منطقه ویژه پارسیان با هدف صادرات جان می‌گیرد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32654
ساعت 09:25 دوشنبه 4 خرداد 1394
احداث صنایع انرژی‌بر در گذرگاه‌های انرژی، اولویت توسعه اقتصادی کشور است. کارشناسان معتقدند منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان به‌دلیل دسترسی آسان به گاز عسلویه و طراحی اسکله‌ای ۴۰میلیون تنی در کنار ۱۴ کیلومتر ساحل، توسعه صادرات صنایع معدنی را هدف گرفته است.

اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی در نیمه اول خردادماه با حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های متخصص در حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور برگزار می‌شود؛ فرصتی که می‌تواند ظرفیت‌های معدنی و انرژی‌بر کشور به‌ویژه در منطقه پارسیان که از موقعیتی استراتژیک برای حمل‌ونقل دریایی و تامین انرژی برخوردار است را فراهم کند.

۴ گروه سرمایه‌گذار برای فولاد
مجری طرح و مدیر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در گفت‌وگو با صمت درباره ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این منطقه گفت: منطقه پارسیان اکنون آماده جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای اجرای طرح‌های مختلف فولاد، آلومینیوم، آلومینا، پتروشیمی و نیروگاه است، به همین دلیل زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه‌ها آماده شده است. در واقع برای منطقه ویژه پارسیان به‌دلیل نزدیکی به عسلویه (منبع گاز) تاکنون گروه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در سایت پتروشیمی و نیروگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. در زمینه احداث واحدهای فولادی نیز ۴ گروه در حال مذاکره و انعقاد قرارداد هستند، با این حال در بخش آلومینیوم هنوز هیچ گروهی اعلام آمادگی نکرده است.حسین پاکدامن درباره میزان تولید هر یک از این صنایع در طرح جامع پارسیان افزود: درحال‌حاضر برای تامین زیرساخت‌های لازم برای تولید ۱۰میلیون تن فولاد، ۱/۲میلیون تن آلومینیوم، ۸هزار مگاوات برق و ۱۵میلیون تن پتروشیمی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است. در واقع برای عملیاتی شدن این پروژه‌ها بازه زمانی خاصی در نظر گرفته نشده چراکه حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی و خارجی از ملزومات راه‌اندازی این منطقه است و پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم‌ها این موضوع تسهیل شود. درحال‌حاضر ۱۲ گروه سرمایه‌گذار برای واحدهای پتروشیمی اعلام آمادگی کرده‌اند که قرارداد برخی از آنها منعقد شده و برخی دیگر نیز در حال مذاکره و انجام قرارداد هستند. همچنین در بخش نیروگاه نیز ۵ گروه سرمایه‌گذار در حال مذاکره برای ورود به ظرفیت‌های این بخش هستند.

طرح اسکله ۴۰ میلیون تنی 
مجری طرح و مدیر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان درباره زیرساخت‌های ایجاد شده برای جذب سرمایه‌گذاران در این منطقه اضافه کرد: درحال‌حاضر یک اسکله با ظرفیت ۴۰میلیون تن تخلیه و بارگیری برای این منطقه در نظر گرفته شده که قرار است در ۳ مرحله به اجرا درآید. این پروژه هم‌اکنون در حال دریافت مجوز محیط‌زیست است. به همین دلیل در مرحله اول اسکله با سرمایه ۶۰۰میلیارد تومان ۶ پست ایجاد خواهد شد که زیرساخت موردنیاز برای صادرات و واردات تامین خواهد کرد. چراکه این منطقه با رویکردی صادراتی طراحی شده و برای تامین مواد اولیه بیشتر بازار خارجی در نظر بوده، به همین دلیل زیرساخت اسکله و بارگیری از اولویت بالایی برخوردار است، هرچند سرمایه‌گذاران می‌توانند در آینده مواد اولیه موردنیاز خود را از بازارهای داخلی تامین کنند. پاکدامن با نگاهی به مزیت‌های این بخش برای جذب سرمایه تصریح کرد: منطقه ویژه پارسیان خط ساحلی ۱۴ کیلومتری دارد که می‌تواند محلی برای استقرار هر یک از این صنایع باشد و نیاز به آب ندارد، زیرا یکی از طرح‌های این منطقه تولید آب با روش «سی‌اچ‌پی» است به گونه‌ای که از بخار ناشی از نیروگاه‌های برق برای تولید آب استفاده می‌شود. اجرای این طرح علاوه بر اینکه می‌تواند نیاز منطقه ویژه پارسیان را تامین کند، بخش مازاد آن نیز به سایر مناطق صادر خواهد شد.

احداث صنایع، گامی برای رشد اقتصاد
استاندار بندرعباس درباره اهمیت مناطق ویژه برای کشور به صمت گفت: اگر در برنامه‌ریزی‌ها و زیرساخت‌ها در این مناطق با تکیه بر برنامه‌های از پیش تدوین شده عمل کنند، احداث اینگونه مناطق صنعتی می‌تواند گامی برای توسعه استان و کشور باشد اما درحال‌حاضر تامین آب و برق برای این صنایع حائز اهمیت است و برای اینکه تامین انرژی مناطق ویژه باری بر دوش مدیریت استان نباشد، باید برنامه‌ریزی‌ها به این سمت سوق یابد که در جهت حل این مشکلات باشد.
جاسم جادری افزود: درحال‌حاضر تولید آلومینیوم برای کشور اهمیت بالایی دارد که اگر نیروگاه‌ها افتتاح شود و سرمایه‌گذاری‌ها برای تولید این محصول استراتژیک جذب شود، به‌طور قطع در تولید این صنایع نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. با این حال تامین انرژی این مناطق در آینده با توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی منطقه و کشور داشته باشد.
جانمایی صنایع انرژی‌بر در مکان‌هایی که از موقعیت مناسب حمل‌ونقلی برای بارگیری واردات و صادرات مواد اولیه و تولیدات نهایی برخوردار باشد و از سوی دیگر در تامین انرژی با موانعی روبه‌رو نشود، از برنامه‌های دولت برای جذب سرمایه‌های کلان در بخش صنایع معدنی است، عواملی که به‌صورت یکجا در مناطق ویژه پارسیان با بهره‌گیری از ذخایر آب خلیج‌فارس و ذخایر گاز عسلویه فراهم است.

منبع: گسترش صمت



شناسه خبری: 32654

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟