جاسک در انتظار گردشگران نوروزی

  • چهارشنبه 5 فروردين 1394 - 13:54
  • گفت و گو
  • 0 دیدگاه
شهرستان جاسک هرمزگان با مزیت های فراوان و جاذبه تاریخی و طبیعی این روزها به انتظار بازدید گردشگران و ایرانگردان در فصل بهار نشسته است.
شهرستانی با ویژه های منحصر به فرد و جاذبه های زیاد برای گردشگری و انتخاب گذران اوقات فراغت برای مسافران محسوب می شود که هرساله شمار زیادی از مردم در ایام نوروز از جاسک دیدن می کنند.
دخمه و گورستان پیش از اسلام در 15 کیلومتری شمال خاوری شهر جاسک، در محلی به نام سعادتمند، کوه سیبا در میان شهرستان میناب و جاسک، آثار انگلیسیها و هلندیها، 'اتاقهای ساسانی' آخر دماغه کوه مبارک، امامزاده امیر دیوان، دژ پرتغالیهادر بندر جاسک، ساختمان 'پست و تلگراف' 1869 میلادی و ساختمان 'بنگله سرخ' 1294هـ. ق، غار سادرمن و ساحل زیبا ازجمله از مکانهای دیدنی و تاریخی شهرستان جاسک را تشکیل می دهد.
بندر جاسک در دوران گذشته به صورت های جاشک، چاشک، جک، رأس الجاسک و چاسک نیز ثبت شده ، در سال هزار و ششصد و چهارده میلادی انگلیسی ها بندر جاسک را به عنوان بندر تجاری خود در شمال خلیج فارس انتخاب کردند.
اولین محموله انگلیسی ها در سال 1616 با کشتی از هند در جاسک پهلو گرفت و در سال 1619 میلادی، تجار مذکور اولین تجارتخانه شرکت هند شرقی در جاسک را تأسیس کردند.
این بندر تا زمانی که بندرعباس به تجارت انگلیسی ها اختصاص داده شد، مرکز تجارت و معاملات کمپانی هند شرقی با مرکز ایران بود، در اواخر سال 1620 میلادی هلندی ها از ورود دو کشتی کمپانی هند شرقی به بندر جاسک جلوگیری کردند، این کار که منجر به نبرد سختی بین انگلیسی ها و هلندی ها در حوالی این بندر شد، به شکست و اخراج هلندی ها از بندر جاسک انجامید.
تلگراف خانه انگلیسی ها یکی از قدیمی ترین تلگراف خانه های ایران است، این بنا به عنوان اولین مرکز تجاری کمپانی هند شرقی در بندر جاسک ساخته شد که بعدها به تلگراف خانه تبدیل شد و به همین نام هم مشهور است.
براساس منابع تاریخی اداره تلگرافخانه در سال 1286 در جاسک تأسیس شد و در سال 1295 دولت انگلیس گارد نظامی کوچکی برای مراقبت از تأسیسات فرستندة تلگراف در جاسک تشکیل داد.
سال بعد، فرماندهی نظامی انگلیس از باسَعیدو، شهری در جزیره قشم ، به جاسک منتقل شد و سال 1309، ادارة خطوط تلگراف انگلیس به دولت ایران تحویل داده شد.
وقتی به گذشته جاسک نگاه می شود نامی و آوازه ای داشته وازقدیم بهˈ جاسک کهنه ˈمعروف بوده بطوریکه بزرگترین فرودگاه بین المللی بعد از ژاپن در جاسک راه اندازی شده وتجارت آن با توجه به وجود ˈتلگراف خانهˈ خط جاسک هندوستان برقرار بوده ونشان دهنده این است که این شهرستان از نظر تجارت اولین شرکت هند شرقی درخود جای داده است.
همچنین ازنظرگردشگری وجود سواحل بکر ونزدیک به دریای عمان و آثار تاریخی ازجمله غار صادرمن که هنوز درثبت آثار تاریخی قرار نگرفته به دوران قبل از اسلام می رسد و به یکی ازمراکز صید وصیادی و شترداری در کشور معروف است.
در سه دهه گذشته فعالیت های عمرانی زیادی برای آبادانی توسط نظام قدس جمهوری اسلامی انجام شده وحتی فعالیت های پروازی از تهران به شهرستان انجام می شد و رفت آمدهایی بود اما بعد از مدتی این شهرستان به حال خود رها شد تا اینکه از اواخر سال گذشته باسفر رییس جمهوری به هرمزگان و جاسک زمینه توسعه آن بطور جدی با تصویب منطقه ویژه اقتصادی فراهم شد.
بواسطه ظرفیت های لازم تجاری ، کشاورزی و صیادی به عنوان سومین منطقه آزاد تجاری استان هرمزگان از سوی دولت تدبیر وامید درسال 92 اعلام شد که ظرفیت های لازم برای کار وتلاش برای آبادانی دارد.
ظرفیت هایی همچون داشتن سد جگین برای توسعه کشاورزی و باغداری ، دسترسی به آبهای بین المللی وصید در آبهای آزاد بویژه دریای عمان ، صادرات کالا ازجمله صادرت شتر به کشورهای حوزه خلیج فارس ، استقرار منطقه دوم نیروی دریایی ارتش وتبدیل شدن به قطب صنعتی و تجاری درآینده از مزیتهای بسیار مهم برای توسعه جاسک است.
البته انتظار می رود جاسک با احیای فعالیت اقتصادی بویژه فعال شدن بندر جاسک ، شروع فعالیت منطقه ویژه اقتصادی ، توسعه کشاورزی ، دایر شدن پرواز هوایی به جاسک و جلوگیری از تصرف های عدوانی زمین های این شهرستان زمینه جهش آن بزودی فراهم شود.
این شهرستان سابقه دیرینه سکونت انسان دارد و در گذشته دور رونق وآبادنی به خود دیده و امروز هم جاسک با تلاش و کوشش مردم ومسوولان به این سمت پیش خواهد رفت وجایگاه خود در سطح جهانی باز می یابد.
به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی هرمزگان ،بر اساس اشیا و سفالینه های کشف شده در جاسک ،سابقه حضور انسان در این شهرستان به 10 هزار سال و پیشینه سکونت انسان به پنج هزار سال قبل باز می گردد.
عباس نوروزی در این باره گفت: پژوهش ها نشان می دهد این شهرستان یکی از کانون های میتراییسم و قداست خورشید در باور ساکنان آن بوده و هنوز معبدی به نام آناهیتا در آن به جا مانده و در دوران پارت ها و ساسانیان نیز مرکز تجارت بوده است.
اتاق های ساسانی، تلگرافخانه انگلیسی ها، مناظر زیبای رشته کوه های بشاگرد، خلیج جاسک،صخره های شنی، تپه ماهورها،جنگل های حرا،چشمه های آب گرم پوراف،آبگرم سدیج، برج سیاه و سفید متعلق به دوران قاجار از دیگر دیدنی های تاریخی و طبیعی این منطقه است.
منطقه حفاظت شده حرای گابریک نیز در شهرستان جاسک واقع شده که یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان آبزی،بومی و همچنین مهاجری محسوب می شود که از نقاط سردسیری عرض شمالی کره زمین به این منطقه کوچ می کنند.
در 12 سال گذشته پژوهش های باستان شناسی صورت گرفته در این منطقه، دانسته های تاریخی از دوران باستان را افزایش داده و قدمت آثار به دست آمده،با تمدن ایلام،همزمانی تاریخی دارد.
نوروزی معتقد است با انتشار نتایج پژوهش های صورت گرفته در 12 سال گذشته،کتاب های درسی دانشجویان و دانش آموزان از دوران باستان به روز و غنی تر خواهد شد.
یک کارشناس حوزه مردم شناسی و گردشگری نیز در خصوص شهرستان جاسک می گوید: بیشتر روستاییان کنونی این منطقه، بلوچ هستند که از پوشش بلوچی استفاده می کنند و بسیاری از آنان شتربان یا در اصطلاح محلی جَت می گویند.
فرزانه زاهدی ادامه می دهد: زبان،پوشش و فرهنگ مردم آن منطقه برای علاقمندان به مردم شناسی بسیار جذاب است و جنگل های زیبای حرای گابریک وجود دارد که افزون بر زیبایی، زیستگاه انواع گونه های پرندگان می باشد.
وی خاطر نشان کرد: سواحل شهرستان جاسک به خصوص سواحل صخره ای آن،بهترین و زیباترین منطقه گردشگری این شهرستان محسوب می شود که منظره ای تماشایی دارد.
شهرستان جاسک با 51هزار نفر جمعیت مشرف به دریای عمان ودر300کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و شغل عمده مردم صیادی وکشاورزی است.
منبع: ایرنا/هرمزگان




برچسب ها : منطقه آزاد جاسک
امتیاز به خبر :