یادداشت / جاودانگي بهار در اقتصاد ايران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32215
ساعت 17:30 يکشنبه 30 فروردين 1394
سال 1394 را مي‌توان با اتحاد و اتفاق دولت و ملت و به اعتبار همدلي و همزباني و جفت‌و‌جور شدن اوضاع با عملکرد متفاوت که تمام مؤلفه‌هاي آن همسو و هم‌راستا به سمت توسعه پايدار نشانه‌گيري دارد هدف‌گذاري، سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و سازماندهي نمود.

به‌گونه‌اي که مشارکت و معاونت مردم در پيشبرد اهداف بلندمدت دولت شرايط بهره‌گيري و هدايت منابع، ظرفيت‌ها، فرصت‌ها و قابليت‌هاي موجود به ورودي مبادي توليد را چنان فراهم نمايد که خروجي‌هاي گذشته به چندين برابر افزايش يابد و شکوفائي اقتصاد مبتني بر توليد و کار مولد وابستگي جامعه را به درآمدهاي حاصل از فروش نفت‌خام به حداقل ممکن برساند.

عزم راسخ و همت شامخ در اين همدلي زمينه‌هاي تغيير رويکرد از واردات به صادرات و مصرف‌گرائي را به صرفه‌جويي مهيا و رغبت و ميل تقاضا را به سمت توليدات بازارمحور و با کيفيت داخلي تقويت نمايد.

پويائي و حوزه نفوذ اقتصاد متکي به فرهنگ با ارزش کار و توليد ايراني، مصونيت استقلال اقتصادي را گواهي دهد و به حضور موثر در بازارهاي هدف و جبران هزينه‌هاي فرصت‌هاي از دست‌رفته شتابي در‌خور انتظار بخشد.

از اين‌رو ظرفيت‌هاي بالقوه و حقوق مادي و معنوي انباشته در مناطق آزاد موجود و ديگر مکان‌هاي پيش‌بيني شده در برنامه ششم توسعه در نقاط مرزي و همجوار با کشورهاي همسايه با اتکا به مواضع قانوني و فلسفه و جهان‌بيني ايجاد آنها به‌عنوان کمربند برون‌نگر و درون‌‌زاي توسعه قادر خواهد بود تا با شناخت کافي از تقاضاهاي داخلي و خارجي از طريق جمع‌آوري اطلاعات و بکارگيري ظرفيت‌هاي رسانه‌اي در معرفي فرصت‌هاي توسعه و سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد براي پاسخگوئي به نيازهاي داخلي و خارجي و تغيير رفتار در رسيدن به ‌موازنه ارزي و عبور ميزان ارزش کالا و خدمات صادراتي از کالا و خدمات وارداتي سازوکارهاي تسهيل‌کننده را تدبير و در اين جهت متمرکز گردد.

با بازنگري گردش کار و ساده‌سازي مسير حرکت در رسيدن به افق‌هاي توسعه سازگار با نيازهاي آيندگان و آسيب‌شناسي از عملکرد گذشته، حلقه‌هاي معيوب اصلاح، زائد حذف و مفقوده را ايجاد و به جريان توليد سرعت داد. اين بازنگري به‌‌صورت فراگير همه ابعاد توسعه اعم از قوانين و مقررات، ساختارها، توانمندي‌هاي منابع انساني، ارتباطات، ابزارها، دانش و تجارب مرتبط، الگوها، هدف‌ها، برنامه‌ها، بازارها و ساير موارد را در‌بر خواهد داشت تا چهره ناکارآمد توليد و اشتغال به چهره کارآمد، فعال و سازنده مبدل گشته و فوران رويش توسعه نوين به سرزمين اصلي سرريز و با اتصال به هسته توسعه مستقر در مرکز سياسي کشور (دولت) پوشش يکپارچه رشد را ميسر و پيام دولت تدبير و اميد را با برون‌نگري و درون‌زائي عالمانه در ميدان عمل جامعيت بخشد.

به‌طور قطع اين انتظار دور از دسترس نبوده و اجزاي‌آن به‌صورت پراکنده و غير‌هدفمند موجود و مديران مقتدر، دلسوز و آينده‌نگر را فرياد مي‌زنند. تا با اجماع دانايان، شايستگان، خادمان براي ترکيب و ترتيب بهينه اين عناصر و عوامل وافر و غير بهره‌ور به شناسائي و انتخاب گزينه‌هاي برتر و بهره‌ور رسيده و جايگاه جامعه از توقف به تحرک و از مصرف به توليد و از واردات به صادرات اصلاح و ايران در منطقه به قطب توليد و قدرت برتر اقتصادي معرفي و با عملکرد آگاهانه و تلاش جمعي همراه با نظارت و هدايت دولت از توان عظيم مردم براي توليد در فضاي رقابتي بدون دخالت‌هاي غير ضرور و حذف انحصارات دولتي دوران عبوراز وضع موجود و رسيدن به وضع مطلوب که در شأن اين مردم فداکار است را تا حد امکان کوتاه نمايد.

بديهي است با رفع گلوگاه‌هاي توسعه و پر کردن هوشمندانه فواصل مفقوده مدار توليد در اعتلاي توسعه و رهيافت به بازارهاي جهاني تکميل مي‌گردد و اين حرکت دوطرفه دولت و ملت در بزرگراه‌هاي توسعه، غنا و توان مديريت را در فرآيند توليد مضاعف و افق روشن آينده را نويد خواهد داد.

** ولی فهیمی
منبع: روزنامه مردم سالاری



شناسه خبری: 32215

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟