تلاش بندر شهید رجایی برای کسب سهم بیشتر در تجارت خارجی

مجتمع بندری شهید رجایی در سال های اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده است.
این دروازه طلایی تجارت کشور با شروع مرحله سوم طرح توسعه گامی جدید در زمینه حمل و نقل دریایی برداشته است.
گامی که آن را به یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات و ارائه خدمات ارزش افزوده تبدیل می کند و با اجرای آن در آینده ای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، نقش ارزشمندی در شکوفایی اقتصاد ملی و توزیع کالا در منطقه خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی بهمن پارسال در مراسم آغاز عملیات اجرایی مرحله یک فاز سوم توسعه پایانه کانتینری بندرشهید رجایی گفت: با ساخت پایانه سوم کانتینری بندر شهید رجایی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای کانتینر در این بندر تا دو سال آینده از 6 به 8 میلیون کانتینر در سال افزایش می یابد.
آخوندی افزود: با اجرای طرح احداث اسکله های جدید در مرحله سوم ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا از این بندر از 85 میلیون تن در سال به 150 میلیون تن می رسد.
وی توسعه ترانزیت، صادرات مجدد و رونق صادرات و واردات داخلی را از مزایای ساخت مرحله سوم بندر شهید رجایی بیان و اضافه کرد: امکانات انبارداری، بسته بندری کالا و فرآوری مواد نفتی در پس کرانه های این بندر نیز از 2 هزار و 400 هکتار به 4 هزار و 800 هکتار افزایش می یابد .
این مجتمع عظیم بندری با برخورداری از موقعیت کم نظیر جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
مجتمع بندری شهید رجایی با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها و دسترسی به آب های آزاد کشور ما را به قطب حمل و نقل دریایی تبدیل کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی کشور می گوید: تردد سالانه 15 هزار فروند کشتی اقیانوس پیما در بنادر کشور نشان از این اهمیت دارد.
آقای سعیدنژاد می افزاید: مجتمع بندری شهید رجایی با بیش از 80 بندر معروف جهان از طریق 35 خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.
وی اضافه می کند: ‌واردات 100 میلیون تن کالا، 2 میلیون تی یو کانتینر و تردد بیش از 40 هزار کشتی از تنگه هرمز نشان دهنده ارزش این شاهرگ اقتصادی ایران است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان می گوید: برای کسب رتبه نخست بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه هایی با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که نتیجه آن جذب بیش از 9 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی است.
آقای ایدنی می افزاید: ایجاد محوطه های کانتینری و کانتینر یخچالی، شرکت های بخش خصوصی جدید، اشتغال بندری و دریایی و تبدیل به یک بندر مادر در خلیج فارس از دیگر مزایای توسعه بزرگترین بندر تجاری کشور است.
وی اضافه می کند : قرار است با طرح های توسعه علاوه بر تامین نیاز صادرات، واردات و ترانزیت کالای کانتینری کشور، نیاز بنادر دیگر منطقه نیز از طریق این بندر تامین شود.
اما کارشناسان اجرای همه این فعالیت ها را نیازمند توسعه پس کرانه های بندری می دانند .
وزیر راه و شهرسازی دی ماه پارسال هم گفته بود: برای تبدیل بندر شهید رجایی به هاب حمل و نقل منطقه ظرفیت راه آهن بندرعباس به تهران نیز درحال افزایش است تا علاوه بر جابجایی بار داخلی، ترانزیت نیز افزایش یابد .
آقای آخوندی افزود: اگر ظرفیت بندرعباس در کوتاه مدت به 150 میلیون تن بار برسد، معادل آن باید شبکه پس کرانه داشته باشیم که در این زمینه نیاز به بازنگری کلی در شبکه حمل و نقل و شبکه پایانه های استان وجود دارد.
وی ادامه داد: باید بخش عمده ای از این اضافه بار را به سمت حمل و نقل ریلی ببریم که اقدامات مهمی در این خصوص در استان هرمزگان در حال اجراست.
در این زمینه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اتصال ریلی بندر شهید رجایی به 22 کشور خبر می دهد و می گوید: اداره کل بنادر و دریانوردی استان دسترسی آسان به شبکه ریلی در همه 2 هزار و 400 هکتار محوطه فعلی بندرشهید رجایی را در دستور کار دارد.
ایدنی با اشاره به اینکه بخشی از حمل کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در بندر شهید رجایی از 54 کیلومتر خط ریلی در این بندر انجام می شود، می افزاید: سهم حمل و نقل ریلی کالا در این بندر پارسال حدود 10 درصد بود.
وی کاهش هزینه سوخت به میزان حداقل یک ششم حمل ونقل زمینی، به حداقل رسیدن تصادفات جاده ای و کاهش زمان حمل را از دلایل بازار پسندی جابجایی کالا از طریق شبکه ریلی بیان می کند .
بندر شهید رجایی با در اختیار داشتن 40 پست اسکله و 18 دستگاه جرثقیل گنتری کرین و همچنین دیگر تجهیزات پیشرفته بندری ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 100 هزار تن کالا را دارد.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اینکه 11 بندرتجاری بزرگ در کشور 140 میلیون تن مجموع عملیات صادرات و واردات کالا را بر عهده دارند، می افزاید: بیش از 53 درصد مجموع عملیات حمل و نقل دریایی و نزدیک به 80 درصد عملیات کانتینری کشور در بندر شهید رجایی صورت می گیرد.
بندرشهید رجایی در 23 کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

منبع: صدا و سیما 




برچسب ها : بندر شهید رجایی
امتیاز به خبر :