چابهار خوان گسترده طعم ها و مزه ها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31949
ساعت 12:57 شنبه 8 فروردين 1394
در چابهار به همان تنوعی که ماهی‌ وجود دارد، انواع پلوماهی‌ها را نیز می‌توان پیدا کرد.

از انواع ماهی موجود در این منطقه می‌توان به شوریده، حلوا و شیر اشاره نمود. درباره سرو ماهی در جنوب‌ می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که ماست و ماهی در این خطه با هم مصرف نمی‌شود، آنها طبع سرد این دو را عمده دلیل این ناهمخوانی می‌دانند. 
غذاهای متفاوت حاصل از ماهی در این منطقه بسته به نوع آرد و ادویه مورد استفاده در پخت این غذاهاست. سیستان و بلوچستان را می‌توان سرزمین ادویه خواند. ادویه‌هایی که به زبان محلی "آچار" گفته می‌شوند. 
آچار در شمال سیستان و بلوچستان؛ یعنی در زابل، نسبت به جنوب آن؛ یعنی در چابهار تنوع بیشتری دارد. اغلب این ادویه‌ها تند هستند، غذاهای تند با حال و هوای این دیار همخوانی مطلوبی ایجاد می‌کند.
از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان می‌توان به این موارد اشاره کرد:
"كشك بلوچي" که بیشتر در فصل زمستان استفاده می‌شود، "ماش و تَباها" که با نان "شُلّو" مصرف می‌شود، "گُوُن آپ"؛ که به صورت سرد و معمولاً در فصل تابستان مصرف می‌شود، "بانكلينك و برنج"؛ که در فصل بهار و برداشت باقلا رواج دارد، "زيرّك آپ"؛ که آن را اغلب به عنوان صبحانه مصرف می‌کنند و "لوُجَّرُ و رِهتُو"؛ ماهي‌هاي كوچك کیلکا که روي تابه به وسيله‌ پيه (به جای روغن) سرخ می‌کنند و بعد با خميري كه به وسيله‌ آرد ذرت درست شده ناني (رهتو) درست مي‌كنند و آن را همراه با لوجر مصرف می‌نمایند.
"ماهيگ پَچ"، نوعی نان است. در پخت آن ابتدا آرد گندم را خمير كرده و همه‌ آن را پهن و سپس به دو قسمت مساوي تقسيم می‌کنند. ماهي كوچك رودخانه‌اي را ابتدا همراه با برگ سبز درخت خرما روي آتش كباب کرده سپس ماهی را میان دو قسمت خمیر می‌گذارند و می‌پزند. این نان معمولاً در فصل‌های باران‌ زا تهیه می‌شود.
آقای سیستانی مدیر رستوران "براسان" می‌گوید: براسان به معنای برادران است و من حدود 21 سال است که در ارائه غذاهای سنتی فعالیت دارم و 3 سال است در منطقه آزاد چابهار این یک رستوران را راه‌اندازی کرده‌ام. غذاهای این رستوران شامل انواع کباب و خورش است. 
وی ادامه می دهد: یکی از غذای محلی این منطقه "کَرایی" نام دارد که بسیار طعم خوبی دارد. این غذا را می‌توان بسته به سلیقه افراد، با گوشت یا مرغ تهیه کرد. 
ماهی و میگو نیز به عنوان غذای بین‌المللی در این رستوران وجود دارد که طبخ آن به سبک این منطقه است. گردشگران در همه فصول استقبال بسیار خوبی از این رستوران داشته‌اند. معمولاً غذای مورد علاقه گردشگران، غذای تند محلی است و ما نیز به آنها غذاهای محلی، لذیذ و خاص چابهار را پیشنهاد می‌دهیم. 
سیستانی می گوید: نحوه طبخ این غذا به این صورت است: ابتدا مرغ را شسته سپس سرخ می‌کنیم، پس از بریان شدن آن را با گوجه تفت داده و ادویه مخصوص را که محصول چابهار است به آن می‌افزاییم. بیشتر طعم و عطر غذا مربوط به همین ادویه است. 
آقای سیستانی هنگامی که از وی خداحافظی می کنیم می گوید: در رستوران ما نوعی دسر مخصوص هم به نام "کَستر" به مشتریان عرضه می‌شود.

گزارش: مهنوش اسدی
منبع: ماهنامه آغاز 



شناسه خبری: 31949

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟