افزایش ۷۵ درصدی گردشگران در چابهار

«اتصال مرکز خاکی ایران به پاکستان مهمترین اتفاقی است که در دوره دولت آقای روحانی در منطقه آزاد چابهار رخ داده است که ما سعی داریم مرز خاکی و دریایی با کشور دیگر ایجاد کنیم.
همچنین توسعه فرودگاه منطقه، توسعه لوله کشی گاز، اتصال راه آهن چابهار که می تواند این شهر را از طریق ریلی به سراسر کشور و دنیا وصل کند از دیگر تحولاتی است که قرار است در منطقه ایجاد شود.»
این مطلب را سعید رضا زهی، عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد اتفاقاتی که در طول 17 ماه گذشته تا الان در این منطقه صورت گرفته است گفت. رضازهی که 34 سال دارد و معاون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و هنری سازمان منطقه آزاد چابهار هم است معتقد است: «منطقه آزاد چابهار براساس محوریت ترانزیت و گردشگری پایه ریزی شده است و در این دوره به سمت صنعتی شدن یعنی نجات یافتن از بن بست در منطقه شرق کشور پیش رفته است که البته این کار باعث ایجاد اشتغال شده است.»
رئیس جمهور در طول دوره ریاست جمهوری شان دو بار به چابهار سفر کرده است، به نظر شما آیا بعد از یک سال و نیم اخیر که از دولت آقای روحانی می گذرد، تغییری در چابهار ایجاد شده است.

رئیس جمهور با توجه به سفرهای اخیرشان به چابهار نشان دادند که اهمیت ویژه ای برای این منطقه قائل هستند و ایشان در سفرهایشان مطالبی در مورد لوله کشی گاز و راه آهن سراسری و در واقع توسعه منطقه آزاد چابهار عنوان کردند. در حال حاضر پروژه های مختلف در دستور کار قرار گرفته است که اگر طبق برنامه ریزی و زمانبندی اجرایی شود، قطعا در سال 96 به بهره برداری می رسد.

آیا تا الان این تغییرات لمس شده است یا نه؟

همانطور که گفتم تا الان پروژه های بسیاری در صنعت پتروشیمی، خودروسازی، نفت و... در دستور کار قرار گرفته است و در حال انجام است و ما امیدواریم که تا سال 96 همه اینها به بهره برداری برسند. در واقع چابهار محور توسعه شرق کشور است و همانطور که نفت باعث توسعه غرب کشور شده است، ترانزیت هم نقش اساسی در کشور دارد و می تواند باعث توسعه شرق کشور شود و شرق کشور هم همپای غرب رشد کند.

در منطقه آزاد چابهار در 17 ماه گذشته چه اتفاقاتی افتاده است؟

اتصال مرز خاکی ایران به پاکستان در منطقه آزاد چابهار مهمترین مسئله ای است که در طی این مدت رخ داده است و ما از این طریق سعی داریم که هم مرز زمینی و دریایی داشته باشیم. توسعه فرودگاه منطقه، توسعه لوله کشی گاز، اتصال راه آهن چابهار که می تواند این شهر را از طریق ریلی به سراسر کشور و دنیا وصل کند. همچنین 30 درصد از کالاهای اساسی کشور در منطقه آزاد چابهار وارد می شود و از اینجا به سراسر کشور انتقال می یابد. پروژه های مختلفی در صنایع پتروشیمی و ده واحد صنعتی در این دوره داریم و همینطور دو مجتمع بزرگ فولاد مکران و خلیج فارس و فاز اردینگ بزرگ آلومینیوم در منطقه مستقر است که مجموعا همه اینها در دولت آقای روحانی اتفاق افتاده و در توسعه چابهار و جنوب شرق کشور تاثیر گذار است که در همین راستا ما انتظار داریم که در سال 96، حدود 70 درصد از این پروژه ها به بهره برداری برسد.

در مدت گذشته چه تعداد سرمایه گذار خارجی به چابهار آمده اند؟

ما 173 شرکت خارجی و داخلی طی دوره دولت آقای روحانی به ثبت رسانده‌ایم و از این تعداد تقریبا یک شرکت آلمانی، دو شرکت ترکیه ای، هندی، چینی، افغانی و پاکستانی به ثبت رسیده اند و تحقق پیدا کرده است. همچنین اتباعی از فرانسه، بلژیک، کره جنوبی و عمان به عنوان سرمایه گذار در منطقه آزاد چابهار حضور دارند که در قسمت پتروشیمی سرمایه گذاری کرده اند. البته کشور چین هم در صنعت نفت ما سرمایه گذاری کرده است.

با این اوصاف آینده منطقه آزاد چابهار را چطور ارزیابی می کنید؟

منطقه آزاد براساس سیاست های اجرایی و با توجه به مشکلات که همان بروکراسی اداری که در سرزمین اصلی حاکم است، برای نجات یافتن از این بن بست های اداری، ایجاد شد و در واقع پایلوتی است تا در سرزمین اصلی اجرایی و نهایی شود. اما منطقه آزاد چابهار براساس محوریت ترانزیت و گردشگری پایه ریزی شده است و در این دوره به سمت صنعتی شدن یعنی نجات یافتن از بن بست منطقه شرق کشور پیش رفته است که البته این کار باعث ایجاد اشتغال شده است.

فکر می کنید که چقدر باعث اشتغال زایی می شود؟
ما پیش بینی می کنیم که به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود 23 هزار نفر در صنایع پتروشیمی منطقه آزاد چابهار اشتغال ایجاد شود و همچنین در صنایع فولاد بالغ بر 4 هزار نفر و در صنعت خودروسازی 2 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی می شود. ما امیدواریم در این راستا چابهار نقش حیاتی خود را در جنوب شرق کشور ایفا کند و از این شاهراه باعث توسعه زیرساخت های ترانزیت کشور در منطقه شویم.
چه تعداد بر گردشگران منطقه آزاد افزوده شده است؟
صنعت گردشگری و توریسم در طی یکی دو سال اخیر حدود 75 درصد افزایش یافته است.

* منبع: هفته نامه کلید ملی

 

 

امتیاز به خبر :