ایمنی سفرهای دریایی در نوروز

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32012
ساعت 14:11 سه شنبه 11 فروردين 1394
جانشین رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان گفت: سفرهای دریایی نوروزی تاکنون بدون حادثه بوده است.

جانشین رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان با بیان اینکه «سفرهای دریایی از زمان اجرای طرح ساماندهی سفرهای دریایی نوروزی بدون حادثه بوده است»، ایمنی و سلامت این سفرهارا مرهون فعالیت شبانه‎روزی هزار نفر از خدمه شناورها گرفته تا کارکنان بنادر، همیاران ناجی و ارگان‎های همیار اعلام کرد.
مهدی نوفرستی درگفتگو با خبرنگار مارین تایمز در تشریح اقدامات انجام‎شده درطرح ساماندهی سفرهای دریایی نوروزی 94 در بنادر مسافری استان هرمزگان که از 25 اسفند 93 آغاز وتا 15فروردین ماه جاری ادامه دارد، گفت: اقداماتی که در ایام نوروز در بحث سفرهای دریایی انجام می‎شود؛ همان اقداماتی است که در طول سال صورت می‎گیرد. با این تفاوت که این اقدامات درطول اجرای طرح ساماندهی سفرهای دریایی با هماهنگی، جدیت و نفرات بیشتری انجام می‎گیرد.
معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ادامه داد: علاوه بر خطرات و ریسک‎هایی که در سفرهای دریایی باید مورد مورد توجه قرار گیرد، کیفیت و نوع خدمات نیز در این بخش حائز اهمیت است. ازاین‎رو، در زمینه ارائه خدمات بندری و دریایی مربوط به سفرهای دریایی اقدامات مضاعفی انجام می‎شود که ارائه بهترین خدمات حتی در زمان بروز سوانح را مورد توجه قرار می‎دهد.

ایمنی سفرهای دریایی مرهون فعالیت شبانه‎روزی هزار نفر
معاون دریایی اداره بنادرو دریانوردی استان هرمزگان گفت: براین اساس، امسال در طرح ساماندهی همیاران ناجی، 15 ایستگاه تجهیز شد که در این ایستگاه‎ها، شناورهای ناجی و خدمه آنها حضور فعال دارند.
نوفرستی از استقرار 11 تیم غواصی و همچنین تیم‎های واکنش سریع، اورژانس و آتش‎نشانی در بنادر مسافری هرمزگان خبر داد و اظهار داشت: در بعضی از بنادر نیز واحدهای پزشکی مستقر شده که خدمات پزشکی اولیه را به مسافران ارائه می‎کنند.
این مقام مسؤول در اداره کل بنادرو دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه «14 شناور خدماتی شامل شناورهای یدک‎کش و ناجی برای کمک در شرایط اضطراری نیز در حالت آماده‎باش هستند»، ادامه داد: این شناورها در بنادر مسافری و مسیرهای دریایی مستقر هستند وظیفه پایش دریایی سفرهای نوروزی را نیز برعهده دارند. ضمن اینکه یک فروند بالگرد نیز بکار گرفته شده که علاوه بر ارائه خدمات جستجو و نجات در بخش پایش هوایی این سفرها نیز به ما کمک می‎کند.
این مقام مسؤول در اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان همچنین از استقرار 40 بازرس ویژه در بنادر و مسیرهای دریایی خبر داد وگفت: گزارش تیم‎های بازرسی در پایان هر روز کاری بررسی می‎شود و پس از آن اقدامات اصلاحی لازم صورت می‎گیرد.
نوفرستی با بیان اینکه «سفرهای دریایی از زمان اجرای طرح ساماندهی سفرهای دریایی نوروزی بدون حادثه بوده است»، ایمنی سفرهای دریایی را مرهون فعالیت شبانه‎روزی حدود هزار نفر از خدمه شناورها گرفته تا کارکنان بنادر، همیاران ناجی و ارگان‎های همیار اعلام کرد.
وی با اشاره به تعامل خوب تمام ارگان‎های دریایی در اجرای طرح ساماندهی سفرهای دریایی نوروزی 94 گفت: در اجرای این طرح تحقق دو هدف ایمنی و امنیت مسافر در بندر و دریا و همچنین آسان‎سازی سفرهای دریایی به گونه‎ای که با کمترین معطلی مسافر و به بهترین شکل انجام شود، مورد توجه بوده است.
نوفرستی با اشاره به افزایش ترددهای دریایی ازابتدای اجرای طرح ساماندهی سفرهای نوروزی گفت: بر این اساس و با توجه به آغاز موج دوم سفرها، ایجاد انگیزه در فرمانده و خدمه شناورها نیز مورد توجه قرار گرفته است، تا سفرهای نوروزی دریایی امسال به سلامت و بدون هیچ حادثه‎ای انجام شود.

استقبال مسافران نوروزی از سفرهای دریایی
جانشین رییس کمیته حمل‎ونقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان به استقبال مسافران از سفرهای دریایی در نوروز امسال اشاره کرد و اظهار داشت: در مجموع آمار سفرهایی دریایی در استان هرمزگان بر اساس نفر سفر 12 تا 13 درصد افزایش داشته که این رشد در بنادر غرب این استان به 15 درصد می‎رسد.
نوفرستی با بیان اینکه «ترددهای دریایی از بندرعباس به قشم از طریق بندر شهیدحقانی به بندر شهید ذاکری و از پهل به لافت صورت می‎گیرد»، افزود: ما در مسیر بندر شهیدحقانی شاهد کاهش جزیی نزدیک به سه درصد در ترددهای مسافری و برعکس در مسیر پهل با افزایش 13 درصدی حمل خودروی مسافران مواجه بودیم که این حاکی از علاقه مسافران به تردد در جزیره قشم با استفاده از خودروی شخصی است.
نوفرستی زمان اوج ترددهای دریایی در مسیری مانند بندر شهیدحقانی به بندر شهید ذاکری قشم را ساعت 8:30 تا 11:30 صبح اعلام کرد و گفت: در زمان اوج ترددها، آمار خروجی مسافر از بندر شهید حقانی به قشم به 14 هزار نفر در یک روز هم رسیده است.
وی با اشاره به رشد 35 درصدی سفرهای دریایی در مسیر بندرعباس به جزیره هرمزگفت: در زمان اوج سفر به این جزیره، تردد سه هزار نفر در یک روز نیز ثبت شد.

بیش از 100 فروند شناور در خدمت مسافران نوروزی
جانشین رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان با بیان اینکه «در نوروز امسال، مدت زمان معطلی مسافران در بنادر مسافری این استان کاهش یافت»، در مورد تعداد شناورهای مسافری فعال در طرح ساماندهی سفرهای دریایی نوروزی گفت: امسال 99 فروند شناور در زمینه تردد مسافران نوروزی بکار گرفته شده ضمن اینکه برای کاهش زمان انتظار مسافران، نیز چهار موتور لنج و یک فروند کاتاماران نیز به خدمت گرفته شده است.
وی درباره تعداد شناورهای فعال در بندر شهیدحقانی اضافه کرد: در بندر شهید حقانی 40 فروند شناور مسافری با ظرفیت 4700 صندلی در خدمت مسافران نوروزی فعال است که میانگین تردد این شناورهادر مسیر بندرعباس–قشم و بالعکسبه روزانه هفت تردد نیز رسیده است.

ساماندهی بنادر پهل و لافت
معاون دریایی اداره بنادرو دریانوردی استان هرمزگان در خصوص بندر پهل و لافت نیز گفت: با توجه اینکه بنادر پهل و لافت تحت مدیریت منطقه آزاد قشم است با این حال تردد های دریایی در این بندر طبق استانداردهای سازمان بنادرو دریانوردی انجام می‎شود. ضمن اینکه تیم‎های بازرسی، امدادی، غواصی، آتش‎نشانی و نیروهای عملیاتی ما نیز در این بندر حضور دارند و بر نحوه ارائه خدمات به مسافران و تردد شناورها نظارت می‎‏کنند.
نوفرستی درباره تعداد شناورهای فعال درمسیر پهل–لافت افزود: با توجه به اینکه عمده جابجایی خودرو مسافران نوروزی از مسیر پهل–لافت انجام می شودتعداد 23 فروند لندینگ کرافت در این مسیر فعال شده است.
وی در زمینه اقدامات منطقه آزاد قشم نیز اظهار داشت: امسال و بر اساس هماهنگی‎‏های انجام‎شده منطقه آزاد قشم دو طرح را در خصوص بندر لافت اجرا خواهد کرد که یکی از آنها برنامه کوتاه‎مدتی است که در ایام نوروز و براساس ابلاغیه‎های سازمان بنادر و دریانوردی اجرا خواهد شد.
نوفرستی طرح دیگر را برنامه منطقه آزاد قشم برای ساماندهی بنادر لافت و پهل اعلام کرد که طبق هماهنگی‎ها انجام‎شده باید طی یک برنامه بلندمدت تهیه و به استانداری هرمزگان ارائه شود.

کنترل مبادی غیر مجاز
وی درباره تردد از مسیرهای غیرمجاز نیز گفت: خوشبختانه چند ماهی است که با کنترل خوب دریابانی تردد از مسیرهای غیرمجاز در مقایسه با سال‎های گذشته به‎شدت کاهش یافته است و اگر موردی نیز اتفاق بیقتد، دریابانی با آن برخورد می‎کند.

منبع: مارین تایمز



شناسه خبری: 32012

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟