منطقه آزاد اروند فضایی برای تحقق اهداف اقتصادی

منطقه آزاد اروند با دارا بودن دومین بندر کانتینری کشور،اتصال به شبکه راه آهن سراسری،برخورداری از منابع آبی بالا و قوانین مناطق آزاد شرایط را برای سرمایه گذاری بهینه فراهم کرده است.
منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است. این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت است که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه ای برخوردار است.
این بندر که دومین بندر کانتینری کشور است دارای فاصله آبی 45 کیلومتری تا خلیج فارس است و در حال حاضر دارای 9 پست اسکله فعال و 7 پست اسکله در حال بازسازی با ظرفیت پذیرش کشتی هایی با آبخور 6 متر را دارا است. ظرفیت بندر خرمشهر با توجه به محدودیت های فعلی برای تخلیه کالای عمومی بین 4000 تا6000 تن در روز است .
جابجايي مسافر از اين بندر به کشورهاي همجوار امکان پذير بوده و روزانه در حدود 300 نفرمسافر توسط شناورها جابجا مي گردند . اين ظرفيت جابجايي در آينده نزديک به 700 نفر در روز خواهد رسيد .
با توجه به عبور رودخانه کارون، یکی از بلندترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور از منطقه آزاد اروند و نیز همجواری و عبور رودخانه‌های اروند صغیر و اروند ‌کبیر و رودخانه بهمنشیر از منطقه آزاد اروند، شناخت کلی منابع آب در این منطقه با درنظر گرفتن منابع آب سطحی و آب های زیرزمینی به ‌عنوان منابع تأمین آب ضروری است که با وجود پالایشگاه نفت، کارخانه پتروشیمی و با دسترسی آن به آب های آزاد جایگاه مهمی در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده است.
وجود رودهای نام برده بر روی حوزه کشاورزی این ناحیه نیز تاثیر گذار بوده است تا جایی که  این ناحیه به لحاظ کشت انواع محصولات جالیزی گرمسیری و صیفی جات حبوبات و دانه های روغنی استعداد مناسبی دارد .تقریباً تمامی سطح زمین های مستعد در شهرستان آبادان و اندکی در شهرستان خرمشهر زیر کشت درختان میوه،خرما و نهالکاری درختان مختلف میوه است.
وجود پاره ای از باغات کوچک از قبیل موز ، کنار ، انار ، انجیر و مرکبات نشان می دهد که این ناحیه به لحاظ باروری محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری بسیار مستعد می باشد .همچنین اجرای طرح جامع آب رسانی آبادان و خرمشهر مقدار هزاران هکتار از اراضی شهرهای مزبور را جهت کشت و کشاورزی تامین خواهد داد .
مشوق ها و مزایای قانونی منطقه آزاد اروند برای سرمایه گذاران شامل مقررات خاص جهت اشتغال نیروی انسانی در منطقه آزاد و امکان دسترسی به نیروی انسانی ماهر،صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی، استفاده از قانون ارزش افزوده جهت انتقال کالاهای تولید شده در منطقه آزاد اروند به سرزمین اصلی تا صد در صد تولیدات،مقررات خاص جهت بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد،معافیت مالیاتی 20 ساله کلیه فعالیت ها در تمام زمینه ها،امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بدون محدودیت در نسبت مشارکت قسمتی از این مشوق های هستند.
فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری در این منطقه با توجه به شرایط حاکم و موقعیت جغرافیایی عبارت از صنایع نفت،گاز،پتروشیمی و صنایع پایین دستی،صنایع پشتیبانی و خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت،صنایع فولاد،حمل و نقل و ترانزیت کالا،گردشگری و آموزش عالی است.
مشوق های پیشنهادی شامل اعلام مشارکت سازمان در سرمایه گذاری طرح های مهم و دارای توجیه اقتصادی مطلوب در زمینه های مختلف صنعتی و به ویژه در صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی ، مشارکت در صنعت حمل و نقل هوائی،زمینی،ریلی،دریائی،طرح های گردشگری، تجاری، ترانزیت، امور پزشکی بهداشتی، اعطای ضمانت نامه های اعتباری برای طرح های مهم صنعتی،تجاری و ... که از لحاظ سازمان دارای اهمیت ویژه هستند در مقابل فاینانسورهای داخلی و خارجی ، سرمایه گذاری در آماده سازی و بهینه سازی و زیبا سازی شهرک ها و نواحی صنعتی است.
در مجموع وجود ویژگی ها و جذابیت های سرمایه گذاری اعم از گستردگي منطقه آزاد اروند در 17200 هكتار ،پيشينه صنعتي و بازرگاني منطقه،تركيبي از نيروي انساني مجرب، جوان و تحصيل كرده خصوصاً در زمينه هاي صنعتي و بازرگاني،داشتن مرز آبي و خشكي با كشور عراق و امكان دسترسي آسان به بازار كشور هاي حوزه خليج فارس،دسترسي به بازار وسيع و جمعيت داخلي شهرهاي آبادان و خرمشهر ( با جمعيتي بالغ بر 400 هزار نفر ) و جمعيت استان خوزستان ( با جمعيتي بالغ بر 4 ميليون نفر ) و جمعيت 28 ميليوني كشور عراق و از همه مهمتر نزدیکترین منطقه آزاد به مرکز عمده جمعیتی،صنعتی،کشاورزی و معادن کشور آن را از سایر مناطق آزاد ایران متمایز می کند.
اهمیت وجود خطوط ارتباطی در مناطق آزاد و نقش آن ها در توسعه منطقه بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل اتصال خرمشهر به شبکه ریلی سراسری از نقاط مثبت این منطقه آزاد است. همچنین بندر خرمشهر از طریق خطوط ریلی به ایستگاه خرمشهر متصل و در انتقال کالاهای وارداتی به داخل کشور و یا انتقال کالا جهت بارگیری در بندر ایفای نقش می نماید.
طرح اتصال راه آهن خرمشهر به شلمچه و ادامه آن تا شهر بصره و پیوند به راه آهن سراسری کشور عراق نیز با طول 17 کیلومتر در خاک ایران به پایان رسیده است و ادامه آن تا شهر بصره در کشور عراق در دست اجراست،که با تکمیل آن راه آهن کشور از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر انجام می پذیرد. همچنین طرح اتصال خط آهن بندر امام خمینی به خرمشهر در دست بررسی است که این موضوع نویدبخش شکل گیری مسیر ترانزیتی مناسب از طریق منطقه آزاد اروند به مقصد کشور عراق است.فرودگاه آبادان نیز در غرب شهر آبادان و درمحدوده منطقه آزاد قرارگرفته است .  
سرمایه گذاران در این منطقه از لحاظ صنعتی شرایط سرمایه گذاری بر روی نفت شیمیایی،بسته بندی نوین، فلزات اساسی، نساجی، چرم، الکتریکی، الکترونیکی، لوازم خانگی، قطعات خودرو را دارد همچنین شرایط پرورش آبزیان،زراعت،باغداری،پرورش زنبور عسل،پرورش پرندگان و تولید قارچ وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران




برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :