تولید ناخالص ملی با افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی ٣ درصد افزایش می یابد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31781
ساعت 11:52 چهارشنبه 27 اسفند 1393
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، گفت: با بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی ٣ درصد به میزان تولید ناخالص ملی ایران افزوده می شود.

به گزارش فرینا، مهدی یوسفی با حضور در در برنامه زنده تلویزیونی سیمای بوشهر با اشاره به حضور رئیس جمهوری در آیین گشایش رسمی فاز ١٢ پارس جنوبی، گفت: دکتر حسن روحانی پارسال وعده افزایش ١٠٠ میلیون متر مکعبی تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی دادند که خوشبختانه امسال بیش از ١٢٥ میلیون متر مکعب نسبت به پارسالفزایش تولید داشتیم و وعده دولت تدبیر و امید در زمینه افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی محقق شده است.
وی افزود: امید می رود سال آینده با بهره برداری از دیگر فازهای اولویت دار پارس جنوبی، ١٠٠ میلیون متر مکعب دیگر به میزان تولید گاز کشور افزوده شود که در این صورت ایران سهم خود را از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به پارسال به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تصریح کرد: فاز ١٢ بزرگترین فاز پارس جنوبی است که خوشبختانه با مدیریت صحیح وزارت نفت امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و من به نمایندگی از صنعت نفت  این موفقیت بزرگ را به مردم استان و ملت ایران تبریک می گویم.
یوسفی با بیان برخی از ویژگیهای منحصر به فرد این پروژه عظیم ملی، گفت: تولید روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ تن گوگرد برای صادرات از ویژگیهای بارز این فاز به شمار می آید که این فاز را در تاریخ صنعت نفت منحصر به فرد کرده است.
وی با بیان این که فاز ١٢ پارس جنوبی معادل سه فاز متعارف است، گفت: راه اندازی ٦ ردیف پالایشی در طول یک سال رکورد به شمار می رود که  تاریخ صنعت نفت تاکنون بی سابقه بوده و همه این موفقیتها در شرایط شدیدترین تحریمها و کمبود منابع مالی تحقق یافته است.
یوسفی ادامه داد: با بهره برداری از این فاز  ٢,٥ تا ٣ درصد به تولید ناخالص ملی افزوده می شود و از زمان آغاز شیرین سازی در فاز ١٢ پارس جنوبی تاکنون ٢.٥ میلیارد دلار برای کشور درآمد داشته است.
فاز ١٢ پارس جنوبی در منطقه پارس کنگان واقع شده است که بر اساس گزارشها این فاز درآمدی معادل  ١٧,٥ میلیون دلار در روز برای کشور به ارمغان می آورد.



آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو