آغاز بازنگری طرح جامع منطقه ویژه بوشهر

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32490
ساعت 13:19 دوشنبه 21 ارديبهشت 1394
معاون فنی و اجرایی منطقه ويژه بوشهر گفت: اکنون باتوجه به ضرورت بررسی و تجدیدنظر طرح جامع منطقه، بازنگری طرح جامع در دستور کار منطقه ویژه قرار گرفته است و مطالعات آن توسط شرکت مهندسین مشاور فجر توسعه در حال انجام است.

به گزارش فرينا، محسن نجفی افزود: بازنگری مطالعات راهبردی و تهیه طرح جانمایی کلی و کاربری اراضی منطقه ویژه بوشهر در مدت 6 ماه انجام و نهایی می گردد.
نجفی گفت: جذب و حضور دهها سرمایه گذار که هم اکنون در بخشهای مختلف صنعت، تولید و خدمات فعالیت دارند و همچنین پیشرفت فیزیکی قابل توجه در منطقه ویژه بوشهر و آماده سازی تمامی امکانات زیربنایی و خدماتی از قبیل آب، برق، تلفن، راه، فضای سبز و… گواه این موضوع است که مدیریت و پرسنل منطقه با جدیت در جهت اهداف از پیش تعیین شده حرکت مي كند.
او افزود: منطقه ویژه دارای امکانات زیربنایی آب، برق، تلفن، گاز، راه های دسترسی، استقرار گمرک و درب خروج است.
نجفي عمده فعالیتهای منطقه ویژه بوشهر را فراهم آوردن بستر توسعه صنعتی عنوان کرد و گفت: از طریق ایجاد مزیت های نسبی سرمایه گذاری در بخش صنعت منطقه، پشتیبانی و تأمین کالاهای مورد نیاز صنایع موجود و توسعه بازرگانی کشور از طریق بندر بوشهر است و با توجه به امتیازات خاص منطقه ویژه متمرکز خواهد بود.
او به وسعت منطقه ویژه اشاره كرد و افزود: منطقه ویژه بوشهر در اسفند سال 76 با مساحت 1880 هکتار به تصویب شورایعالی مناطق آزاد و ويژه کشور رسید.
نجفی با توجه به افزایش مساحت منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزود: در حال حاضر منطقه ای به وسعت 2700 هکتار در حد فاصله جاده اصلی بوشهر به صدرا آماده و واگذار شده است که کل مساحت این منطقه 4580 هکتار در 8 کیلومتری شهر بوشهر واقع شده است.
معاون فنی و اجرایی منطقه ويژه بوشهر با اشاره به مشکلات سرمایه گذاران گفت: برای رفع مشکلات سرمایه گذاران اقدامات گاز رسانی به واحدهای مستقر، مشکلات برق و برطرف کردن مشکلات برقی برخی از واحدها، اصلاح شبکه مخابراتی و روشنایی، پیگیری مالیات برارزش افزوده و بخشش آن طبق ضوابط انجام شد.
او در ادامه به نحوه واگذاری زمین در منطقه ویژه اشاره كرد و افزود: ابتدا درخواست متقاضی، ارائه طرح توجیهی، ارائه اساس نامه، آخرین آگهی از تغییرات، درج آگهی در روزنامه و جواز تاسیس است که بعد از آن توسط کارشناسان، کمیته فنی، حقوق و مالی و کمیسیون مالیات بررسی می شود که بعد از ارائه نقشه، پروانه ساخت و پایان کار، گواهی جهت بهره برداری صادر می شود.
معاون فنی اجرائی منطقه ویژه بوشهر گفت: تولید کنندگانی که ایده و یا طرحی دارند می توانند با مراجعه به این سازمان به اندازه نیاز زمین دریافت کنند و زمینه سرمایه گذاری در این منطقه فراهم است.
نجفی ادامه داد: برای جلوگیری از سوء استفاده در منطقه ویژه بوشهر کسانی که زمین را دریافت می کنند اگر نتوانند در زمان تعیین شده واحد تولیدی را راه اندازی کنند بدون افزایش قیمت زمین، قرارداد آن یکطرفه لغو خواهد شد.
او ظرفیتهای بندر بوشهر جهت رونق بخشیدن به امر اقتصاد را مناسب دانست و گفت: وجود امکاناتی چون مرزهای آبی طولانی به همراه تأسیسات مجهز بندری، صنایع عظیم دریانوردی و امکانات توسعه آنها، فرودگاه بین المللی، ارتباط با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و جمعیت جوان و در حال تحصیل و جذب سالیانه بیش از 5000 دانشجو در مراکز آموزش عالی استان، سبب گردیده است تا توسعه بخش صنعت به عنوان محوری ترین اقدام جهت ایجاد اشتغال و توسعه استان به حساب آید.
نجفی در پایان افزود: منطقه ویژه بوشهر نه تنها زمینه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان و استانهای همجوار را فراهم می سازد و به روند توسعه پردازش صادرات کمک می نماید؛ بلکه با برخورداری از امکانات یاد شده، زمینه های جذب سرمایه گذاری کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و در نهایت افزایش صادرات غیرنفتی را نیز فراهم آورده است.





شناسه خبری: 32490

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو