان جنوبی 3 بازارچه رسمی داریم که روزانه مبادلات قابل ملاحظه‌ای از این بازارچه‌ها صورت می‌گیرد.
احمد نور با بیان اینکه روزانه صدها کامیون ایرانی از این بازارچه‌ها عبور می‌کند و کنترل بیشتر از معبرهای رسمی صورت می‌گیرد، بیان کرد: بازارچه‌هایی مانند یزدان یک سری مشکلات خود را دارد که جای ملاحضاتی دارد.
وی تصریح کرد: در گفت‌وگوی مقامات دو کشور این مشکلات قابل حل است که این مشکلات شامل ورود جنس بی‌کیفیت و قاچاق کالا است که با تعاملات، گفت‌وگو و نظارت می‌تواند رفع شود.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز گفت: کشور افغانستان برای مجموعه اقتصادی کشور به ویژه خراسان جنوبی یک موقعیت ویژه تلقی می‌شود زیرا این کشور در حال بازسازی است و در راستای این بازسازی نیازمند واردات کالاهای مورد نیاز خود است.
مرتضی صفدری‌زاده افزود: منطقه ویژه اقتصادی از ظرفیت‌ها و پتانسیل اقتصادی مطلوبی برخوردار است که  در راستای گسترش روابط بین کشور افغانستان و ایران بزرگترین دروازه بین این دو کشور به شمار می‌آید که امید است این گونه تعاملات منشا خیر برای استان باشد.




آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو