سیاست های کلان اقتصادی منطقه آزاد قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32689
ساعت 10:37 سه شنبه 5 خرداد 1394
جزیره قشم با یک هزار و500 کیلومتر مربع وسعت و بیش از 120 هزار نفر جمعیت عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس را به خود اختصاص داده است. این جزیره با توجه به قرار داشتن در مجاورت آب های نیلگون خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز از موقعیت مهمی برخوردار است.

وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، فعالیت صنایع مختلف از جمله سیمان، ذوب و روی، روغن کاسترول، لوله های پنج لایه سوپر پایپ، دخانیات، قطعات خودرو، محصولات ساختمانی و موارد دیگر و همچنین فعالیت اسکله های متعدد مسافری و باری، وجود اماکن منحصر بفرد حوزه گردشگری شامل طولانی ترین غار نمکی جهان، جنگل دریایی حرا، خلیج دلفین ها، تنگه چاهکوه، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، قلعه تاریخی پرتغالی ها، دره ستاره ها، بادگیرهای منحصر بفرد و چاه های تلا در بندر لافت، جزایر ناز، غارهای خوربس و ده ها سایت دیگر شرایط ویژه ای را برای فعالیت های مهم اقتصادی در این جزیره فراهم کرده است.
به همین بهانه در نشستی صمیمی با حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، نقطه نظرات سکاندار این سازمان در حوزه های مختلف را جویا شدیم که توجه خوانندگان گرامی را به آن جلب می کنیم. 

توزیع متوازن ثروت در کل جزیره قشم 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بر شمردن مزیت های تولید ثروت در مناطق آزاد کشور به عنوان یکی از اهداف مهم تاسیس این مناطق، بر توزیع متوازن فعالیت های اقتصادی در کل جزیره قشم و استفاده همه مردم از مزایای آن، تاکید کرد.
حمید رضا مومنی در گفت وگو با خبرنگار "قشم امروز" گفت: واگذاری زمین در جزیره قشم بر اساس استانداردهای تعیین شده از جمله اطمینان از توان مالی و توان کاری سرمایه گذار، تعیین زمان اجرای پروژه و همچنین بر اساس نیاز و امکانات موجود در جزیره قشم به فعالان اقتصادی واگذار می شود. 
وی از جوامع محلی به عنوان یک ثروت مهم انسانی نام برد و گفت: مردم این جزیره در اولویت برخورداری از مزایای تولید ثروت قرار دارند و در کنار آن از حضور سرمایه گذاران واقعی اعم از داخلی و خارجی در حوزه های مختلف اقتصادی استقبال می کنیم.

بالا بردن ظرفیت واحدهای تولیدی قشم  
استفاده از ظرفیت کامل تولید هم از موضوعاتی بود که مومنی بر آن تاکید کرد و گفت: متاسفانه بیشتر واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی تولا به دلایل مختلف نیمه فعال هستند و هدف ما فعال سازی کامل واحدها و بالا بردن ظرفیت تولید آنها و افزایش اشتغال در آن شهرک صنعتی هستیم.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مقام معظم رهبری در سیاست گذاری کلان کشور و ترسیم ایران 1404 بر نقش تولید و صادرات محصولات تولیدی از مناطق آزاد تاکید کرده اند و دولت تدبیر و امید و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز در راستای این سیاست گذاری نگاه ویژه ای به فعالیت ها در این مناطق دارند.

سرعت بخشیدن به امور سرمایه گذاری در قشم 
وی، "تسریع در امور سرمایه گذاری" را یکی از رویکردهای مهم سازمان منطقه آزاد قشم برشمرد و اعلام کرد: قشم از شرایط ویژه جهت جذب سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز، بانکرینگ سوخت، فولاد، صنعت گردشگری، تولید آب و برق، تولید محصولات برندینگ، محصولات شیلاتی، تولیدات گلخانه ای، فناوریIT، تبلیغات محیطی و موضوعاتی همانند تجارت و بازرگانی برخوردار است که سرمایه گذاری در آنها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
مومنی، آماده سازی زیرساخت ها نظیر آب، برق و راه در قشم را وظیفه و نقش حاکمیتی سازمان منطقه آزاد قشم برشمرد و اظهار کرد: در واگذاری حوزه های زیرساختی به بخش خصوصی نیز در صورت اطمینان از توانمندی آنان استقبال می کنیم.

افزایش تراز تجاری از طریق صادرات 
او بیان داشت: هدف ما افزایش تراز تجاری از طریق صادرات تولیدات داخلی است و باید توازنی بین واردات کالا به این جزیره با صادرات کالا از قشم به خارج از کشور برقرار شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: اختلاف زیادی بین صادرات کالا از قشم و واردات کالا به این جزیره وجود دارد و ما در پی ایجاد توازن با افزایش تولید در این منطقه و صادرات آن به خارج از کشور با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی اعم از خارجی و داخلی هستیم.
وی همچنین به اهمیت داشتن برنامه دراز مدت برای نقش آفرینی قشم در ایران 1404 اشاره کرد و گفت: ما با ارائه برنامه ها در شرایط مختلف جهانی باید با جذب سرمایه گذاران در این منطقه بر اساس سند چشم انداز ایران 1404 حرکت کنیم.

بزرگراه خلیج فارس به فرودگاه قشم متصل می شود 
وی یادآور شد: تا پایان سال جاری 35 کیلومتر راه باقیمانده اتوبان خلیج فارس تا فرودگاه قشم، برج جدید فرودگاه، توسعه و ایجاد سالن های جدید و ساخت ترمینال جدید در این فرودگاه بین المللی نیز به عنوان طرح های توسعه ای و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم به بهره برداری می رسد.
مومنی با اشاره به اهمیت تکمیل پروژه پل خلیج فارس گفت: اتمام این پروژه تا پایان سال 95 درصورت دریافت مجوز ماده 62 از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور امکان پذیر خواهد بود و بهره برداری از آن نقش مهمی در ترانزیت کالا و افزایش فعالیت های اقتصادی قشم با سرزمین اصلی و همچنین کریدور شمال ـ جنوب خواهد داشت.
تخفیف عوارض به عنوان بخش تشویقی این سازمان در کنار واگذاری زمین با شرایط مناسب به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران جزیره قشم نیز از موضوعات این گفت و گو بود.
مومنی گفت: پروژه هایی که زودتر از موعد مقرر در این منطقه به بهره برداری برسند از تخفیف و کاهش عوارض این سازمان، بهره مند می شوند و اهرم های تشویقی و بازدارنده باعث می شود که فعالان اقتصادی با برنامه مدون به حوزه سرمایه گذاری قشم، وارد شوند.
او، از ایجاد اتاق های بازرگانی سراسر کشور در منطقه آزاد قشم و فعال سازی ایرلاین مسافری و باری بین فرودگاه بین المللی قشم با کشورهای مختلف جهان به عنوان یک اقدام مهم در تقویت فعالیت های اقتصادی نام برد.
ایجاد جزیره پاک با بیمارستانی مدرن در جزیره هنگام قشم با هدف ارایه خدمات توریست درمانی و همچنین ایجاد شهر جدید قشم در منطقه شیب دراز هم آخرین موضوعاتی بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بر آن تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاران و فعالان توانمند اقتصادی می تواند در بخش های مختلف فعالیت های آتی این منطقه مشارکت داشته باشند.

منبع: قشم امروز


شناسه خبری: 32689

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟