صادرات و ترانزيت در اولويت سرمايه گذاري در بندر امير آباد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32216
ساعت 17:39 يکشنبه 30 فروردين 1394
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ؛ ترانزیت سوخت اعم از احداث مخازن، فعالیت‌های ترانزیتی کانتینر خودرو به مقصد کشورهای حوزه CIS،فعالیت‌های مرتبط با صنایع فولاد و فعالیت‌های مرتبط با صنایع چوب و کاغذ را از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد اعلام کرد.

محمد سعیدنژاد گفت: همچنین فعالیت‌های صادراتی مواد واسطه‌ای معدنی، ترانزیت غلات، سیستم‌های تأمین آب شیرین و تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه مواد زائد را از دیگر اولویت‌های سرمایه‌گذاری این بندر به این فهرست اضافه کرد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد به عنوان پایلوت غلات بنادر شمالی کشور مطرح است از احداث سیلوی غلات به عنوان یکی از اولویت های سرمایه‌گذاری در این منطقه خبر داد و گفت : ‌بندر امیرآباد‌ توانایی نگهداری سالانه 120 هزار تن انواع غلات را دارد.
سعیدنژاد با اشاره به طرح توسعه بندر امیرآباد اظهار داشت: کریدور شمال-جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد‌ ، در حال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه ‌این کریدور ‌از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می‌شود، اضافه کرد: در داخل خاک ایران کالاها به وسیله حمل و نقل جاده‌ای یا ریلی به بنادر شمال کشور نظیر بندر انزلی و بندر امیرآباد انتقال می‌یابد و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می‌شود.

طراحی بندر امیرآباد برای ظرفیت 18 میلیون تن کالا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم در دریای خزر است، اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در شرق استان مازندران و فاصله 51 کیلومتری مرکز استان قرار دارد، عملیات ساختمانی این بندر از سال 1375 آغاز شد و در سال 1376 با توجه به موقعیت ممتاز و استعدادهای بالقوه از سوی شورای عالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه معرفی شد.

سعیدنژاد افزود: ظرفیت‌های عملیاتی این بندر در مرحله اول 5.6 میلیون تن بوده و برای مرحله نهایی با ظرفیت 18 میلیون تن طراحی شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این بندر پنج اسکله غلات، اسکله رورو کامیون، اسکله شرقی، اسکله جنوبی و اسکله غربی و سه اسکله شرقی، جنوبی و غربی، چندمنظوره دارد.

طرح توسعه بندر امیرآباد
وی اعلام کرد : در حال حاضر طرح‌های توسعه بندر امیرآباد شامل مواردی نظیر «توسعه اراضی بندر از 1060 هکتار به 2120 هکتار»، «ایجاد شهر بندری» و «تطویل موج‌شکن و تعریض دهانه و لایروبی کانال و حوضچه» است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد : «احداث ایستگاه تغییر بوژی» و «تغییر ایستگاه شانتینگ‌یارد (‌توقفگاه ریلی) و جانمایی ایستگاه در خارج از محدوده 1000 هکتاری» از دیگر موارد مربوط به طرح توسعه بندر امیرآباد است.

تکمیل حوضچه شماره 2بندر امیرآباد از منابع داخلی
سعیدنژاد گفت : در حال حاضر در بندر امیرآباد، حوضچه شماره 2 بندر در دست ساخت است که از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی ساخته می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اسکله‌ها، حوضچه‌ها و تأسیسات استراتژیک از منابع داخلی سازمان تأمین می‌شود ، اضافه کرد : تمام تأسیسات پشتیبانی اعم از سیلو‌ها، مخازن، انبار‌ها و محوطه‌سازی، توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.
سعیدنژاد با بیان اینکه تأسیسات زیربنایی، اسکله و برخی از تجهیزات جلویی اسکله بندر را سازمان بنادر انجام می دهد ، ‌اظهار داشت: در بندر امیرآباد حوضچه شماره 2 و‌یکی از اسکله‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.
چندی پیش با سرمایه‌گذاری 107 میلیارد ریالی بخش خصوصی، قرارداد ساخت سیلوی نگهداری غلات در بندر امیر آباد به امضاء رسید.

‌این سیلوها در زمینی به مساحت 6 هزار و 764 متر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد احداث می‌شود و توانایی نگهداری سالانه 45 هزار تن انواع غلات را دارد.



شناسه خبری: 32216

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟