نشاط به خانه های چابهار سرک می کشد

  • يکشنبه 6 ارديبهشت 1394 - 15:08
  • گفت و گو
  • 0 دیدگاه
چابهار مهم است؛ نه فقط چون یکی از پررونق ترین مناطق آزاد ایران به حساب می آید، نه فقط چون تنها بندر اقیانوسی کشور است و نه فقط چون یکی از بهترین مناظر دنیا را دارد...
چابهار مهم است چون بهشتی از ناشناخته ها است که هر گردشگری را شیفته زیبایی هایش می کند. چابهاری که در استان سیستان و بلوچستان و در دورترین نقطه ایران جا خوش کرده، لنگرگاه هاي آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد. 
منطقه آزاد چابهار پل پیوند اقیانوس هند به افغانستان و آسیای میانه است. 
معاون فرهنگي و اجتماعي و عضو هيات مديره سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص برنامه ها و فعالیت های این معاونت با آغاز گفتگو کرد. 
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد چابهار در این گفتگو، فلسفه ایجاد مناطق آزاد را تشریح کرد و گفت: فلسفه تاسيس مناطق آزاد در دنيا به خصوص كشورهايی اقتصاد بسته‌ای داشتند خروج از اقتصاد بسته دولتی بود. ایجاد منطقه آزاد در کشورها موفقیت اقتصادی بزرگی را برای اقتصادهاي بسته و ناکارآمد به همراه داشت و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی به ویژه در بخش‌های مولد و تولیدی را موجب شد. 
سعيد رضا زهي  ایجاد منطقه آزاد چابهار را خروج از اقتصاد بسته می داند و می گوید: منطقه آزاد چابهار براي عبور از اقتصاد بسته مي بايست جذب و انتقال تکنولوژی، ایجاد فرصت‌های شغلي براي ساكنان بومي منطقه، افزایش تولید و ارزش افزوده در بخش‌های اقتصادی به ویژه صنعت، افزایش درآمد کشور از طريق فعالیت‌های خدماتی مثل حمل و نقل، بارگیری، تخلیه و بانکداری و توریسم و همچنين کمک به ورود کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای با قیمت مناسب تر را در دستور کار قرار داد. فعالیت هایی که به ارتقاء سطح اقتصاد كشور کمک شایان توجهی کرد.
رضازهي در ادامه گفت: متاسفانه در اقتصاد ایران با کمبود سرمایه، کمبود تکنولوژی و منابع ارزی، صادرات ناکافی، کارایی اندک و همچنين ضعف مديریت اجرایی روبرو هستيم. 
او ادامه داد: نگاه به این کمبودها مشکلات مناطق آزاد ایران را بیشتر نمایان می سازد. اگر این شاخص‌ها را کنار هم قرار دهيم به اين تفاوت ها پي خواهيم برد که چرا از مناطق آزاد اطراف خود مثل؛ جبل علی، سُلاله، گُوادِر و کاندِلا عقب‌تر هستيم.
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد چابهار به حذف قوانين دست و پاگير اداري در این منطقه اشاره كرد و گفت: بايد در مناطق آزاد موانع را به عوامل تسهیل کننده تبدیل کنیم كه این یک نگاه و عزم ملی را مي طلبد كه با تحقق آن قطع به یقین در مناطق آزاد كشور شاهد تحول اقتصادی چشمگيري خواهیم بود.
عضو هيات مديره سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه افزود: منطقه آزاد چابهار پل پیوند اقیانوس هند به افغانستان و آسیای میانه است؛ اين در حالي است كه ورود افغان‌ها به استان سیستان و بلوچستان با مشکل مواجه است. چابهار یک محور راهبردی برای فعالیت های اقتصادی افغانستان است. 70 درصد ذخایر استراتژیک معدنی و 70 درصد از طول مرزهای آبی جنوب در شرق کشور قرار دارد. همچنين 45 درصد تجارت جهانی نيز سهم کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا است. استراتژی چابهار به عنوان بنگاه اقتصادی ايجاب مي كند، چشم‌اندازي روشن برای آینده داشته باشیم. 
رضازهي گفت: در مناطق آزاد باید نگاه هزینه‌ای را به نگاه سرمایه گذاری اقتصادی تبدیل کنیم، باید به جای توجیه اقتصادی به توسعه اقتصادی فکر کنیم.
اين مقام مسئول فقر و بيكاري را عامل ناامني در منطقه دانست و افزود: يكي از اولويت هاي مناطق آزاد رفع فقر و بيكاري در منطقه است. عمران و آباداني، اشتغال و رفع محرومیت را به همراه دارد و به ايجاد امنیت و جبران عقب ماندگی منطقه كمك خواهد كرد. 
او ادامه داد: منابع درآمدی مناطق بايد صرف توسعه خود منطقه شود، باید مدیریت منابع را جايگزين مدیریت هزینه كنيم و در نهايت شاهد توسعه پايدار در منطقه باشيم.
رضازهي افزود: اگر بتوانیم ساليانه 20 درصد هزینه‌های جاری در منطقه را کاهش دهیم و 20 درصد به سرمایه گذاری اضافه کنیم، درآمدهایی را کسب خواهیم کرد که این خود مشوقی برای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصي خواهد بود. 
او اضافه كرد: منطقه آزاد چابهار در راستای ایجاد نظام اداری سالم و بدون فساد اداری گام اول را برداشته است. همچنين فعال‌سازی حوزه‌های حسابرسی داخلی و کنترل و نظارت در سازمان و کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی را در دستور کار سازمان قرار داده ایم. 
بررسی وضعیت پیمان‌ها و تطبیق پرداخت‌ها به پیمانکاران، پیگیری مطالبات مالیات بر ارزش افزوده، نيازسنجي و ساماندهی خودروهاي در اختیار واحدها، حذف مشاوران اضافی در بسیاری از پروژه‌های سازمانی و بهره گيري از کارشناسان خبره در سازمان از دیگر اقداماتی است که به ظاهر کوچک می آید ولی نتایج بزرگی داشته است. 
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه در خصوص برگزاري جشنواره ها و برنامه هاي فرهنگي ـ تفريحي در منطقه گفت: در منطقه آزاد چابهار شهريور ماه هر سال برگزاري جشنواره تابستانه مونسون برگزار می شود. یک تقویم رویدادها هم طراحي شده كه براساس آن برنامه‌های متناسب با آن مناسبت برگزار می شود. برگزاري جنگ هاي شادي و برگزاري نمايشگاه صنايع دستي از جمله فعاليت هاي تفريحي و سرگرمي است كه با كمك سازمان در منطقه اجرا مي شود. 
سعيد رضازهي در خصوص برنامه های این سازمان برای جذب گردشگران گفت: توسعه چشم‌انداز گردشگری سازمان از جمله مهمترين اولويت هاي این سازمان است. تشکیل کارگروه برای جذب گردشگر در دفاتر خدمات مسافرتی، تشكيل كلاس هاي آموزش جذب گردشگر و سرمايه گذار، ایجاد شرکت‌های خدمات گردشگری در منطقه، ایجاد سایت تبلیغاتی برای معرفی منطقه به بازرگانان و جذب سرمایه گذار در زمینه ايجاد زيرساخت هاي تفريحي و ساحلی در دستور کار قرار گرفته است. 
رضا زهی هم چنین در خصوص فعالیت های بهداشت و درمان نیز گفت: علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی توسط مراکز خدمات درمانی در چابهار، در منطقه کلینیک زيبايي و مرکز جراحی تخصصی قلب و عروق نیز توسط بخش خصوصی ساخته شده  كه  می تواند در حوزه گردشگری سلامت نیز به منطقه کمک نماید. 

گفتگو: آمنه شهیدی
منبع: ماهنامه آغاز 



امتیاز به خبر :