تحول اقتصادی گیلان با احداث راه آهن قزوین ـ رشت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32190
ساعت 10:38 شنبه 29 فروردين 1394
پانزدهمین سفر استانی رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید، در روزهای پایانی نخستین ماه فصل بهار سال 94، با سفر به گیلان انجام شد و حدود 100 خبرنگار و عکاس، برنامه‌های این سفر را پوشش خبری دادند.

در این سفر، برخلاف سفرهای استانی پیشین، پوشش خبری برنامه‌ها بدون حضور خبرنگاران کشوری انجام شد که مورد توجه و رضایت رسانه‌های استانی بود. برای نخستین بار در محل‌های اجرای برنامه‌های رئیس جمهوری، جایگاه‌هایی ویژه با امکانات ارتباطی مناسب فراهم شده بود به گونه‌ای که خبرنگاران، می‌توانستند به سهولت، اخبار سفر را به رسانه‌های متبوع خویش مخابره کنند.

تکریم و احترام به خبرنگاران محلی، در این سفر بیش از هر زمانی قابل توجه بود، به گونه‌ای که مأموران حفاظت، نهایت همکاری را با اهالی رسانه داشتند و به خواسته‌های آنان احترام می‌گذاشتند. 

برنامه‌های سفر
دکتر«حسن روحانی» رئیس جمهوری در نخستین روز سفر پس از سخنرانی در ورزشگاه شهید عضدی رشت، با علما، ایثارگران و برگزیدگان دیدار داشت و سپس در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان حضور یافت.

رئیس جمهوری در دومین روز سفر به گیلان، صبح پنجشنبه گذشته از منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین بازدید و سپس در جلسه شورای اداری استان که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، شرکت کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ساعت 12 و 35 دقیقه همان روز، وارد سالنی که برای برگزاری نشست خبری در نظر گرفته شده بود، شد و آیت‌الله «زین العابدین قربانی» نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت و «محمدعلی نجفی» استاندار گیلان، وی را همراهی کردند.
در این نشست خبری، همچنین «حسین فریدون» دستیار ارشد رئیس جمهوری، «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهوری، «محمدرضا صادق» مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری، «حمید ابوطالبی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری و «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت تدبیر و امید و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز حضور داشتند. رئیس جمهوری پس از مدت‌ها انتظار خبرنگاران، در جایگاه ویژه قرار گرفت و در ابتدای سخنان خود، از حضور پرشور مردم گیلان و استقبال کم نظیر آنان از کاروان تدبیر و امید در نخستین سفر استانی در سالی که به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده، قدردانی کرد. وی اضافه کرد: اگرچه خود نتوانستم به همه شهرستان‌های گیلان سفر کنم، اما وزرا و معاونان، به تمامی شهرستان‌های استان سفر کرده و مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار دادند.
حجت‌الاسلام روحانی از اختصاص 795 میلیارد تومان برای 18 طرح گیلان خبر داد و گفت: این طرح‌ها در سال‌های 94 و 95 اجرایی خواهد شد و سعی کردیم موارد وعده داده شده در دولت یازدهم، محقق شود و اگر هم نشد، به مردم توضیح بدهیم.
آنچه در گفت‌و‌گو‌ها، دیدارها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های رئیس جمهوری در خصوص گیلان جلب توجه می‌کرد؛ تسلط و شناخت کافی دکتر روحانی به تمامی ابعاد زیست محیطی، اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی این استان بود.

اتخاذ تصمیمات خوب برای توسعه گیلان
رئیس جمهوری در پایان پانزدهمین سفر استانی دولت، در جمع خبرنگاران گیلان در رشت در زمینه توسعه راه، راه‌آهن و بندر در استان اعلام کرد که تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شده و امیدواریم طرح‌های این بخش، تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. دکتر روحانی با اشاره به اینکه طرح راه‌آهن، حائز اهمیت است و درصددیم این طرح، از رشت به انزلی و در نهایت به آستارا متصل شود، ادامه داد: در طرح نخست که از رشت به انزلی است، بدلیل کوتاه بودن مسیر، زودتر انجام می‌شود، اما ادامه آن تا آستارا که حائز اهمیت است، کار اجرایی آن شروع خواهد شد. رئیس جمهوری 11 کیلومتر باقیمانده از تکمیل آزادراه قزوین - رشت را به گلوگاهی برای رفت و آمد توصیف کرد و افزود: گرچه تکمیل این طرح، هزینه بسیاری می‌طلبد، اما اجرایی و عملی خواهد شد. حجت‌الاسلام روحانی درباره بندر کاسپین، بیان کرد: این بندر می‌تواند بندر بزرگی برای دریای خزر باشد و امیدواریم در آن 4 پست اسکله تا اوایل سال آینده، به بهره‌برداری برسد. وی این موضوع را تحرک خوبی برای منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی و استان گیلان دانست. رئیس جمهوری با قدردانی از حضور پرشور مردم گیلان در مراسم استقبال از کاروان تدبیر و امید و خادمان ملت، گفت: مردم می‌دانند که با ارتباط نزدیک‌تر بین دولت و ملت، همدلی و همزبانی بیشتر و ان شاءالله هماهنگی و همکاری بیشتر می‌توانیم به اهداف مورد نظر این ملت دست پیدا کنیم.
رئیس جمهوری در ادامه سخنانش با بیان اینکه در زمینه کشاورزی، کارهای زیادی شروع و پیگیری خواهد شد، گفت: برای بخش ابریشم و احیای آن، تلاش‌های خوبی انجام شده است.
فعالیت در حوزه ابریشم، هم برای اقتصاد و هم اشتغال حائز اهمیت است و تلاش در این زمینه ادامه می‌یابد. در بخش چای نیز اقدام‌های خوبی انجام شده که ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهوری انجام کارهای کوچک کشاورزی در گیلان را همراه با بهره دهی لازم ندانست و گفت: باید با کمک مردم، اقدام‌های لازم انجام شود تا مردم تشویق به ایجاد تعاونی‌ها برای تبدیل به مجموعه بزرگ کشاورزی شوند.
حجت‌الاسلام روحانی در زمینه استفاده از آب، بیان کرد: اقدام‌های زیادی در این زمینه به دلیل اهمیت آن، انجام شده و باید ادامه یابد.
وی گیلان را در زمینه گردشگری و جذب گردشگر داخلی و خارجی دارای استعداد و ظرفیت بسیاری دانست و افزود: با وجود این ظرفیت‌ها، امکانات لازم در زمینه مکان‌های زیستی و اقامتی وجود ندارد. دولت در برطرف کردن این مشکل، تنها تسهیلات ارائه می‌کند و صندوق توسعه ملی نیز می‌تواند در این زمینه کمک کند، اما آنچه در این بخش مورد توجه است؛ برآوردن این کار توسط خود مردم است.
رئیس جمهوری در زمینه میراث فرهنگی، اعلام کرد: بناهای تاریخی ‌باید با کاربری مناسب حفظ شوند. وی همچنین محیط زیست را از مباحث مهم برای کشور و بویژه گیلان دانست.

نگاه ویژه دولت به بخش گردشگری
حجت‌الاسلام روحانی گفت: اگر اشتغال می‌خواهیم، یکی از راه‌ها، توسعه گردشگری است و ایجاد اشتغال نیز جز با رونق اقتصادی میسر نمی‌شود. در 2 سال گذشته، اقتصاد کشور را از رکود خارج کردیم که این موضوع، برای رونق اقتصادی کشور گام مهمی است. درحالی که در سال 91 رشد منفی منهای 8/6 و در سال 92 منهای 9/1 بود و در 2 سال متوالی، 8 فصل رشد منفی داشتیم؛ سال 93 از این وضعیت خارج شدیم و رشد ما مثبت شد.
وی تصریح کرد: باید برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و فناوری نوین داشته باشیم و بانک‌ها باید به صحنه بیایند تا شرایط ارائه تسهیلات فراهم شود و مردم نیز به صحنه بیایند.

فضای کشور، فضای رونق اقتصادی است
رئیس جمهوری با اشاره به جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران گیلان، گفت: دیدیم که در این نشست، 64 نفر از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور حضور داشتند؛ اکنون فضای ایران متفاوت است، فضا عوض شده و در سفرهای خارجی هم که می‌رویم، دائم سرمایه‌گذاران از ما تقاضای نشست و جلسه می‌کنند و این امر، مشخص می‌کند که اکنون فضای ایران، فضای رونق اقتصادی است. قدم‌های هسته‌ای هم، این فضا را مثبت‌تر کرده و اکنون رابطه ما با همه کشورهای دنیا (بجز چند کشور) مطلوب‌تر از رابطه 2 سال قبل است. دولت در بحث رونق گردشگری، به دنبال هتل‌سازی نیست و مردم باید سرمایه‌گذاری کنند و دولت نیز امکانات و تسهیلات بدهد.
دکتر روحانی به ظرفیت‌های گیلان اشاره و اضافه کرد: بهترین ساحل خزر را در بخش جنوبی داریم و باید از این سواحل استفاده شود، البته همه باید تلاش کنیم که این سواحل زیبا در اختیار مردم باشد. وضع گیلان در این بخش از مازندران بهتر است، اما متأسفانه بسیاری از سواحل ما تصرف عدوانی شده که امیدواریم رونق اقتصادی کشور، باعث رونق گردشگری شود و شرایط اشتغال برای جوانان تحصیل کرده بخصوص بانوان فراهم گردد.
وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در ارتباط با مسائل فرهنگی گیلان، اظهار داشت: در این سفر، تصمیمات خوبی اتخاذ شد بویژه آنکه اعتبارات مربوط به تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت، تأمین می‌شود و ساخت آن امسال به پایان خواهد رسید. رئیس جمهوری درباره تکمیل طرح‌های نیمه تمام، گفت: طرح‌های نیمه تمام در کشور زیاد است و باید برای تکمیل، آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم وگرنه سالیان دراز باقی می‌مانند.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اختصاص 32 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی در سال گذشته، بیان کرد: امسال اعتبار بیشتری برای تکمیل این طرح‌ها اختصاص می‌دهیم، اما رقم بالایی می‌خواهد که این طرح‌های نیمه تمام تکمیل شود. وی درباره بهره‌برداری از سایت نفتی خزر در رودسر، گفت: فناوری بهره‌برداری از نفت و گاز در بخش‌های عمیق دریای خزر وجود دارد، اما امروز، بهره‌برداری از منابع غیرمشترک در اولویت ما نیست و در منابع نفت و گاز، تصمیم گرفته‌ایم برای منابع مشترک یعنی جایی که با همسایگان دیگر مشترک هستیم مثل پارس جنوبی، اولویت قائل شویم. یک فاز بزرگ معادل 3 فاز در سال 93 راه‌اندازی شد و در سال 94، 2 فاز افتتاح می‌شود و تصمیم این است که تا پایان دولت یازدهم، همه فازهای پارس جنوبی را به بهره‌برداری برسانیم.
 اجرای 2 برنامه مهم در منطقه آزاد انزلی
حجت‌الاسلام روحانی در ارتباط با منطقه آزاد انزلی، گفت: 2 برنامه برای منطقه آزاد انزلی اجرا می‌شود؛ یکی بندر کاسپین که اجرای این طرح، یک هزار میلیارد تومان هزینه دارد و برنامه دیگر، راه‌آهن است؛ چنانچه این 2 برنامه یعنی بندر و اسکله و اتصال راه‌آهن را بتوانیم به اتمام برسانیم، منطقه آزاد انزلی متحول می‌شود.
رئیس جمهوری گیلان را قطب کشاورزی و گردشگری خواند و افزود: با وجود این، استان مهمی مثل گیلان نباید از صنعت محروم باشد و باید کاری کنیم که طرح‌های نیمه تمام به بهره‌برداری برسند. برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام 2 راهکار اساسی پیش رو داریم؛ یکی اینکه طرح‌های نیمه تمام را به مردم واگذار کنیم و دیگر آنکه تسهیلاتی در اختیار مردم قرار دهیم. وی اضافه کرد: در زمینه کشاورزی؛ تسطیح اراضی و مدرن کردن آبیاری مورد توجه است و در بخش چای نیز باید بهزراعی انجام شود و دیگر آنکه دولت در زمینه ابریشم نیز کمک می‌کند. دولت همچنین تصمیم گرفته با چوب وارداتی، کاغذسازی‌ها را توسعه دهد؛ یعنی از جنگل استفاده نشود زیرا در شرایطی که امروز قرار داریم، باید برای توسعه این صنایع، از چوب وارداتی استفاده شود. رئیس جمهوری تصریح کرد: طرح‌هایی در این سفر به تصویب رسید و برای آنها تصمیم‌گیری شد که ان‌شاء‌الله همه آنها و آنچه که اجرای آنها را در سال‌های 94 و 95 اعلام کردیم، شاهد یک تحول خوب در این استان باشیم.

قدردانی نماینده ولی فقیه، استاندار و مجمع نمایندگان گیلان از مردم
در پی استقبال باشکوه مردم گیلان از رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید در پانزدهمین سفر استانی دولت، نماینده ولی فقیه، استاندار و مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در پیامی مشترک، از مردم قدردانی کردند.
گفتنی است، رئیس جمهوری و هیأت دولت که26 و27 فروردین، میهمان گیلانیان بودند، ساعت 14 روز پنجشنبه گذشته، در میان بدرقه آیت‌الله قربانی نماینده ولی فقیه در استان امام جمعه رشت و محمدعلی نجفی استاندار گیلان و دیگر مسئولان و مدیران استانی؛ آسمان رشت مرکز گیلان را به سوی پایتخت ترک کرد. 



آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟