گردشگرانی که در ماکو سرمایه‌گذار می‌شوند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31950
ساعت 13:13 شنبه 8 فروردين 1394
اجتماع کشورها در راستای آزادسازی تجارت منطقه‌ای منجر به پیدایش تفاهم‌های مشترک تجاری از جمله منطقه آزاد تجاری شده که در این راستا آزادسازی تجاری به نظر اندیشمندان زمینه‌ساز رفاه اقتصادی در سطح کشورها خواهد بود.

منطقه آزاد ماکو نیز با مساحت 5000 کیلومتر مربع یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی کشور، در 24 مرداد ماه سال 1389 تصویب شد که نوید توسعه اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور و استان آذربایجان‌غربی و در نتیجه توسعه اشتغالزایی را دارد.

مناطق آزاد با توجه به اینکه نام تجارت آزاد را با خود یدک می‌کشند انتظار می‌رود عاملی در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی و جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و صاحبان سرمایه باشد که این امر در سایه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصادی و گردشگری و همچنین امنیت سرمایه‌گذاری می‌شود.
وضعیت منطقه آزاد تجاری ماکو در ایام نوروز که فرصت مناسبی برای تبلیغ و شناساندن پتانسیل‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری برای مسافران و سرمایه‌گذاران بالقوه است از زبان مردم، مسافران نوروزی و گردشگران بررسی می‌شود.

محمدی یکی از گردشگران اصفهانی گفت: منطقه آزاد ماکو در موقعیت جغرافیایی و جذاب طبیعی قرار گرفته که بسیار منحصر و جذاب است.
وی ادامه داد: حصار کوه در بخشی از این منطقه نشان از آفرینش خلاق آفریدگار است که در کمتر جایی بدین شکل دیده می‌شود.
گردشگر دیگری از شیراز با اشاره به مرغوبیت و قیمت مناسب اجناس بازارچه منطقه آزاد ماکو به نسبت کیفیت آنها می‌گوید: در هیچکدام از مناطق آزاد کشور مردم و گردشگران از قیمت‌ها به این اندازه فکر نکنم راضی باشند که البته بنا به گفته فروشندگان، قیمت وحشتناک بازارچه‌ها و اجاره آنها که دست عده‌ای افتاده و محدود و محصور است سبب بالارفتن قیمت‌ها شده و گرنه قیمت‌ها از این پایین‌تر هم می‌توانست ارایه شود که قطعا مسئولان بومی اگر فکری و نظارتی بر این موارد و حتی قیمت‌ها داشته باشند قطعا مسافران راضی‌تر شده و تبلیغ برای شهرشان است.
رضایی از مسافران تبریزی در منطقه آزاد ماکو گفت: شهر ما نزدیک است اما اگر تبلیغ شود و مراکز اقامتی محدود باشد قطعا مسافران شهرهای دور فقط یکبار ماکو را تجربه کرده و حتی تبلیغ منفی برای این منطقه خواهد بود لذا تبلیغات باید بر اساس امکانات توسعه یابد.
بک گردشگر همدانی منطقه آزاد ماکو گفت: وقتی باران می‌بارد وضعیت بازارچه واقعا غیرقابل تحمل و آب پشت‌بام‌ها بخاطر عدم رعایت ابتدایی‌ترین اصول فنی به سر و روی مسافران می‌ریزد حتی در هوای آفتابی نیز در روز آخر سال یخ آب شده سیمای مسافران را بهم می‌ریخت و این برازنده این منطقه نیست.
یک سرمایه‌گذار یزدی نیز به ایسنا گفت: برای دیدن شهرها و مناطق آذربایجان به این نکته از کشور آمده بودم اما با دیدن ظرفیت‌ها و کسب اطلاعات در حین گردشگری و موقعیت این منطقه در کنار جاذبه‌های بکر گردشگری طبیعی تاریخی مذهبی مجبورم یکبار دیگر بعنوان سرمایه‌گذار موقعیت‌های طلایی آتی این شهر را بررسی کنم چون آینده خوبی این منطقه به لحاظ تفاوتش با سایر مناطق آزاد که با کشورهای عرب‌نشین دارد، خواهد داشت اما مسئولان برای چنین منطقه‌ای باید خیلی بیشتر و سریع‌تر از این در یک نگاه ملی بستر سازی کنند چون سرمایه‌گذار در ابتدا آنچه را در ظاهر می‌بیند و آماده است برای اولویت سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند اما با وجود این در ابتدا یک سرمایه‌گذاری کوچک خدماتی برای شروع برنامه‌ریزی می‌کنم.
یک تاجر لباس و دانش آموخته جامعه‌شناسی از رشت بعنوان گردشگر گفت: قیمت‌ها مناسب بود اما سیمای شهر اصلا در خور شان این منطقه نیست بعنوان مثال ورودی شهر یا جاهایی از داخل شهر باید در شان یک منطقه آزادی که توریست اروپایی می‌خواهد جذب کند، باشد.
یکی از مغازه‌داران بازارچه مرزی منطقه آزاد ماکو هم گفت: نظارت کنترل و سلامت واگذاری‌ها در همه بخش‌ها باید با تدابیر شدید از سوی مسئولان منطقه آزاد مستمر و مداوم کنترل و برخورد شدید شود. قیمت‌های مغازه‌ها اجاره‌ها بسیار نجومی است در حالی که در سایر مناطق آزاد کشور همه چیز کنترل شده است تا جلوی دلال و سو استفاده‌کننده‌ها گرفته شود چرا که در منطقه آزاد بستر این جنس کارها از همه جای دیگر بیشتر است.
وی با اشاره به وضعیت عمرانی و سازه‌ها و سرویس بهداشتی آبگیرها و آبراه‌های مغازه‌های بازارچه‌ ها، گفت: یک مهندس معمولی به همه این موارد ایراد وارد می‌کند که چرا پیمانکار با چنین کم کاری در چنین جای حساسی عمل کرده لذا باید نظارت هم روی قیمت‌ها و زیرساخت‌ها کاملا در اختیار منطقه آزاد بوده و اجازه چنین اجاره‌ها و در نتیجه افزایش قیمت و سود بردن عده معدود و ضربه به جاذبه‌های تجاری منطقه نشود.
وی ادامه داد: از لحاظ عمرانی هم مسافران در هنگام بارش باران و برف بسیار با مشکل مواجه می‌شود و این مشکلات پس از بارش نیز در هنگام آب‌شدن برای مسافران ادامه دارد که بسیار ابتدایی است و باید حل شود.
مغازه‌دار دیگری هم ضمن تایید و تکرار این مشکلات گفت: سازمان منطقه آزاد این فرصت را برای پیمانکاران و خریداران مغازه و...فراهم کرده لذا باید آنها رعایت انصاف را بکنند و در غیر این صورت منطقه آزاد خود مستقیم وارد شده و نرخ‌گذاری کند و نظارت و دخالت کند چرا که ارتباط مستقیمی با رونق منطقه دارد.

منبع: ایسنا



شناسه خبری: 31950

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟