هم افزایی روابط عمومی منطقه آزاد قشم و استان هرمزگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32548
ساعت 05:50 دوشنبه 28 ارديبهشت 1394
روابط عمومی منطقه آزاد قشم با تمرکز بر فعالیت های تخصصی خود می کوشد تصویری گویا و تازه از فعالیت های این اداره کل در منطقه آزاد قشم ارائه دهد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم معتقد است زمان آن رسیده که با تقویت، ارتقا و اهمیت بخشی به روابط عمومی این سازمان از طریق گسترش سطح مناسبات و همکاری ها با روابط عمومی های استان هرمزگان، شرایط لازم برای تعامل و همدلی در مسیر فعالیت و حرکت به سمت اهداف بزرگ مناطق آزاد بیش از پیش فراهم شود. وی اعتقاد دارد که روابط عمومی منطقه آزاد قشم می تواند به عنوان یاری رسان روابط عمومی ها در قشم و استان هرمزگان باشد. در گفت و شنودی با «محسن زارع پور» نقطه نظرات وی را با هم می خوانیم.

به عنوان سوال نخست بفرمایید از ابتدای حضور شما در روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، چه اقدامی برای تثبیت جایگاه روابط عمومی ها انجام شده است؟
مهمترین نکته ای که در مورد روابط عمومی منطقه آزاد قشم به ذهن می رسد به لحاظ مباحث ساختاری است. روابط عمومی منطقه آزاد همانند سایر روابط عمومی های دستگاه های دولتی و اجرایی، یک اداره است با زیرشاخه های معمول و بخش های مختلف از قبیل رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های مکتوب و آرشیو عکس که بر اساس قواعد و چارچوب های معین به فعالیت مشغول هستند؛ اما روابط عمومی منطقه آزاد قشم در این میان به نوعی نقش هماهنگ کننده را در میان روابط عمومی ها ایفا می کند.

پس برای همین موضوع است که اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان نوعی هماهنگ کننده بین مردم، مسئولان و رسانه ها ظاهر شده است؟
دقیقاً اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نقش محوری و تعیین کننده ای را به عنوان سیاست گذار اصلی امور روابط عمومی و تبلیغات در سطح جزیره بر عهده دارد. بر همین مبنا یکی از برنامه های اصلی روابط عمومی ها، ارتقای جایگاه و تقویت تصمیمات و فعالیت های آن است. نشست های شورای روابط عمومی ها باید به صورت کاملا منظم هر دو ماه یکبار در یکی از ادارات برگزار شود و با شکل گیری چهار کارگروه تخصصی در ذیل این شورا و با مدیریت مدیران روابط عمومی های ادارات به عنوان اعضا و رییس کارگروه ها، برنامه ها و فعالیت های کلان هر حوزه بررسی، تصمیم گیری شده و به مرحله اجرا درآید.

در واقع با برگزاری چنین نشست هایی آیا می توان گفت: خانواده روابط عمومی های جزیره یا استان در حال شکل گیری است؟
یقیناً همینطور است. «خانواده روابط عمومی های جزیره قشم و استان هرمزگان» به بسیاری از اهداف کلان از پیش تعریف شده دست خواهند یافت. در این رابطه می توان اظهار امیدواری کرد فعالیت‌های ساختاری بسیار جدی و به صورت زیربنایی شکل گیرد. همچنین مباحث آموزشی و تخصصی برای روابط عمومی ها به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته و کارگاه های آموزشی ویژه ای در این زمینه برگزار خواهد شد.

می توانید چند مورد از این فعالیت ها را نام ببرید؟
با حمایت های ویژه مهندس «مومنی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اقدامات بسیار ویژه ای توسط اداره کل روابط عمومی این سازمان در زمینه ساختاری و اجرایی روابط عمومی انجام شده تا جایگاه و اهمیت آن ها به شکل جدی ارتقا یابد. از جمله قرار است مدیران روابط عمومی ها به عنوان سخنگوی سازمان متبوع خود نیز معرفی شوند تا در امور رسانه ای و اطلاع رسانی از تشتت آرا و پراکندگی نظرات جلوگیری شود. همچنین روابط عمومی ها به عنوان متولی اصلی امور تبلیغات، انتشارات و ارتباطات معرفی شده اند تا این قبیل فعالیت ها و اقدامات با محوریت روابط عمومی ساماندهی و منسجم شده صورت پذیرد.

در بحث نمایشگاه های داخلی و خارجی به نظر می رسد روابط عمومی ها نقش بیشتری پیدا کرده اند.
به طور کلی روابط عمومی های مناطق آزاد به عنوان تصمیم گیرنده در امور تبلیغاتی، اطلاع رسانی و متولی حضور در نمایشگاه های مختلف سازمان متبوع تعیین شده اند و هرگونه اقدام در این حوزه بر عهده روابط عمومی هاست که با حمایت و نظارت مستقیم بالاترین مقام هر سازمان و همراهی دیگر بخش ها انجام وظیفه می کند.

آیا پیش تر از این هم تعاریف مذکور وجود داشت؟
کمابیش بله؛ اما وظیفه ای که بنده برای خود در این دوره تعریف کرده ام «ارتقای جایگاه و تقویت روابط عمومی ها در مسیر تحقق هم افزایی واقعی آن ها» است. طبیعی ست که هم افزایی بین روابط عمومی ها باعث می شود روند فعالیت ها و اجرای برنامه های مختلف بسته به جایگاه مناطق تعریف شده و روی یک مدار صحیح انجام شود.

 به فعالیت های اخیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم هم بپردازید.
از مهمترین اقدامات انجام شده در روابط عمومی منطقه آزاد قشم، می توان به وسعت دادن اقدامات در حوزه رسانه و استفاده بهینه از ابزارهایی چون انتشار نشریه داخلی و پورتال خبری، تقویت سیستم ارسال پیامک های اطلاع رسانی و خبری و ارتباط موثر با رسانه های مختلف استانی و کشوری اشاره کرد که توسعه کمی و کیفی آن ها به شکل جدی مد نظر قرار گرفته است. در روابط عمومی منطقه آزاد قشم اقداماتی از قبل انجام شده بود که البته برخی برنامه ها نیز جدید طراحی شد و در واقع یک بازنگری کلان و اساسی در حوزه ابزارهای روابط عمومی انجام شده است.
نشریه «قشم امروز» پس از چند ماه وقفه آغاز به کار کرد. آن هم با تعریف جامعی از یک نشریه تخصصی در حوزه روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم که در همین مدت کوتاه و با چاپ سه شماره توانست با استفاده از ظرفیت های خود، جایگاه ویژه ای میان متخصصان، سرمایه گذاران، مدیران و کارشناسان سازمان پیدا کند. طبیعتا تبدیل قشم امروز از یک نشریه داخلی به نشریه ای قدرتمند در کشور می تواند به رشد جایگاه عمومی سازمان منطقه آزاد قشم نیز کمک کند که در حال انجام امور مربوط به آن هستیم و امیدواریم این مهم تا پایان پاییز محقق شود.
در بخش پورتال خبری هم با تغییر ویژگی ها، افزایش قسمت های گوناگون و تخصص به روز کردن به آن، آنلاین کردن و گسترش و افزایش حوزه های خبری و در آینده افزودن بخش های انگلیسی، عربی و آلمانی و فرانسه، ایجاد تورهای گردشگری مجازی و ایجاد بخش های مختلف دیگر مد نظر قرار گرفته و می توان گفت در این رابطه پورتال سازمان منطقه آزاد قشم می تواند به عنوان یک مرجع رسمی میان مسئولان، خبرنگاران و رسانه ها مورد استفاده قرار گیرد.

در بحث برگزاری نمایشگاه ها و مراسم چطور؟
روابط عمومی منطقه آزاد قشم نقش فعال و محوری در زمینه برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه های داخلی و مراسم های مختلف بر عهده دارد که این مهم با همکاری و همراهی تمامی معاونین و مدیران سازمان تحقق می یابد.
نمایشگاه توانمندی های منطقه آزاد قشم بدون شک با همکاری و همیاری روابط عمومی این سازمان میسر و مقدور نبود و می توان گفت سفرهای متعدد مسئولان عالیرتبه کشوری در چند ماه گذشته، تدارک برنامه های مختلف و انجام هماهنگی ها برای شناخت بیشتر آنان از جزیره از جمله اقداماتی بود که با مساعدت مدیرعامل محترم سازمان و برنامه ریزی های فشرده و منظم روابط عمومی رقم خورد.
برگزاری جلسات، نشست ها و نمایشگاه ها در این مدت فرصت ویژه ای را برای منطقه آزاد قشم ایجاد کرد تا متولیان و سرمایه گذاران با سفر به این جزیره از جذابیت های تجاری و گردشگری فوق العاده قشم باخبر شوند.

در بخش رسانه های دیداری و شنیداری چه برنامه هایی در نظر دارید؟
با هزینه سنگینی که برای تولید برنامه در صدا و سیما وجود دارد تلاش شده است فعالیت های منطقه آزاد قشم در حوزه اطلاع رسانی و اخبار این رسانه بیشتر دیده شود. روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم در حال برنامه ریزی برای تولید و پخش برنامه های تخصصی است که شامل تمامی روابط عمومی های ادارات جزیره است و مصداق بارز هم اندیشی و هم افزایی به شمار می رود.
همچنین انتشار اخبار و اطلاعات سازمان برای ارسال به رسانه ها مکتوب اعم از روزنامه ها، هفته نامه ها و همچنین رسانه های مجازی چون خبرگزاری ها و سایت ها از جمله برنامه‌هایی است که به صورت حرفه ای و متداوم در دستور کار روابط عمومی قرار دارد.

شناسه خبری: 32548

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟