دستاورد سفر رییس دولت تدبیر و امید به قشم

  • سه شنبه 11 فروردين 1394 - 11:37
  • سرمقاله
  • 0 دیدگاه
دکتر حسن روحانی نخستین رئیس جمهور کشورمان است که در ایام تعطیلات نوروزی به جزیره قشم سفر کرد و این اتفاق مبارک در سالی رقم خورد که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود از سال 94 به عنوان سال " دولت و ملت، همدلی و هم زبانی"، نام برد.
دکتر حسن روحانی نخستین رئیس جمهور کشورمان است که در ایام تعطیلات نوروزی به جزیره قشم سفر کرد و این اتفاق مبارک در سالی رقم خورد که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود از سال 94 به عنوان سال " دولت و ملت، همدلی و هم زبانی، نام برد.
رئیس دولت تدبیر و امید در سفر یک روزه خود (یکشنبه 9 فروردین) به جزیره قشم، ضمن بازدید از چند پروژه مهم اقتصادی و افتتاح بیمارستان پیامبر اعظم (ص) شهر قشم، در سخنانی با تاکید بر اهمیت دور کردن یاس و نومیدی از مردم کشور، بذر امید را در دل مردم بزرگترین جزیره کشور به یادگار گذاشت.
یکی از مهمترین محورهای این سفر، افتتاح بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم بود و روحانی ضمن افتتاح آن و تاکید بر پذیرش بیماران تا 10 روز آینده، از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خواست با آماده سازی کامل این پروژه در زمان مقرر و با بکارگیری تیمی تخصصی، مردم جزیره قشم را از نگرانی های بهداشت و درمان که سالیان سال از آن رنج می بردند، نجات دهد.
به نظر می رسد افتتاح بیمارستان پیامبر اعظم (ص) که با هزینه 800 میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم ساخته و تقریبا تجهیز شده و بهره برداری از آن طی تفاهم نامه ای به دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان واگذار شد، بهترین هدیه و عیدی رئیس جمهور به مردم چشم انتظار قشم بود زیرا پس از افتتاح و قولی که دکتر روحانی برای پذیرش بیماران داد، موجی از شادی بین مردم این منطقه ایجاد شده است.
تبدیل اسکله درگهان قشم به مرز گمرکی کشور خبر خوش دیگری بود که رئیس جمهور به آن اشاره کرد و از وزارت کشور خواست ظرف 10 روز آینده مراحل عملیاتی شدن آن را به استاندار هرمزگان ابلاغ کند.
این اقدام با رضایت مسافران قشم که با وسایل نقلیه به این جزیره سفر می کنند همراه خواهد شد چرا که در حال حاضر مسافرانی جزیره قشم پس از ورود به استان هرمزگان می بایست مسافت طولانی را برای رسیدن به بندر خمیر و اسکله پهل طی کنند و با گذر از روی آب توسط شناورهای ویژه، مسافت 60 کیلومتری بین لافت تا شهر قشم را نیز پشت سر بگذارند در حالی که با فعال شدن اسکله درگهان، حدود 100 کیلومتر مسیر تردد خودرویی به قشم در بندرعباس و این جزیره کاهش خواهد یافت.
یکی دیگر از نتایج مثبت این سفر، بازدید رئیس جمهور و هیات همراه از پروژه تولید همزمان آب و برق شرکت مپنا با 50 مگاوات برق و 18 هزار متر مکعب آب در روز بود و روحانی ضمن حمایت از  توسعه سرمایه گذاری در حوزه تولید آب و برق در جزیره قشم و شهرهای کم آب و جنوبی کشور، دستور پیگیری پرداخت یارانه برای بهای آب شرب مصرفی ساکنان جزیره را داد و در حمایت از سرمایه گذاران نیز بر دریافت قیمت واقعی تولید آب بیش از مصرف شرب و مصارف غیر ضروری، تاکید کرد. 
تقسیم عادلانه ثروت و بهره مندی مردم منطقه از تحولات اقتصادی در جای جای جزیره قشم، جذب سرمایه های داخلی و خارجی، رضایت گردشگران از سفر به قشم، حفظ محیط زیست، صیانت از آثار تاریخی از معیار هایی بود که روحانی در این سفر بر آن تاکید کرد.
او از فراهم کردن شرایط مناسب جذب سرمایه ها به عنوان یک اقدام مهم و وظیفه خطیر مسئولان مناطق آزاد کشور نام برد و خواستار ارایه طرحی جامع برای حمایت از سرمایه گذاران و اطمینان از بازگشت سود حاصل از فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در این مناطق شد.
رئیس دولت تدبیر و امید در این سفر بارها بر اهمیت رونق اقتصادی تاکید کرد و حمایت از تولید و داشتن برنامه برای جذب سرمایه گذاران واقعی را ضرورت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی برشمرد و یکی از فلسفه های مهم اقتصاد مقاومتی را داشتن دیپلماسی اقتصادی و روابط با جهان خارج به ویژه کشورهای منطقه براساس صادرات تولیدات داخلی دانست.
وی، سرمایه گذار را به ابری در حال عبور از آسمان تشبیه کرد و گفت: ابرها تنها در جایی به شکل باران فرو می ریزند که قابلیت پذیرش باران را دارد و در حوزه اقتصاد نیز سرمایه گذار پول خود را به جایی منتقل می کند که زیرساخت های مهم در آن ایجاد شده باشد و امروز مناطق آزاد کشور باید با فراهم کردن شرایط مناسب به عنوان پایلوت فعالیت های مهم اقتصادی برای جذب سرمایه گذاران تلاش کنند.
تسهیلات با کارمزد کم و هماهنگ با برنامه کاهش تورمی دولت نیز از دیگر محورهای مهم سخنان رئیس جمهور در این سفر بود.
روحانی، تورم سال 93 حدود 15 درصد اعلام کرد و گفت با برنامه ریزی های دولت و تحولات مثبتی که در حوزه جهانی در حال رقم خوردن است این میزان تا پایان سال جاری به 12 تا 13 درصد کاهش خواهد یافت و سیستم بانکی کشور نیز باید براساس این سیاست و پائین آوردن کارمزد، تسهیلات مورد نیاز فعالان اقتصادی به ویژه تولید کنندگان، را تامین کند.
او بارها به اهمیت نقش مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد باید از شکل کنونی که بیشتر به بازاری برای ارایه کالاهای خارجی تبدیل شده اند خارج و به مکانی برای تولید و صادرات در حوزه های مختلف براساس توانمندی هر منطقه تبدیل شوند.
تغییر و تحولاتی که در حوزه خدمات عمومی جزیره قشم به ویژه آسفالت شهرها و راه های برون شهری در نوروز 94 اتفاق افتاده بود نیز از دید تیز بین رئیس جمهور دور نماند و در سخنان خود در جمع مسافران نوروزی از عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم، تقدیر کرد.
موج خوشحالی و ابراز رضایت مردم پس از اطلاع از افتتاح بیمارستان توسط رئیس جمهور و قدردانی آنان از خدمات ارائه شده توسط سازمان منطقه آزاد در حوزه شهری به ویژه آسفالت معابر درون و برون شهری نکته قابل توجه دیدار کوتاه رئیس جمهور با جمعی از مردم و مهمانان نوروزی در شهر قشم بود.
به هر حال حضور روحانی و هیات بلند پایه همراه وی به جزیره قشم و تاکید رئیس جمهور بر اهمیت نقش آفرینی مناطق آزاد کشور به ویژه قشم در حوزه های تولید، صنعت، صادرات و انتقال تکنولوژی نوید از آینده روشن این مناطق در مسیر اقتصاد مقاومتی دارد که با حمایت گسترده مردم جنوبی ترین نقطه ایران اسلامی همراه شد.




امتیاز به خبر :