رشد بندر امیر آباد بیشتر از سایر بنادر کشور است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32374
ساعت 12:10 شنبه 12 ارديبهشت 1394
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: رشد بندر امیرآباد در سال‌های اخیر نسبت به سایر بنادر کشور بیشتر بود.

به گزارش فرینا، محمد سعید نژاد گفت: بندر امیرآباد به عنوان یک بندر ملی و بین‌المللی طراحی شد. به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با یک سری کمبودهایی در زمینه زیرساختی و حمل و نقل بین‌المللی مواجه شدیم . به همین دلیل به سرعت تصمیم گرفته شد تا بندر امیرآباد به عنوان مکمل فرآیند حمل و نقل در شمال کشور ایجاد شود. نزدیکی این منطقه به آسیای مرکزی و وجود راه‌آهن برای ترانزیت کالاها فرصت مناسبی برای ایجاد این بندر را ایجاد کرد.
محمد سعیدنژاد اظهار کرد: میزان فعالیت‌ها و رشد و توسعه بندر در یک دوره برایم شگفت‌آور بود. رشد این بندر در سال‌های اخیر نسبت به همه بنادر کشور بیشتر بود.
وی افزود: با وجود موقعیت ویژه بین‌المللی بندر امیرآباد، از نقش جدی این بندر در صادرات و توسعه محلی و منطقه‌ای هم نمی‌توان غافل ماند. در واقع یکی از نقش‌های مهم بندر امیرآباد صادرات محصولات تولیدی منطقه است که آثار این نقش بندر بعضی از فعالیت‌های اقتصادی کاملاً مشهود است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان، بندرهای امیرآباد و انزلی 2 بندر اصلی شمال کشور هستند که برای رشد فعالیت‌های این 2 بندر بر حسب تقاضای واردات، صادرات و ترانزیت، هیچ محدودیتی قائل نیستیم. یکی از برنامه‌های توسعه‌ای برای بندر انزلی نیز اتصال این بندر به خط آهن است که در صورت تحقق این طرح، فضای رقابتی مثبتی بین این 2 بندر مهم شمال کشور ایجاد خواهد شد. بنابراین با توجه به اجرای این طرح در آینده و حضور یک رقیب جدی برای بندر امیرآباد، مسئولان این منطقه ویژه اقتصادی و استان مازندران باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی برای ارائه خدمات مناسب اقتصادی در بندر امیرآباد تدوین و اجرا کنند.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اجرای جاده امیرآباد-رستمکلا توسط بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: فعالیت‌های بندر تعریف شده است و دلیلی ندارد که در حوزه فعالیت‌های خارج از محدوده بندر مانند راهسازی ورود پیدا کنیم. البته این پروژه سرعت خوبی دارد و به خوبی در حال انجام است. اما اساساض سازمان بنادر در حوزه تخصصی‌اش باید فعالیت داشته باشد و بعد از این در همین چارچوب فعالیت‌های بندر محدود خواهد شد.
سعیدنژاد به روند مناسب خصوصی سازی در سازمان بنادر و کشتیرانی کشور اشاره کرد و افزود: این سازمان در مقایسه با بقیه سازمان‌ها سرعت بسیار بالاتری در خصوصی‌سازی داشت. حدود 90 درصد فعالیت‌های بنادر در اختیار بخش خصوصی است. اما این سرعت نباید سبب شود که در انتخاب بخش خصوصی دقت لازم وجود نداشته باشد. به عبارتی در انتخاب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید نکاتی رعایت شود.
وی اظهار کرد: محور توسعه بنادر استفاده از توان بخش خصوصی است و در این بین یکی از اولویت‌ها جذب و پذیرش سرمایه‌گذار خارجی به منظور مستحکم‌تر کردن شبکه حمل و نقل بین‌المللی است.



شناسه خبری: 32374

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو