ورود خطوط کشتیرانی آمریکایی به ایران با رفع تحریم‌ها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32067
ساعت 13:15 دوشنبه 17 فروردين 1394
رييس سازمان بنادر با بيان اين‌که هيچکدام از بنادر ايران مشمول تحريم‌ها نيست از برگزاري جلسات هفتگي با خطوط کشتيراني خارجي براي تردد به بنادر کشور خبر داد و گفت:‌ با رفع تحريم‌ها ورود خطوط کشتيراني آمريکايي به بنادر کشور شکل مي‌گيرد.

به گزارش فرينا، محمد سعیدنژاد افزود: سازمان بنادر خود را برای ادامه و توسعه فعالیتها و پاسخگویی به تقاضاهای اینده آماده می‌کند. سیاست دولت در دو سال گذشته پیگیری توسعه دریا محور بوده که به عنوان یک ضرورت مورد تاکید همه مقامات کشوری و به ویژه رهبری است.
سعيدنژاد گفت: متاسفانه تراکم جمعیت ایران در سواحل جنوبی کشور ۵ نفر در هر کیلومتر مربع است که این رقم با میانگین کشور فاصله دارد.
او با بیان این‌که از سواحل کشور می‌توان استفاده‌های فراوانی کرد، یادآور شد: مدیریت جامع سواحل کشور یکی از برنامه‌های سازمان بنادر بوده که این برنامه در شواری عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده تا بتوانیم با رعایت مسائل زیست محیطی و فنی از سواحل بهره‌برداری کنیم.
ريیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، گفت: در بهمن سال گذشته بزرگترین بندر شهید بهشتی به بهره‌برداری رسید و برای اولین بار کشتی‌های اقیانوس‌پیما در این بندر پهلوگیری کرد.
سعیدنژاد افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در چابهار در بخش‌های تجاری و صنعتی از این بندر بیش از گذشته استفاده شود.
او تصریح کرد: رفع تنش‌های موجود بین خطوط کشتیرانی و شهید بندر رجایی یکی دیگر از برنامه‌های دولت بود، به دلیل تحریم یکی از اپراتورهای این بندر برخی خطوط به این بندر تردد نمی‌کردند.
ريیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فضای پیش آمده به دلیل مذاکرات هسته‌ای، گفت: خوشبختانه در حال ورود خطوط کشتیرانی هستیم و مذاکرات در این زمینه در حال پیگیری است.
سعيدنژاد محیط زیست دریایی و ایمنی دریایی را از جمله برنامه‌های مهم سازمان بنادر اعلام کرد و افزود:‌ در این راستا مانوری در بوشهر برگزار شد، ضمن آن‌که مانورهای محلی و استانی به طور مستمر اجرا شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در تمامی بنادر ایران و سواحل کشور طی سال گذشته همیاران بخش خصوصی و مردمی مستقر شدند، گفت:‌ پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان در سال گذشته بود که در این راستا بند ۱۰ و ۱۱ به سازمان بنادر مربوط بود. یکی از بندها مربوط به صادرات در بنادر و موضوع دیگر توسعه مناطق آزاد و ویژه بود که در این راستا اقداماتی انجام شد.
سعیدنژاد ادامه داد: منابع لازم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای توسط صندوق توسعه ملی تامین شده که در این راستا این صندوق اواخر سال گذشته منابعی را به این منظور اختصاص داد.
او تامین تجهیزات بندر شهید رجایی و توسعه بندر امیرآباد را از جمله پروژه‌های مهم و تاثیرگذار در توسعه ترانزیت کشور دانست و گفت:‌ سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش توسعه بنادر با بخش خصوصی امضا شد و این سیاست در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی ارائه تضامین را عاملی برای توسعه بنادر کشور اعلام کرد و افزود: بخش مسافربری و گردشگری یکی از مسائلی مورد توجه سازمان بوده که در این زمینه برای هر نوع سرمایه‌گذاری تسهیلات مالی از محل وجوه اداره شده با هزینه مالی صفر در بخش مسافری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
او با بیان این‌که هیچ هزینه بندری و دریایی از شناورهای مسافری دریافت نمی‌شود، تصریح کرد:‌ ایران عضو IMO است و این سازمان وابسته به سازمان ملل است. در حال حاضر کشورمان نماینده دائمی در این سازمان داریم و داوطلب عضویت در شواری دائمی این سازمان در سال جدید هستیم.
ريیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پیگیری موافقت‌نامه ایران، پاکستان و هند در سال جدید هستیم، بیان کرد:‌ ایران و افغانستان نظرات خود را درباره این توافقنامه ارائه کرده‌اند و منتظر نظر هندی‌ها هستیم.
سعیدنژاد با اشاره به سفرهای نوروزی، گفت:‌ در بخش مسافری سه مسئله ایمنی شناورها، ایجاد ایمنی در آبراها و بنادر و ترمینال‌های مسافری مورد توجه ویژه قرار گرفت.
او افزود: با وجود این‌که امسال با حدود ۱۱ درصد رشد در جابجایی مسافران داشتیم با هیچ سانحه ای روبرو نشدیم.
او ادامه داد:‌ طی نوروز امسال تعداد ورود و خروج به بنادر حدود ۸ میلیون نفر بوده است، البته باید تعداد خروجی‌ها را در ارائه آمار اعلام کرد که این رقم حدود ۴ میلیون و ۳۶ هزار نفر مسافر بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال گذشته عملکرد بنادر ۱۴۶ میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است. در بخش غیرنفتی سال ۹۲ حدود ۹۲ میلیون تن بوده که در سال ۹۳ با رشد ۷ درصدی به ۱۰۲ میلیون افزایش یافت.
سعیدنژاد بیان کرد: در بخش ترانزیت ۷٫۷ میلیون تن عملکرد بنادر در سال ۹۲ بوده که این رقم در سال گذشته ۱۰٫۸ میلیون تن افزایش یافت. همچنین تعداد ورودی و خروجی کانتینر به کشور در سال ۹۲ حدود ۲٫۲۱۹ میلیون TEU (واحد شمارش کانتینر) بوده که سال گذشته این میزان با رشد ۱۳ درصدی به ۲٫۴۴۴ میلیون TEU افزایش یافت. ضمن آن‌که در بخش مسافری ۱۵٫۶ میلیون نفر در سال ۹۲ در بنادر پذیریش و اعزام شده که این رقم در سال گذشته به ۱۷٫۱ میلیون نفر افزایش یافت.
او از کاهش حدود ۲۸ درصدی تاخیر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در سال ۹۳ خبر داد و افزود:‌ مذاکرات جدی با خطوط کشتیرانی دنیا که قبلا به این تردد داشتند مانند اروپایی ها به صورت هفتگی جلسه داریم. معتقدیم خطوط آمریکایی نیز به بنادر ایران می‌آیند که با رفع تحریم‌ها ورود این خطوط به کشور شکل می‌گیرد.

سعيدنژاد با بیان این‌که برخی از کالاهای ایران به ناحق به کشورهای دیگر می‌رود، بیان کرد: امیدواریم در سال جدید خطوط بیشتر کشتیرانی را در بنادر ایران داشته باشیم.

 

 

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟