لزوم افزايش واگن هاي باري در منطقه ويژه سرخس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32644
ساعت 12:09 يکشنبه 3 خرداد 1394
مدیرعامل منطقه ویژه سرخس گفت: یکی از مشکلات عمده بخش صادرات کشور کمبود واگن است که با توسعه روابط بین المللی برطرف می شود.

به گزارش فرينا، احمد صادقی گلمکانی افزود: کل تعداد واگنهای باری برای انجام صادرات و ترانزیت کالا در ایران 800 دستگاه است در حالی که کشور ما به سه برابر این میزان واگن نیاز دارد.
گلمكاني گفت: برای رفع این کمبود در کشور چاره ای جز توسعه روابط بین المللی و جذب فعالیت بخش خصوصی برای تامین واگن نیست.
مدیرعامل منطقه ویژه سرخس افزود: باتوجه به این مشکل عمده صادرات کالا از این منطقه به کشورهای مشرک المنافع در آسیای میانه، برای رفع کمبود واگن اقدام به جذب مشارکت شرکتهای فعال در این خصوص کرده ایم.
او ادامه داد: طی مذاکرات انجام شده با یک شرکت لیتوانیایی قرار است 400 واگن باری برای صادرات کالا از سرخس به خارج از کشور تامین شود.
صادقی گلمکانی گفت: یک شرکت ایرانی نیز نسبت به تامین واگن صادراتی اعلام آمادگی کرده تا این مشکل برطرف شود.
گلمكاني افزود: خراسان رضوی کانال ارتباطی با کشورهای آسیای مرکزی است اما کمبود واگن مشکلات متعددی را برای تجار و بازرگانان بوجود می آورد و در نتیجه کالاهای صادراتی یا ترانزیتی در گمرک سرخس انباشته می شوند.
مدیرعامل منطقه ویژه سرخس با بیان اینکه 50 درصد صادرات خراسان رضوی از طریق حمل و نقل ریلی انجام می شود گفت: این در حالی است که در بهترین حالت سهم حمل ونقل ریلی بار در کل کشور و به تمام مقاصد به دو درصد هم نمی رسد.
او افزود: کار اصلی این منطقه تامین زیرساختهای اولیه برای صادرات کالا است لذا در این راستا اقدام به ایجاد 100 کیلومتر ریل عریض کرده که از این میزان 32 کیلومتر راه اندازی شده و تا پایان امسال میزان ریل مورد بهره برداری قرار گرفته به 50 کیلومتر می رسد.
گلمکانی ادامه داد: با حمایت دولت و توسعه روابط بین المللی می توان از زیرساختهای صادراتی در منطقه ویژه سرخس از ریل، فرودگاه، جاده ترانزیتی و اداره گمرک و سایر ظرفیتها بهره مطلوب گرفت.
منطقه ویژه سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در کانون کشورهای عضو «اکو» و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب میهن اسلامی و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق سرزمین جمهوری اسلامی ایران است.
فعالیت منطقه ویژه سرخس همزمان با واقعه مهم و تاریخی افتتاح راه آهن مشهد_ سرخس_ تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد.
این منطقه در فاصله 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.




شناسه خبری: 32644

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو