تاکید و تمرکز بر گردشگری در مناطق آزاد

دوازدهمین نشست مشترک معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره کیش با تاکید بر توسعه این مناطق با محوریت گردشگری به کار خود پایان داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، این نشست یکشنبه شب با حضور حجت الاسلام محمد علی زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ، حجت الاسلام حسن علیدادی امام جمعه کیش ، معاونان و مدیران فرهنگی مناطق آزاد در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در این نشست مدیران گردشگری مناطق آزاد ( ماکو ، اروند قشم ، کیش ، چاه بهار و ارس ) گزارشی از فعالیت ها و عملکرد ستادهای اجرایی نوروزی برای میزبانی از گردشگران ارائه کردند .
معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در این نشست به آمار ورود گردشگران در ایام نوروز در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: بیش از 215 هزار مسافر در این ایام از مسیرهایی هوایی و دریایی وارد جزیره کیش شدند .
محمد محب خدایی با بیان اینکه در راستای توسعه گردشگری به سمت های پروازی شدن حرکت می کنیم افزود : در اواخر اردیبهشت خطوط پروازی ترکیش برقرار می شود و ظرف ماه های آینده راه اندازی خط پروازی چین و گوانگجو در دستور کار است.
وی در ادامه به آمار بهره مندی گردشگران از برنامه های نوروزی ، بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری و همچنین میزان اقامت در هتل ها ، کمپ های موقت و خانه های اجاره ای ، چاپ کتاب راهنمای گردشگری و بهره مندی از سامانه نظارت الکترونیک (سناک ) اشاره کرد .
در ادامه این نشست حمید رضا اردلان مدیر هنری دبیرخانه شورای مناطق آزاد به ارائه جمع بندی از نشست ها تخصصی دو روز گذشته پرداخت .
علیرضا رحیمی مدیر گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در ادامه گفت : در سال 94 محورهایی را در مناطق آزاد دنبال خواهیم کرد که شناخت و تبیین رویکرد گردشگری حلال ، اهمیت ساختار و موضوعات شورای هماهنگی گردشگری منطقه برای تصمیم سازی و برنامه ریزی توسعه گردشگری با شرکت نمایندگان سازمان مناطق آزاد ، بخش خصوصی و نخبگان هر منطقه ، تدوین و بازنگری برنامه توسعه گردشگری ، رضایتمندی گردشگران بر اساس شاخص ها از آن جمله است .
نحوه احصا شاخص های توسعه گردشگری و میزان آن ، ایجاد سیستم اطلاعات مدیریت گردشگری و نحوه اجرایی کردن برنامه های عملیاتی حوزه گردشگری و آنچه که بین دبیرخانه و منطقه به امضا رسیده است موارد دیگری است که رحیمی بدان اشاره کرد .
کیفیت بخشی به برنامه های هنری ، تعامل با هنرمندان بومی مناطق ، راه اندازی کانون های تفکر ، تاسیس فرهنگسرای قرآن ، راه اندازی باغ خانه های هنرمندان ، استفاده از ظرفیت ائمه جماعات برای پیشبرد برنامه های فرهنگی ، ترویج فرهنگ شادی ، ثبت آثار فرهنگی این مناطق و اقدام برای جلوگیری از تلاش کشورهای همسایه در ثبت آثار هنری و فرهنگی کشور به نام خود ، ارائه جدول برنامه متناسب با مناسبت ها ، فراهم سازی بسترهای لازم برای برگزاری هفته های فرهنگی ، پرهیز از موازی کاری و همچنین اجرای برنامه های سطح پایین از مواردی بود که کارشناس بخش فرهنگی شورایعالی مناطق آزاد در مورد آن توضیح داد .
استقرار مدیریت سلامت درتمامی مناطق ، افزایش سطح سلامت کارکنان دبیرخانه و مناطق آزاد ، ایجاد منطقه نمونه سلامت ، برچسب گذاری بهداشتی محصولات غذایی ، بهداشتی و آرایشی ، مدیریت شهرک های سلامت ، راهبری گردشگری سلامت دست کم در سه منطقه ، استقرار شبکه های صادرات ، واردات و توزیع دارو و مکمل های غذایی ، استاندارد سازی شبکه بهداشت روستایی در تمامی مناطق ، نمونه سازی اجرایی برنامه مبارزه با اعتیاد در سه منطقه ، پوشش استاندارد بهداشت حرفه ای محیط از مواردی است که در حوزه سلامت در دستور کار قرار گرفته است .
در حوزه ورزش نیز مباحثی برای اجرایی شدن در مناطق آزاد در سال 94 در دستور کار قرار گرفته است که توسعه ورزش بانوان ، توسعه ورزش در مدارس با تاکید بر گسترش ورزش همگانی و محلات ، توسعه ورزش های بومی و محلی و سازماندهی برای تقویت آن ، توسعه ورزش های آبی و ساحلی و همچنین برگزاری مسابقات ملی و بومی از آن جمله است.
در ادامه این نشست معاونان فرهنگی مناطق آزاد چابهار ، اروند ، قشم و کیش به ارائه گزارشی از برنامه های اجرا شده در حوزه سلامت ، ورزشی ، هنر، فرهنگ و مباحث اجتماعی و برنامه های در دست اجرا متناسب با طرح جامع ارائه کردند.
معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش نیز به حساسیت این حوزه پرداخت و گفت : اگر کارها مقطعی و گذرا انجام شود تاثیرات آن بطوریقین گذرا ومقطعی خواهد بود .
ابراهیم رضوانی به بحث ساماندهی اتباع در جزیره کیش و طراحی سامانه اشتغال اشاره کرد و گفت : کارفرمایان و فعالان اقتصادی نمی توانند بدون عبور از سامانه افراد را بکار بگیرند .
بحث کار آفرینی ، ایجاد اشتغال و در آمدزایی ، ساماندهی هنرمندان و ثبت آنها در بانک اطلاعاتی ، طرح آموزش کیشوندی ، کنترل و کاهش آسیب هایی همچون طلاق در کیش ( 4 درصد کاهش طلاق و 18 درصد افزایش ازدواج ) ازمواردی بود که معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه ازاد کیش بدان اشاره کرد .
توانمند سازی معاونت و رده های دیگر ، تبادل محصولات فرهنگی و تلاش برای اعزام گروه های هنری پیشنهاداتی بود که رضوانی برای توجه به آنها پیشنهاد کرد .
در پایان این نشست از تعدادی معاونان و مدیران مناطق آزاد کشور با اهدا لوح تقدیر شد .

دوازدهمین نشست مشترک معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور در روزهای جمعه و شنبه به برگزاری کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف گردشگری ، فرهنگی و آموزشی ، هنری ، سلامت و ورزش اختصاص یافت و در روز یکشنبه با برگزاری نشست پایانی به کار خود پایان داد. 


برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :