برنامه دولت براي ايجاد زيرساخت هاي توليد و صادرات فولاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32727
ساعت 09:58 جمعه 8 خرداد 1394
قرارداد ساخت طرح 1.6 ميليون تني فولاد اسفنجي در منطقه آزاد چابهار با حضور مهندس محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت،معدن و تجارت به امضا رسيد.

محمدرضا نعمت‌زاده در حاشيه اين مراسم با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت:ارزش قرارداد احداث اين پروژه که ميان شرکت فولاد مکران چابهار و شرکت ايرپک که سابقه طولاني در احداث واحدهاي فولادي دارد،امضا شد، بالغ بر 130 ميليون يورو شامل بخش ارزي و ريالي است.

وي تصريح کرد: در اين طرح سرمايه‌گذاران تعهد کرده‌اند، بخشي از اين منابع مورد نياز را خود و بخش ديگر را از طريق تسهيلات صندوق توسعه ملي تامين کنند، البته وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در اين ميان قول‌هايي را براي پيگيري دريافت منابع اين طرح از صندوق توسعه ملي داده است
وزير صنعت با بيان اينکه زمان پيش‌بيني شده براي عملياتي شدن اين طرح حدود 30 ماه است، افزود: اخيرا با تلاش‌هاي دولت ال‌سي‌هاي برخي از طرح‌هاي فولادي گشايش پيدا کرده است و اين امر البته اثرات مثبتي بر توسعه اقتصادي کشور خواهد گذاشت. اميدواريم مواد اوليه اين واحدها را هم از خود استان‌ها در قالب طرح‌هاي اکتشافي تامين کنيم و اگر هم در اين ميان با کمبودي روبه‌رو شويم کسري‌هاي خود را از منابع ديگر تامين خواهيم کرد.
وي در ادامه اظهار داشت: از مشکلات فعلي اين است که زنجيره طرح‌هاي فولادي کامل نشده و اين امر باعث مي‌شود متاسفانه واحدها، منابع اوليه مورد نياز خود را که سنگ آهن است صادر کنند که البته انشاءالله ظرف يکي‌دوسال آينده زنجيره تامين فولاد تکميل و مانع صادرات فولاد اسفنجي خواهيم شد.
اين عضو کابينه دولت همچنين با اشاره به اينکه قيمت گاز طبيعي مورد نياز صنايع هيچ گونه تغييري نکرده است، گفت: افزايش قيمت محصولات واحدهاي صنعتي به بهانه گراني سوخت ممنوع است.
وي گفت: ارز واردات برخي از مصنوعات فولادي را هم از مبادله‌اي به ارز آزاد تبديل کرده ايم که اين خود 25 درصد اثر قيمتي به نفع توليد کننده داخلي دارد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت هم اظهار داشت:امروز مساله برنامه ريزي براي تامين زيرساخت صادرات 10 ميليون تن فولاد در افق سند چشم‌انداز 1404 که ظرفيت توليد به 55 ميليون تن خواهد رسيد، اهميت بالايي دارد .

مهدي کرباسيان ديروز در نشست همفکري و تبادل نظر با انجمن هاي صنفي و حرفه اي در محل سازمان توسعه و نوسازي معادن وصنايع معدني ايران (ايميدرو) در جمع اعضاي هيات مديره انجمن توليد کنندگان فولاد ايران اظهار داشت: سرانه مصرف فولاد کشور اکنون به رقم 234 کيلوگرم رسيده و لازم است با برنامه ريزي لازم اين ميزان به سطح 400 کيلوگرم نزديک شود.
وي تصريح کرد: دستيابي به اهداف مزبور با شرايط فعلي معادن سنگ آهن امکان پذير نيست و براين اساس فعاليت اکتشافي بر روي 200 هزار کيلومتر از اراضي شرق کشور از دي 1392 با همکاري سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور و معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در يک دوره سه ساله در دستور کار قرار گرفته است.
مديرعامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) عدم توازن زنجيره توليد در بخش فولاد را يادآور شد و افزود: لازم است بين مراحل توليد کنسانتره، گندله، آهن اسفنجي و شمش توازن ايجاد شود تا روند توليد با کمبود مواد اوليه مواجه نشود.
کرباسيان اضافه کرد: سال گذشته توسط سازمان ايميدرو، شرکت ملي فولاد ايران و صاحب نظران مربوطه، طرح جامع فولاد از مرحله سنگ آهن تا شمش فولاد به روز رساني شد و براساس آن نزديکي به آب هاي آزاد به عنوان يکي از شاخص هاي مهم براي احداث واحدهاي جديد فولادسازي معرفي شد که در کشورمان کناره هاي خليج فارس و درياي عمان داراي اين مشخصه هستند.
وي مشکل تامين نقدينگي واحدهاي فولادسازي را به منظور اجراي طرحهاي توسعه يکي از دغدغه‌هاي اين بخش دانست و افزود: بدهي فولادسازان به توليدکنندگان سنگ آهن، افت جهاني قيمت اين ماده اوليه، کوچکي معادن اين بخش، ناهمخواني ميان ميزان توليد با فروش سنگ آهن اکنون شرايط سختي را پيش رو قرار داده است.

کرباسیان خاطرنشان ساخت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ايميدرو براساس مشورت با فولادسازان سال گذشته اعمال تعرفه وارداتي را به مورد اجرا گذاشته که براساس آن تعرفه واردات شمش از چهار به 10 درصد افزايش يافت، مقاطع تخت فولادي و مقاطعي که توليد داخلي ندارد 15 درصد و براي محصول نهايي يا مقاطع طولي هم مانند تيرآهن و ميلگرد 20 درصد تعيين شد.

وي اضافه کرد: ظرفيت فعلي توليد فولاد بايد افزايش يابد و براي اين منظور واردات سالانه 8 ميليون تن گندله مطرح است .توليد فولاد خام در سال گذشته به رقم 16.6 ميليون تن رسيد که نسبت به 15.5 ميليون تن توليد در سال 92 رشد هفت درصدي داشت. همچنين محصولات فولادي در سال 93 به ميزان 16.9 ميليون تن توليد شد که در مقايسه با رقم 16.6 ميليون تن توليد سال 1392 افزايش دو درصدي نشان داد.

براساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار مي رود در سال جاري 18 ميليون تن فولاد خام و 19 ميليون تن محصولات فولادي توليد شود.
از سوي ديگر، مهندس بهرام سبحاني رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ايران معتقد است: از آنجا که طي يک سال گذشته فولاد در بازار جهاني با کاهش قيمت مواجه شده، اعمال تعرفه 20 درصدي براي حمايت از توليد داخل هم مقرون به صرف نيست.
وي گفت: ايران طي چهار سال گذشته علاوه بر روند افزايشي قيمت برق و گاز با نرخ سود تسهيلات بانکي به ميزان 30 درصد هم مواجه شد که بر قيمت تمام شده توليد فولاد تاثير گذاشته و افت توليد را به دنبال داشته است.
سبحاني تصريح کرد: بررسي ها نشان مي دهد واحدهاي فولادسازي کشور بطور ميانگين با ظرفيت حدود 60 درصدي فعاليت دارند.
رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ايران پيشنهاد داد: نرخ تعرفه هاي واردات افزايش يابد، ارز مبادله اي براي واردات محصولات فولادي حذف شود، قيمت سنگ آهن تعديل و هزينه هاي مرتبط با حامل‌هاي انرژي تثبيت شود.
بهادر احراميان عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ايران گفت: صنعت فولاد ايران در بخش هاي دولتي يا خصوصي مشکلي براي توليد ندارند. اما عوامل بيروني اين صنعت را تحت تاثير قرار داده که از جمله آنها تغييرات نرخ حامل هاي انرژي، بالا بودن نرخ سود تسهيلات بانکي و همچنين نوسان‌هاي نرخ ارز است .

وي همچنين بر لزوم وضع تعرفه بر واردات براي جلوگيري از دامپينگ رقباي خارجي و تشويق توليدکنندگان فولاد را مورد تاکيدكرد.براساس آمارهاي منتشر شده سال گذشته ميزان صادرات فولاد کشور به بيش از 2 ميليون تن رسيد و اين درحالي است که در سال 92 بالغ بر 200 هزار تن توليدات فولادي صادر شد.

سيدرسول خليفه سلطاني دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران هم در اين جلسه گفت: فولادسازان کشور با توجه به رکود صنعت ساختمان با مشکل جدي مواجه شده اند و در شرايط کنوني افزايش نرخ تعرفه هاي واردات شمش و مقاطع فولادي را خواستار شده‌اند.
دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران حمايت جدي مسئولان ذيربط از صنعت فولاد را مورد تاکيد قرار داد و گفت: کاهش هزينه تمام شده فولاد در چارچوب زنجيره توليد از مرحله آهن اسفنجي تا محصول نهايي بايد شکل اجرايي به خود گيرد.
خليفه سلطاني تلاش براي افزايش توليد فولادهاي کيفي را مهم دانست و افزود: امروز در جهان 15 درصدتوليدات فولاد را فولادهاي کيفي تشکيل مي دهد در حالي که اين رقم در ايران سه درصد اعلام شده است.
احمد خوروش عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ايران هم اظهار داشت: تلاش هاي مستمر انجمن توليدکنندگان فولاد ايران در سال گذشته و اقدام به موقع وزارت صنعت ، معدن و تجارت باعث شد که توليدکنندگان وضعيت ثبات را در قيمت ها شاهد باشند و بحران واردات محصولات خارجي و بازار شکني رقبا تحت تاثير قرار نگيرند.
وي اضافه کرد: امروز توليدکنندگان بزرگ صادرات را در دستور کار خود قرار داده اند که اين امر سبب تعادل در عرضه و تقاضاي کشور خواهد شد.

اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و حامد علی مبارکی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در مراسم امضاء این قرارداد حضور داشتند. 

منبع: روزنامه اطلاعات 



آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟