قشم پایتخت دریایی ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32690
ساعت 10:55 سه شنبه 5 خرداد 1394
در سال 1393 بیش از سه میلیون و 792 هزار مسافر وارد جزیره زیبای قشم شده اند.

تکاپوی موج ها و کشتی ها در جزیره قشم بی وقفه ادامه دارد، مسافران سوار بر شناورهای تندرو و لندینگ کرافت ها دریا را در می نوردند تا خود را به این جزیره دیدنی برسانند، کشتی های باربری پیاپی پهلو می گیرند، تخلیه و بارگیری می شوند و چرخ اقتصادی کشور را به گردش در می آورند. 
خلاصه اینجا همه چیز خبر از فعالیت ها و ترددهای دریایی دارد. در این میان اداره بنادر و دریانوردی و همچنین گمرک سازمان منطقه آزاد قشم نقش مهمی برای ادامه فعالیت هایی که منجر شده تا قشم، پایتخت دریایی ایران باشد بر عهده دارند. به همین منظور خبرنگار قشم امروز گفت و گوی کوتاهی با مدیران این اداره ها انجام داده است که در زیر می خوانید.
بدون شک گمرک یکی از تشکیلات بسیار مهم و موثر در مبادلات تجاری بین المللی به حساب می آید، هم اکنون گمرکات جهان (از جمله ایران) به فراخور حال و شرایط اقتصادی، توسعه و پیشرفت را تجربه می نمایند و تبدیل به یکی از سازمان های اداری پیشرفته در کشور متبوع گردیده اند و پاسخگوی نیازهای موجود هستند .
مدیر کل گمرک و بازرگانی منطقه آزاد قشم از روند رو به رشد حوزه صادرات و واردات کالا از این گمرک طی سال های گذشته و رشد 18 درصدی آن در سال 93، خبر داد و افزود: خوشبختانه گمرک سازمان منطقه آزاد قشم، رشد بی سابقه ای را تجربه می کند که در رونق اقتصادی این منطقه سهم به سزایی دارد.
محمدرضا عطا آبادی گفت: رشد متوازن فعالیت های گمرک منطقه آزاد قشم در سال های گذشته موجب شد روند رو به رشد صادرات و واردات کالا از طریق این گمرک در سال 93 به نقطه عطف خود برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال 92، از رشد 15 تا 18 درصدی برخوردار شد.
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از هزار و 700 شناور در اسکله های بهمن و کاوه برای تخلیه و بارگیری کالا پهلوگیری کردند و طی یک فرآیند 13 هزار و 400 پرونده ای، به تخلیه و ترخیص کالا پرداختند.
او با بیان تخلیه و بارگیری بیش از 383 هزار تن کالا در گمرک منطقه آزاد قشم، افزود: سهم صادرات از این مقدار 200 هزار تن و میزان واردات 183 هزار تن بوده است.
به گفته عطاآبادی، ارزش کالاهای صادراتی از طریق این گمرک بالغ بر 35 میلیون دلار و ارزش کالاهای وارداتی به گمرک منطقه آزاد قشم نیز به رقمی معادل 515 میلیون دلار رسید.
وی، از سیمان، دخانیات، روغن صنعتی، شناور به عنوان مهمترین کالاهای صادراتی و از پوشاک، لوازم خانگی و لوازم برقی اعم از یخچال، تلویزیون، کولر و ... به عنوان کالاهای وارداتی به گمرک منطقه آزاد قشم نام برد.
به گفته مدیر کل گمرک و بازرگانی منطقه آزاد قشم، سال 93 برای این گمرک سال پرباری بوده و امید می رود در سال 94 نیز این روند رو به رشد ادامه داشته باشد تا گمرک منطقه آزاد قشم بتواند در ایفای نقش خود برای توسعه این منطقه مثمر ثمر باشد.
در ادامه این گزارش، سرپرست مدیریت امور پایانه ها و بنادر سازمان منطقه آزاد قشم گفت: شبکه حمل و نقل دریایی یکی از ارزان ترین مؤلفه های حمل و نقل است و با توجه به موقعيت استراتژيك جزيره قشم، بنادر این منطقه یکی از اولین و مهم ترین مبادی ورود و خروج کالا و مسافر به جزیره قشم به حساب می آیند.
پژمان بهرامی در تشریح ظرفیت های جزیره قشم برای توسعه تردد دریایی، عنوان کرد: قرارگيري در موقعيت استراتژيك تنگه هرمز، امكان دسترسي به آبراهه هاي بين المللي و واقع شدن در كريدور حمل و نقل دريايي حامل هاي انرژي از مهم ترین ویژگی های جزیره قشم برای توسعه روزافزان تردد دریایی هستند.
وی ادامه داد: برخورداري از 260 كيلومتر ساحل دريايي، وجود وسعت سرزميني در پذيرش حداقل چهار ميليون مهاجر از سرزمين اصلي و كشورهاي همجوار، برخورداري از اسكله هايي با عمق آبخور مناسب و قابليت پهلوگيري كشتي هايي با ظرفيت بالا از دیگر ویژگی های این جزیره به حساب می آیند.
بهرامی ضمن تاکید بر آمار چشمگیر مسافران ورودی و خروجی از جزیره قشم، بیان کرد: در سال 93، بیش از سه میلیون و792 هزار نفر مسافر ورودی و بیش از 3 میلیون و 818 هزار نفر مسافر خروجی از طریق اسکله های شهید ذاکری و لافت تردد داشته اند.
سرپرست مدیریت امور پایانه ها و بنادر سازمان منطقه آزاد قشم گفت: همچنین بیش از 71 هزار شناور ورودی و 72 هزار شناور خروجی در مسیر دریایی قشم تردد داشته اند.
وی ادامه داد: همچنین بیش از 503 هزار خودرو از طریق اسکله لافت وارد جزیره شده و 546 هزار خودرو نیز به وسیله همین اسکله از جزیره به سمت سرزمین اصلی خارج شده اند.
بهرامی در پایان اظهار کرد: آمارهای ارایه شده، نشان دهنده رونق فعالیت های دریایی، گردشگری و اقتصادی در منطقه ازاد قشم است و  توسعه فرصت هاي گردشگري با بهره مندي از ظرفيت هاي دريايي، همچنین توسعه دانش و مهارت هاي تخصصي در امور دريايي كشور همزمان با فعاليت مراكز آموزش عالي و موسسات فني و حرفه اي می تواند گامی موثر در توسعه روزافزون جزیره زیبای قشم باشد.


منبع: قشم امروز

شناسه خبری: 32690

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟