توسعه اقتصادی با درآمیختگی فرهنگ بومی مانا می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32777
ساعت 14:28 دوشنبه 11 خرداد 1394
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در جمع فعالان فرهنگی و هنری قشم با اشاره به روح لطیف فرهنگ و هنر، بر مانایی توسعه اقتصادی در این منطقه از طریق درآمیختگی فرهنگ بومی، تاکید کرد.

به گزارش فرينا، حمیدرضا مومنی در نشست صمیمی با جمعی از فعالان و هنرمندان انجمن های هشت گانه هنری قشم ضمن بیان این مطلب، گفت: هنرمندان جزیره قشم باید براساس یک برنامه مدون با حضور در خانه هنرمندان، شایستگی های خود و آنچه در شان مردم جزیره قشم است را ارائه کنند.
مومني خطاب به هنرمندان قشم افزود: با پیدا کردن خودتان و اطمینان از توان ذاتی و درونی خود، به طور حتم می توانید در گروه بهترین های هنری کشور قرار گیرید.
او در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توسعه فضای دانشگاهی حوزه هنر در قشم اشاره کرد و گفت: مقدمات راه اندازی دانشکده علمی – کاربردی هنر با پذیرش دانشجو در هفت رشته از جمله موسیقی، گرافیک، نقاشی، صنایع دستی و ... آغاز شده و درنظر داریم سطح علمی هنرمندان قشم را از طریق حضور در رشته های مختلف هنری دانشکده هنر، افزایش دهیم.
مومني افزود: فرهنگ و هنر باید موازی با اقتصاد پیش برود و در تلاشیم که عقب ماندگی ها و فاصله های ایجاد شده بین هنر و اقتصاد را از بین ببریم و اعتقاد داریم توسعه اقتصادی با درآمیختگی با هنر ماندگار و تاثیرگذارتر می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه گفت: ذوق هنری، استعدادهای شگرف، سابقه تاریخی و ریشه های فرهنگی مردم جزیره قشم در حوزه های مختلف هنری از جمله موسیقی، نقاشی، هنرهای تجسمی، ساخت آلات موسیقی، آواز و شعر و ادب قابل تحسین است.

 در ادامه اين نشست خانم فاطمه دژگانی نویسنده گفت: از سال 62 در حوزه نویسندگی کتاب فعالیت می کنم و تا کنون هشت عنوان کتاب به چاپ رسانده ام.
او افزود: کتاب نهم من با عنوان "زنان پیام آور عاشورا" در دو فصل به نقش زنان عاشورایی و نحوه عزاداری زنان هرمزگانی در 100 ساله اخیر پرداخته که زیر چاپ است.

** توجه به توسعه اقتصادی در كنار توسعه فرهنگی

 عضو هیات امنای انجمن شعر و شاعر طنزپرداز جزیره قشم نيز در اين مراسم گفت: انتظار می رود سازمان منطقه آزاد قشم در کنار توسعه اقتصادی به توسعه فرهنگی نیز بیش از پیش توجه کند.
علی اسلام نیا افزود: باید کاری کنیم که مسافران جزیره قشم در کنار خرید از بازارها و بازدید از سایت های مهم گردشگری این منطقه، سوغات فرهنگی جزیره قشم را نیز با خود به ارمغان ببرند.
اسلام نیا در پایان با اشاره به مشکلات هنرمندان قشم در حوزه چاپ کتب و سروده های انجمن شعر، خواستار قرار گرفتن جشنواره شعر کشوری در شناسنامه فرهنگی قشم با کمک سازمان منطقه آزاد شد.

**  تجاری سازی هنر مهمترین راهکار برون رفت از مشکلات
عضو انجمن موسیقی قشم نیز در این نشست گفت: هنر ذات اقدس دارد اما هنرمند شاید از این مزیت متعالی برخوردار باشد یا نباشد.
محمد آرام باش از هنر موسیقی هنرمندان بومی جزیره قشم به عنوان تمدنی هزار ساله یاد کرد و گفت: تجاری سازی هنر مهمترین راهکار برون رفت از مشکلات انجمن موسیقی در این منطقه است که با تدوین ویترین هنری می توان به آن دست یافت.
آرام باش افزود: موسیقی دعا، موسیقی نماز، موسیقی شفا و ... جایگاه ویژه ای دارند و ما فرهنگ و آئین جزیره قشم را باید در قالب های مختلف به مردم معرفی کنیم.

** تدوين برنامه جامع گردشگري در قشم
عباس عبدی از نویسندگان و اعضای انجمن داستان قشم نیز از دیگر سخنرانان این نشست گفت: برای جلوگیری از تقابل فرهنگ های مختلفی که در قالب گردشگر به این جزیره سفر می کنند باید برنامه جامع داشته باشیم.
عبدي ادامه داد: با اهمیت دادن به فرهنگ بومی مردم قشم که سابقه تاریخی دارند و با توسعه فعالیت های هنری در کانون هنر قشم، باید این کانون را به سکوی پرتابی برای جوانان هنرمند این منطقه تبدیل کنیم.
او در پایان، ناخرسندی اش را از حضور نداشتن هنرمندان قشم و در اختیار نداشتن یک غرفه در بزرگترین برنامه فرهنگی کشور که نمایشگاه کتاب است، اظهار داشت.

** لزوم افزايش امكانات آموزشي گرافيك و عكاسي در قشم

خانم شیرانیان مدیرعامل یکی از موسسات فرهنگی و هنری قشم در رشته دکوراسیون نیز از نبود امکانات آموزش هنر گرافیک و عکاسی برای دختران در سطح هنرستان در این منطقه، گلایه کرد.
شيرانيان گفت: با راه اندازی هنرستان ویژه هنرهای تجسمی و گرافیک باید شرایط رشد علاقمندان به این رشته ها را در قشم به ویژه برای دختران ارتقا دهیم.

** ضرورت ايجاد مرکز فروش و جایگاه مناسب عرضه صنايع دستي در قشم
 يكي از اعضای فعال حوزه صنایع دستی قشم نیز با حضور در اين نشست گفت: دختران قشمی از کودکی در کنار مادران هنرمند خود، صنایع دستی را به عنوان بخشی از زندگی روزمره تجربه می کنند.
خانم گرامی افزود: خوشبختانه هم اکنون دوره های مختلف آموزش صنایع دستی در 26 رشته در بخش های مختلف جزیره قشم دایر می شود و دستاوردهای هنری هنرمندان صنایع دستی قشم در 14 تعاونی به علاقمندان عرضه می شود.
او گفت: با ایجاد یک مرکز فروش و جایگاه مناسب در شهر قشم به عنوان مرکز اصلی منطقه آزاد می توان به هنرمندان صنایع دستی که قریب به اتفاق آنان را دختران و زنان جزیره تشکیل می دهند، کمک کرد.

** توسعه فعالیت های هنر نمایش در قشم
 در ادامه اين نشست عضو هیات امنای نمایش قشم نیز با اشاره به اهمیت هنر نمایش و تئاتر، گفت: بر خلاف هنر شعر که در قالب واژه ها ثبت می شود، هنر تئاتر به دلیل اینکه تنها در لحظه ها شکل می گیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محمد حکمیان افزود: انجمن نمایش قشم با 300 عضو می تواند با تقویت برنامه های هنری خود قشم را در شان و اندازه های حقیقی اش به مردم نقاط مختلف کشور و خارج از کشور معرفی کند.
حكيميان گفت: در سال جاری دو اجرای عمومی آرش و سه تابلوی مرگ در قشم به نمایش درآمد که با استقبال خوب هنردوستان مواجه شد و در شهریور ماه نیز کلید دومین جشنواره استانی در این جزیره زده می شود و در اسفند ماه سال جاری هم دومین جشنواره ساحلی کشور را برگزار خواهیم کرد.
او با اشاره به اهمیت حمایت از هنرمندان افزود: ما در برابر اجرا هیچ نیازی به پول نداریم اما انتظار داریم برای توسعه فعالیت های هنر نمایش در قشم، در زمینه ساخت دکور و لباس ما را یاری کنید.

** افزايش سازندگان عدوات موسیقی محلي در قشم
 خانم خانگاه به عنوان نماینده جامعه محلی قشم هم در اين نشست گفت: توجه به رفع نیازهای جوامع محلی در روستاها نیز از موضوعاتی است که از سازمان منطقه آزاد انتظار می رود.
او افزود: هم اکنون تعدادی از سازندگان عدوات موسیقی در قشم فعالیت می کنند که با بها دادن به آنان می توان حوزه ساخت این گونه آلات موسیقی به ویژه عود را در جزیره قشم توسعه داد.
خانگاه همچنین از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درخواست کرد با راه اندازی خط اتوبوسرانی در مسیر روستاها به سمت شهر قشم، به تردد مردم از غرب جزیره تا مرکز قشم با هزینه های معمول شهرهای دیگر، کمک کند.

** توجه ويژه به ميراث فرهنگي در منطقه
 در ادامه عبدالرضا دشتی زاده رییس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: زمانی که به موسیقی زیبای این جزیره گوش می کنیم، باید به دیرینه این هنر توجه کنیم.
دشتي زاده افزود: درد امروز ما در حوزه میراث این است که بسیاری از هنرهای سرزمینی ما از جمله بادگیرهای منحصر به فرد این منطقه و صنعت عود سازی و شماری از هنرهای دستی هنرمندان قشم، از سوی بیگانان در کشورهای حاشیه خلیج فارس به یغما می رود.
او گفت: بادگیرها، لباس، موسیقی، هنر، غذا و بسیاری از موارد دیگر ما تحت تاثیر دریایی پارسی است و ایرانیان این دریا را به کانون تفکر و مبادلات فرهنگی در تاریخ تبدیل کرده اند و امروز وظیفه داریم از رسوم و آئین های دیرینگان خود پاسداری کنیم.
رییس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: مردم ما همانطور که میراث را بوجود آورده اند، هنر حفظ آن را نیز دارند و با اهمیت دادن به جوامع محلی می توانیم آثار گران بهای خود را حفظ کنیم.

** قشم؛ پایلوت بزرگ فرهنگ قرانی در كشور
 در ادامه عباس بازماندگان از اعضای جامعه قرآنی قشم هم این جامعه را دارای اصالت بزرگ برشمرد و گفت: قشم با توجه به علاقمندان بیشمار در حوزه این کتاب َآسمانی می تواند به پایلوت بزرگ فرهنگ قرانی تبدیل شود.
بازماندگان افزود: جامعه قرآنی به اعتماد مسئولین نیاز دارد و ایجاد فضاهای مناسب آموزشی نقش تاثیر گذاری برای توسعه فرهنگ قرانی در این منطقه دارد.

** راه اندازی رادیو قشم برای کمک به هنرمندان
 ابراهیم کارگر نژاد فومنی نیز در اين نشست به عنوان یکی از اعضای انجمن شعر با ارائه چند بیت از سروده های خود، خواستار راه اندازی رادیو قشم برای کمک به هنرمندان این جزیره شد.
بنا به این گزارش، حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم طی 80 روز فعالیت خود با فراهم کردن شرایط نشست با گروه های مختلف اجتماعی، صنعتی، اقتصادی، ورزشی جزیره با شیندن دلمشغولی های آنان، راه های کمک به رفع مشکلات را مورد توجه قرار داده که آخرین دست از این نشست های صمیمی با حضور جمعی از خبرگان و هنرمندان حوزه های مختلف فرهنگی وعلیرضا  کمساری مدیر ویژه فرهنگ و ارشاد  اسلامی منطقه آزاد در سالن مرکز بین المللی قشم برگزار شد.







شناسه خبری: 32777

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟