سرمایه‎گذاری 500 میلیاردی برای توسعه بانکرینگ

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32638
ساعت 18:58 شنبه 2 خرداد 1394
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ابراز امیدواری کرد با تعامل وزارت نفت، سازمان بنادر و بخش خصوصی فعالیت‎های بانکرینگ در بنادر و جزایر کشور توسعه یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با استقبال از ابلاغ طرح جامع بنکرینگ (سوخت‎رسانی کشتی‎ها) از سوی وزارت نفت ابراز امیدواری کرد با تعامل وزارت نفت، سازمان بنادر و بخش خصوصی این فعالیت‎ها در بنادر و جزایر کشور توسعه یابد.
محمد سعیدنژاد امروز در نشست خبری بیست و سومین همایش ارگان‎های دریایی در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین تایمز توضیح داد: با توجه به اینکه 56 درصد سواحل خلیج فارس و عمان و تنگه هرمز در اختیار ایران است؛ این ظرفیت باید برای سوخت‎رسانی کشتی‎ها که دارای سوددهی اقتصادی بالایی است، مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه «سازمان بنادر و دریانوردی در سال‎های گذشته در بنادر محتلف کشور بویژه بندر شهیدرجایی برای فراهم‎سازی زیرساخت‎های سوخت‎رسانی کشتی‎ها سرمایه‎گذاری کرده است»، اعلام کرد: در سال گذشته یکی از بزرگترین قراردادهای سرمایه‎گذاری در بنادر کشور به ارزش 500 میلیارد تومان برای بانکرینگ در خلیج فارس منعقد شد که تاکنون پیشرفت قابل‎توجهی نیز داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ورود صندوق توسعه ملی و بانک‎های مختلف برای سرمایه‎گذاری در بخش بانکرینگ افزود: آمادگی داریم تا در بندر شهیدرجایی، قشم و در مرحله بعد چابهار فعالیت‎های سوخت‎رسانی کشتی‎ها را توسعه دهیم.
سعیدنژاد در پاسخ به پرسش دیگر مارین تایمز درباره تعامل ارگان‎های دریایی کشور با دولت و مجلس جهت تحقق مفاد قطعنامه‎های همایش‎های ارگان‎های دریایی گفت: مجلس و دولت در دو سال گذشته حساسیت و پیگیری لازم را در قبال مسایل دریایی از خود نشان داده‎اند. اما باید توجه داشت که روند مصوبات در هیأت دولت و مجلس فرآیندی دارد که گاه زمان‎بر می‎شود؛ اما مسأله مهم این است که اصل موضوعات دریایی مورد توجه قرار می‎گیرد.
وی دراین‎باره به سلب فوریت طرح احیای ماده 9 قانون نظام وظیفه اشاره کرد و گفت: گرچه فوریت این طرح در مجلس تصویب نشد؛ اما فراکسیون دریایی بطور جدی در حال پیگیری موضوع است و امیدواریم هرچه سریع‎تر این امر محقق شود.

ورود تجهیزات بندر شهید رجایی به کشور تا سال 95
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فاز دوم بندر شهیدرجایی گفت: با تأکید رییس‎جمهوری، طرح تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی از طریق فاینانس چین پیگیری شده و این موضوع در حال اجراست.
وی اعلام کرد: تا سال 95 تجهیزات در فاز دوم بندر شهید رجایی وارد می‌شود.
وی ادامه داد: اجرای فاز سوم بندر شهید رجایی نیز در دستور کار است و فراخوان پیمانکار نیز انجام شده و پروژه به صورت EPC  اجرا می‎شود.

تمدید قرارداد اپراتورهای بندر شهید رجایی تا پایان شهریور
سعیدنژاد درباره تعیین تکلیف اپراتورهای بندر شهید رجایی نیز اظهار داشت: دراین‎باره مشاور ایرانی- خارجی گرفته‌ایم و درباره مدل واگذاری، زمان، نوع و کمیت واگذاری مسائل پیگیری شد.
وی با تأکید بر لزوم توجه به شرایط رقابت‎پذیری بنادر ایران در منطقه گفت: باید مشخص شود که چه مدل توسعه‎ای و در چه مدت زمانی اجرا شود و نحوه واگذاری اپراتوری به چه شکل باشد.
سعیدنژاد اظهار داشت: فعلا قرارداد دو اپراتور فعلی بندر شهید رجایی تا پایان شهریور ماه تمدید شده است.

سرمایه‌گذار کنیایی بندر امام رسما کنار رفت
سعیدنژاد با بیان اینکه «در دولت قبل مطالعات کاملی برای شناخت سرمایه‎گذار کنیایی بندر امام انجام نشده بود»، گفت: در آن زمان، با گروهی از سرمایه‎گذار‎ان داخلی و خارجی قراردادی 300 میلیون دلاری برای احداث سیلوهای غلات بندر امام منعقد شد؛ اما این گروه هم در دولت قبل و هم در شش ماه اول کار دولت یازدهم به شکل کتبی و شفاهی اعلام کرد که توان این حجم از سرمایه‎گذاری را ندارد و در حال حاضر، زیان‎های واردشده به سازمان بنادر در قبال این قرارداد در حال ارزیابی است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری با بیان اینکه «سازمان بنادر در دفاع از تولیدات داخلی استوار ایستاده است»، شایعه خرید 10 فروند شناور پایلوت راهنمابر از هلند را تکذیب کرد و گفت: در قالب طرح وجوه اداره‎شده طی سال گذشته 60 میلیارد تومان اعتبار جدید در بانک‎های مختلف سپرده‎گذاری شد که از محل ان، امکان اعطای 300 میلیارد تومان تسهیلات به بخش‎های مختلف دریایی فراهم شد.

اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم؛ محور همایش بیست‎وسوم

سعیدنژاد در ابتدای این نشست خبری درباره بیست‎وسومین همایش ارگان‎های دریایی اظهار داشت: توسعه دریامحور با شعار برنامه‌های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا محورهای اصلی این همایش است.
وی با بیان اینکه «دبیرخانه این همایش در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است» افزود: در این همایش چهار پنل برگزار می‎شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: پنج کمیته دریایی موضوع تدوین برنامه ششم را پیگیری می‌کند، مهمترین مسأله در این بخش که با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری می‌شود، توسعه دریامحور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آمایش سرزمین در برنامه ششم به سمتی است که توسعه کشور در راستای رشد سواحل، توسعه سواحل جنوبی و سواحل مکران هدایت شود.
وی با بیان اینکه «خوداتکایی از دیگر محورها در این کمیته‎ها است»، گفت: از مهمترین امکاناتی که در سال‎های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفت سواحل جنوبی کشور بود.
سعیدنژاد با بیان اینکه «محوریت بنادر ایران در منطقه دنبال می‎شود»، گفت: با فضای حاصل شده استقبال از سوی خطوط کشتیرانی از بنادر ایران به وجود آمد و این تأثیر‎ جدی بر عکس‎العمل بنادر دیگر دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «توسعه سواحل مکران مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاست‎جمهوری است»، گفت: این توسعه باید همه‎جانبه باشد و با ساخت یک بندر موضوع تمام نمی‌شود؛ پسکرانه باید به طور کامل تأمین‎ شود.
وی با بیان اینکه «وزیر راه و شهرسازی توسعه همه‎جانبه و اشتغالزایی در سواحل جنوبی را دنبال می‎کند»، گفت: در سواحل جنوب متوسط جمعیت 4.8 نفر در کیلومترمربع و در کل کشور این رقم 48 نفر در کیلومترمربع است که باید در قالب برنامه‎های بلندمدت، ذر سواحل کشور به متوسط کشور برسیم.



شناسه خبری: 32638

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟