چابهار و سواحل بکر مکران جذاب ترین مقصد گردشگری ایرانیان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32005
ساعت 13:25 سه شنبه 11 فروردين 1394
سواحل بکر و زیبای مکران در شهرستانهای بندری چابهار و کنارک واقع در جنوب شرقی ترین مرز آبی و خشکی و تنها نقطه دسترسی کشور به آب های اقیانوسی و آزاد دنیا جذاب ترین مقصد گردشگری ایرانیان بویژه مردم استان 2.5میلیون نفری سیستان و بلوچستان در تعطیلات نوروزی است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، امروز سفر به چابهار و سواحل طولانی و زیبای 550 کیلومتری آن به عنوان بهشت گمشده و ناشناخته در ایران برای ایرانیان خوش سفر و خوش ذوق و علاقه مند به طبیعت گردی از جذابیت ویژه ای برخوردار است.

وجود طبیعت بکر، روستاهای صیادی، مناطق تاریخی و تفریحی، المان ها و مردمی مهربان با فرهنگ بومی و استفاده از لباس های محلی و زبان و گویش بلوچی و محلی، چابهار را به یکی از پرجاذبه ترین مناطق برای سفر و گشت و گذار تبدیل کرده است.
همین جذابیت ها سال به سال بر تعداد مسافران و گردشگران چابهار و سواحل مکران به ویژه در سال های اخیر افزوده است بطوری که مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار از افزایش 55 درصدی سفر گردشگران و مسافران به این منطقه آزاد خبر می دهد.
به گفته حامد علی مبارکی تنها در چهار روز نخست سال 1394 ورود مسافران نوروزی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 55 درصد رشد داشته است.
بر اساس گزارش های ارایه شده در چهار روز نخست امسال حدود 621 هزار خودرو از استان های مختلف کشور وارد منطقه آزاد چابهار شده اند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: آمارهای رسمی و ثبت شده نشان می دهد با این تعداد خودروی ورودی به منطقه آزاد چابهار حدود 438 هزار نفر وارد این منطقه شده اند که از این تعداد 259 هزار نفر در اماکن اقامتی اسکان داده شده و بقیه در منازل شخصی، میهمانسراهای ادارات، کمپ های مسافری و مدارس آموزش و پرورش ساکن شده اند.
وی خاطرنشان کرد: چابهار به دلیل دارا بودن آب و هوای مناسب و مطلوب در این فصل از سال و اماکن و مناطق دیدنی و تاریخی و جاذبه های طبیعی همه ساله در ایام نوروز شاهد ورود چشمگیر مسافران نوروزی است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز با اشاره به تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده گفت: برای رفاه حال مسافران و گردشگران تمامی ظرفیت های اقامتی و اسکان و خدماتی شهرستان چابهار با همکاری تمامی دستگاههای ذیربط و بویژه همکاری مردمان فهیم شهرستان بسیج شده است.
احمد علی موهبتی با اشاره به کمبود زیرساخت های گردشگری در این منطقه تاکید کرد: در صورتی که مسوولان نظام و استان نگاه مثبتی به جایگاه گردشگری و سفر هموطنان به این منطقه از دیدگاههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند بایستی اعتبارات ملی برای ایجاد این زیرساخت های خدماتی و گردشگری از جمله کمپ های گردشگری و زیرساخت های جاده ای ، بهداشتی ، امدادی اختصاص دهند.
قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزادچابهار نیز معتقد است: منطقه آزاد چابهار مقصد اصلی مسافران نوروزی جنوب شرق کشور است.
سعید رضازهی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفرمنطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار گفت: چابهار به دلیل دارا بودن هوای چهار فصل بهاری، موقعیت جغرافیایی ویژه و جاذبه های طبیعی - تاریخی و نیز مراکز خرید ارزان یکی از مقاصد برتر مسافران نوروزی استان سیستان و بلوچستان و محور شرق کشور است.
وی معتقد است که چابهار دارای جاذبه های طبیعی و خدادادی ساحل و دریا است که برای مسافران نوروزی استان های همجوار از جمله خراسان جنوبی و کرمان به دلیل بعد مسافت و داشتن راه زمینی دارای لذت بهره گیری است.
معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد چابهار می گوید: خرید ارزان در مراکز خرید این منطقه و وجود نشان های تجاری خارجی صاحب نام و قرارگرفتن چابهار در لیست مقاصد برتر دفاتر خدمات مسافرتی معتبر از دیگر مزایای این منطقه است.
شهردار شهری بندری چابهار نیز با اشاره به اینکه در دور نخست سفرهای نوروزی بیش از 750هزار نفر به شهرستان چابهار سفر کرده اند گفت: ورود این تعداد مسافر و گردشگر به چابهار مورد توجه و دارای اهمیت است اما واقعیت این است که زیرساخت های مناسب برای پذیرایی در خور شان هموطنان تاکنون آماده نشده است.
دادکریم بلوچ با بیان اینکه با همت و تلاش مشترک تمامی مسوولان شهرستانی و مدیران منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار سعی شده است در حد مقدور کلیه امکانات منطقه در اختیار مسافران و گردشگران قرار گیرد تصریح کرد: وجود کاستی ها با توجه به افزایش 60 درصدی مسافران به این منطقه طبیعی است اما باید اذعان کنیم اکثر مدیریت ها و بویژه کارکنان دولت و دستگاههای مختلف تلاش شبانه روزی برای ارایه خدمات داشته اند.
گرچه وی از عدم تحرک و تلاش ناکافی برخی از دستگاههای برای ارایه خدمات مناسب و شایسته گلایه کرد اما اظهار امیدواری کرد: در دور دوم سفرهای مسافران و گردشگران به چابهار خدمات مناسب تر و شایسته تری به هموطنان ارایه شود.
در دور نخست سفرهای نوروزی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چابهار بیش از 25 هزار نفر از گردشگران و مسافران را در مدارس شهرستان اسکان داده است که این فعالیت بخش اعظمی از کمبودهای اقامتی و رفاهی را در سطح شهرستان جبران کرده است.
حضور پرتعداد مسافران و گردشگران به چابهار و همچنین برخی از کمبودهای امدادی و انجام دیرهنگام اطلاع رسانی در خصوص خطر شنا در سواحل صخره ای متاسفانه باعث شد چهار نفر از هموطنان در روزهای نخست تعطیلات نوروزی با غرق شدن در دریا جان خود را از دست بدهند.
این در حالیست که با وقوع این اتفاقات ناگوار فعالیت بیشتر و اطلاع رسانی دقیق در دستور کار مسوولان قرار گرفت و اتفاق ناگوار دیگری در این منطقه برای مسافران و گردشگران رخ نداد.
در انتها باید از تلاش شبانه روزی جوانان فعال و خستگی ناپذیر داوطلب در هلال احمر در ارایه خدمات به مسافران و گردشگران در جای جای پهناورترین استان کشور ، سیستان و بلوچستان تقدیر کرد.




شناسه خبری: 32005

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟