نسل سوم بنادر کشور در استان مازندران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32424
ساعت 07:44 سه شنبه 15 ارديبهشت 1394
دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان با دارا بودن نزدیک به 40 درصد از مجموع مساحت دریاچه های دنیا، در شمال ایران به صورت مشترک بین 5 کشور ساحلی، ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان است.

مساحت این دریاچه با توجه به نوسانات آب و بر حسب ارتفاع آب به صورت تخمینی حدود 385 هزار کیلومتر مربع محاسبه شده است. دریاچه خزر به سه ناحیه خزر شمالی، خزر میانی و خزر جنوبی تقسیم می شود که عمیق ترین قسمت آن در منطقه خزر جنوبی در شمال شرقی آستارا با عمقی حدود 1025 متر از سطح دریا است. دریای خزر حدود 26.5 متر از سطح دریای آزاد پایین تر بوده و به دلیل شرایط جوی و وجود جریان های ناپایدار مدیترانه ای بیش از نیمی از سال را ناآرام است. رکود بالاترین ارتفاع موج در طوفان های به وقوع پیوسته حدود 14 متر تخمین زده  شده است. 

اما بندر امیر آباد در شرق استان مازندران و فاصله 51 کیلومتری مرکز استان قرار دارد. عملیات ساختمانی این بندر از سال 1375 آغاز شد و در سال 1376 با توجه به موقعیت ممتاز و استعدادهای بالقوه از سوی شورای عالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی شد. ظرفیت های عملیاتی این بندر در فاز اول 5.6 میلیون تن بوده و برای فاز نهایی با ظرفیت 18 میلیون تن طراحی شده است.

بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد به عنوان حلقه طلایی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب؛ با وجود سیستم حمل و نقل دریایی، جاده ای، ریلی و هوایی (حمل و نقل چند وجهی) بستری مناسب جهت ترانزیت کالا فراهم آورده و از جایگاه ویژه ای در تجارت بین الملل برخوردار است.

تنها بندر نسل سومی کشور در مسیر توسعه با بهره گیری از تجهیزات تخلیه و بارگیری، بستری مناسب جهت خدمات دهی به صاحبان کالا، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کارگزاران بندری و دریایی فراهم آورده است.

رشد 28 درصدی ترانزیت کالا از بندر امیرآباد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد در این خصوص می گوید: در 9 ماهه نخست امسال ترانزیت انواع کالا از بندر امیر آباد 28 درصد رشد داشته است.

علی خدمتگزار گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ترانزیت انواع کالا با 28 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 27 هزار و 806 تن به 35 هزار و 709 تن در 9 ماهه نخست امسال رسید.

وی در ادامه در بیان عمده ترین کالاهای ترانزیتی به فلزات، محصولات کشاورزی دامی، مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی، کالای ساختمانی، ماشین آلات، لوازم خانگی و محصولات سبک و وسایل نقلیه اشاره کرد.

وی با اشاره به موقعیت خاص بندر امیر آباد در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب گفت: کشورهای مبداء این کالاها شامل قزاقستان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکیه، چین، کانادا، مالزی و هندوستان و کشورهای مقصد نیز پاکستان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان است.

آمادگی بندر امیر آباد برای صادرات کالاهای یخچالی

با استقرار کانتینرهای یخچالدار در بندر امیر آباد از این پس انواع کالای یخچالی از این بندر به کشورهای حاشیه دریای خزر صادرمی شود.

خدمتگزار در این خصوص می گوید: با مشارکت بخش خصوصی ۱۰ کانتینر یخچالی ۴۰ فوت با قابلیت نگهداری انواع میوه، گوشت و سایر مواد غذایی در بندر امیر آباد استقرار یافته است.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور است گفت: تمهیدات و بستر سازی لازم جهت صادرات محصولات کشاورزی استان به سایر کشورهای حاشیه دریای خزر در این بندر اتخاذ شده است.

خدمتگزار با اشاره به تولید بالای انواع گوشت سفید و قرمز در کشور افزود: استقرار کانتینرهای یخچالدار در بندر امیر آباد امکان صادرات این نوع کالا از بندر را به راحتی امکان پذیر کرده است.

افزايش صادرات کالاهای معدنی در بندر امیر آباد

خدمتگزار در بخش دیگری از گفتگوی خود با آغاز گفت: در 9 ماهه نخست امسال صادرات انواع کالاهای معدنی در بندر امیر آباد از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی ادامه می دهد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه بارگیری انواع کالای معدنی از 10 هزار و 827 تن در مدت مشابه سال گذشته به 108 هزار و 298 تن در 9 ماهه نخست امسال رسید.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد به رشد 100 درصدی بارگیری انواع فلزات در این بندر اشاره کرد و گفت: در 9 ماه نخست امسال با بارگیری 2 هزار و 513 تن انواع فلزات رشد 100 درصدی را در این زمینه کسب کردیم و با تخلیه 220 هزار و 185 تن از این نوع کالا شاهد رشد 43 درصدی در این زمینه بودیم.

خدمتگزار با تاکید بر رشد 21 درصدی تخلیه کالاهای کانتینری از تخلیه هزار و 962 (TEU) کانتینر در 9 ماهه نخست امسال در بندر امیر آباد خبر داد.

این مقام مسئول در ادامه بر رشد 91 درصدی تخلیه و بارگیری انواع غلات از بندر امیر آباد تاکید کرد و افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه میزان 899 هزارو 806 تن انواع غلات با 91 درصد رشد در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

افزایش توان تخلیه و بارگیری در بندر امیر آباد

خدمتگزار از روند رو به رشد فعالیت های تخلیه و بارگیری در سه ماهه گذشته یاد کرد و پیشرفت های بندر را در زمینه های مختلف همچون افزایش توان تجهیزات بندری، توسعه زیر ساخت های بندری، بهبود شاخص های بندری، آمار عملیات و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی تشریح کرد.

وي با اشاره به مونتاژ و به کارگیری جرثقیل های بکرا و همچنین بهره گیری از توان داخلی و راه اندازی جرثقیل بندری گنتری کرین پس از 18 ماه خارج از سرویس بودن و نیز خرید دو دستگاه جرثقیل 40 و 80 تنی در آبان ماه سالجاری گفت:  3 پست اسکله چند منظوره و احداث یک پست دیواره حفاظت آبراهه در این بندر پیش بینی شده که با افتتاح آن ظرفیت پهلو دهی کشتی ها نیز افزایش خواهد یافت.

مدیر بندر امیرآباد در مورد بهبود شاخص های بندری نیز گفت: طی ماه های گذشته فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفته که از آن جمله می توان به ایجاد مرکز هماهنگی عملیات بندری، افزایش زمان سرویس دهی درب  ورود و خروج، ایجاد تعامل و هماهنگی بین حلقه های زنجیره تامین بندر، رقابتی نمودن عملیات تخلیه و بارگیری بین اپراتورها، کاهش مدت انتظار شناوران در لنگرگاه (Waiting Time) وکاهش مدت حضور  شناور در بندر(port time) نام برد.

خدمتگزار ادامه داد: رشد 3 درصدی تخلیه و بارگیری 9 ماهه سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را یادآور شد و گفت تا کنون بیش از دو میلیون و هفتصد هزار تن انواع کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده است که از این میزان حدود یک و نیم میلون تن صادرات  و مابقی آن سهم واردات کشور از این بندر بزرگ شمالی است.

وی هم چنين با اشاره به سهم 49 درصدی بندر امیرآباد از تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی و همچنین رشد 101 درصدی تخلیه غلات در پاییز 93 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، این بندر را پایلوت غلات بنادر در شمال کشور دانست.

منبع: ماهنامه آغاز

شناسه خبری: 32424

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟