اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32155
ساعت 15:53 سه شنبه 25 فروردين 1394
همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، لغو تحریم‌ها درهای اقتصاد ایران را به سوی شرکت‌های خارجی باز می‌کند، اما ورای پیش‌بینی‌ها قبل از آنکه امضای توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 به لغو کامل تحریم‌ها بینجامد، رقابت نفسگیری میان سرمایه گذاران خارجی برای بازگشت یا ورود به ایران آغاز شده است.

براین اساس سرمایه گذاران بخصوص اروپایی منتظر لغو کامل تحریم‌ها نمانده‌اند و از هم اکنون برای مذاکره و عقد قرارداد با طرف‌های ایرانی دست به کار شده‌اند. درمیان شرکت‌های خارجی، شرکت هایی هستند که پیش از اعمال تحریم‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشته‌اند و تشدید تحریم‌ها آنها را وادار به خروج کرد.

شرکت‌های دیگری نیز هستند که قصد دارند برای نخستین بار همکاری با ایران را تجربه کنند، اما تمام آنها در یک موضوع مشترک هستند و آن هم اشتیاق شدید برای ورود هرچه سریعتر به ایران است.در واقع شرکت‌های بزرگ خارجی طی سال‌های اخیر که تحریم آنها را از حضور در ایران محروم کرده بود، زیان زیادی را متحمل شده‌اند و اکنون که امکان بازگشت به بازار 78 میلیون نفری ایران را دارند می‌خواهند از رقبای خود عقب نمانند.برهمین اساس درحالی که تنها چند روز از اعلام تفاهم اولیه ایران و قدرت‌های جهانی که به انتشار بیانیه سوئیس منجر شد، می‌گذرد، مسئولان ایرانی با سیلی از درخواست متقاضیان سرمایه گذاری و مشارکت شرکت‌ها و کشورهای خارجی روبه‌رو شده‌اند که تعدادی از آنها از طریق مراجعه حضوری و مذاکره رودررو اتفاق افتاده است.

شمارش معکوس سرمایه گذاران برای ورود به بازار ایران
شبکه خبری سی ان بی‌سی در این باره می‌نویسد: اکنون که چارچوبی کلی به دست آمده که می‌تواند به یک توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 منتهی شود، سرمایه گذاران جهانی که پشت درهای ایران صف بسته بودند، در حال آماده شدن برای ورود به بازار این کشور هستند. در داخل ایران هم، فعالان اقتصادی با آغوشی باز در انتظار سرمایه‌گذاران خارجی هستند.
مدیر ارشد یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری در ایران می‌گوید، بازار آماده اوج گرفتن است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تورکوئیز پارتنرز اعتقاد دارد که به محض اینکه توافق نهایی به دست بیاید، درهای ایران به روی فعالیت اقتصادی باز خواهد بود... صدها میلیون دلار، شاید حتی میلیاردها دلار پول به اقتصاد ایران سرازیر خواهد شد.وی معتقد است، بخشی که سریعترین و بیشترین جهش را تجربه خواهد کرد، صنعت مالی ایران است. بانک‌ها به محض برداشته شدن محدودیت‌ها بسرعت رشد خواهند کرد. البته بخش پتروشیمی ایران نیز به صورت فوری از لغو تحریم‌ها منتفع خواهد شد. این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد شرکت‌های بیمه جهانی به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی این بازار را ترک کردند، آنها بسرعت باز خواهند گشت.

مذاکره با یک شرکت 8 میلیارد دلاری
یکی از بخش هایی که پیش از سایر بخش‌ها مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرارگرفته، بازار سرمایه ایران است. پس از آنکه شرکت انگلیسی «شارلمان کپیتال» به عنوان نخستین شرکت خارجی پس از انتشار بیانیه سوئیس برای سرمایه گذاری مشارکتی در بورس ایران با گروه سرمایه‌گذاری فیروزه ایران قرارداد بست تا پیش از لغو تحریم‌ها سرمایه صندوق سرمایه گذاری مشترک را از 70 به 200 میلیون دلار افزایش دهد، روز یکشنبه هفته جاری دومین گروه سرمایه گذاری خارجی برای مذاکره با مدیرعامل بورس وارد تهران شد. این شرکت بزرگ که مدیریت 8 میلیارد دلار سرمایه در 25 کشور دنیا را برعهده دارد، با حضور در محل تالار حافظ بورس اوراق بهادار تهران از نزدیک با شرایط و ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران آشنا شد و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم خواهان فعالیت در بازار بکر و بزرگ ایران شد.  
در دیدار قالیباف اصل مدیر عامل بورس تهران با مسئولان این شرکت بین‌المللی، هیأت خارجی با ساختار بازار سرمایه ایران، فرآیند انجام معامله، تنوع صنایع و بازارها، مقررات سرمایه گذار خارجی و همچنین شرایط پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران آشنا شدند. این گروه مالی در بخش‌های سلامت، محصولات غذایی، تکنولوژی اطلاعات، انرژی، ساختمان و...  فعال است و فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران را در دست مطالعه دارد.

تقاضای سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بورس
در همین زمینه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اعلام کرد که‌ بعد از بیانیه سوئیس عده‌ای از سرمایه‌گذاران خارجی حتی از کشور امریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ما تماس گرفته و زمینه حضور خود را در این کشور فراهم کرده‌اند.به گفته «فطانت» سازمان بورس باید فرصت را مغتنم شمرده و سمینار بین‌المللی برگزار کند تا افرادی که مایل هستند در بازار سرمایه و نهادهای مالی فعالیت کنند بتوانند وارد کشور شوند. بنابراین مقرر شده است تا در نمایشگاه بورس و قبل از لغو شدن تحریم‌ها این نشست برگزار شده تا بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود. لذا قرار است فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور معرفی شده و فرایند جذب سرمایه‌گذاری خارجی با روشی ساده نهایی شود تا کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند به صورت آنلاین بتوانند با روشی ساده این کار را انجام دهند.

ایمیل‌های خارجی‌ها روی هم انباشته شده است
همچنین خبرگزاری امریکایی بلومبرگ در گزارشی به نقل از رئیس ایمیدرو نوشت: علاقه جهانی به صنعت معدنکاری ایران از زمان بیانیه سوئیس که دورنمای پایان تحریم‌ها را پیش‌رو قرار داد، افزایش یافته است.به گفته مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سرمایه گذاران بسیاری با من تماس گرفته‌اند و آماده ورود به این بخش هستند و در این خصوص ایمیل‌هایی از فرانسه، آلمان، بلژیک، انگلیس، استرالیا و کانادا دریافت کرده‌ام. همچنین نشست‌هایی نیز با گروهی از سرمایه گذاران و بازرگانان هندی و روس‌ داشته‌ام.به گفته کرباسیان، سرمایه گذاران خارجی که خواهان ورود به صنعت معدن ایران هستند با قوانینی که از دارایی‌های آنها حمایت می‌کنند، بخوبی مورد استقبال قرار می‌گیرند. شرکت‌های خارجی اجازه خواهند داشت مالکیت کامل سرمایه‌گذاری‌های معدنی را در اختیار داشته باشند. نوع سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی به صورت مستقل و مشارکتی قابلیت اجرا دارد و سرمایه گذاران می‌توانند به صورت سهامدار نیز در این بخش فعالیت کنند.

بزرگان صنعت پتروشیمی پشت دروازه‌های ایران
از زمانی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد و مذاکرات هسته‌ای به نتایج رضایت‌بخشی رسید، صنعت نفت ایران خود را برای ورود شرکت‌های بزرگ خارجی آماده می‌کند. اما پس از اعلام بیانیه سوئیس حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه‌های جذاب نفت و گاز ایران وارد مرحله تازه‌ای شده است، به طوری که بخش انرژی ایران با یکی از بالاترین تقاضای خارجی‌ها برای همکاری مواجه شده است. در این باره معاون وزیر نفت اعلام کرده است که غول‌های بزرگ پتروشیمی برای مشارکت در صنایع پتروشیمی ایران صف کشیده‌اند. براساس گفته‌های عباس شعری‌مقدم در صورت لغو تحریم‌ها و با مشارکت خارجی‌ها، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران دو برابر خواهد شد و در صورت توافق نهایی و تعلیق کامل تحریم‌ها، از تابستان سال جاری سرمایه گذاران خارجی به سمت ایران و بویژه صنعت نفت و پتروشیمی هجوم خواهند آورد.

ورود یک شرکت چندملیتی حفاری به ایران
علاوه براین طی روزهای اخیر اولین گروه کارمندان شرکت حفاری «ر.ر.س» وارد فرودگاه اهواز شده‌اند و مورد استقبال مدیران این شرکت نیز قرار گرفته‌اند. این برای اولین‌بار است که این شرکت چند ملیتی وارد حوزه حفاری ایران شده است. این شرکت ازجمله شرکت‌های چند ملیتی (آلمانی، هلندی و کانادایی) فعال در حوزه حفاری‌های نفت و گاز است که در ایران دفتر منطقه‌ای داشته و در سال‌های پیش از تحریم نیز مشغول فعالیت بوده است. اما پس از انتشار بیانیه سوئیس، برای مذاکره و شروع به کار دوباره به ایران آمده است. 

میزبانی از موج اول سرمایه‌گذاران خارجی در مناطق آزاد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در جلسه اخیر با مدیران عامل مناطق آزاد تأکید شد خود را برای پذیرش و میزبانی از موج اول سرمایه‌گذاران خارجی در تمامی حوزه‌های اقتصادی آماده کنند.
اکبر ترکان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه موج استقبال از سرمایه گذاران برای همکاری اقتصادی و صنعتی شکل جدیدی به خود خواهد گرفت، گفت: مناطق آزاد با پذیرش موج اول سرمایه گذاران امکان ورود آنها را در سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری داخل کشور فراهم می‌کنند که این موضوع موجب تقویت، توسعه و رونق اقتصادی کشور خواهد شد.
منبع: ایران



شناسه خبری: 32155

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟