پارس جنوبي؛ بزرگترین منطقه تخصصی صنایع نفت و گاز در جهان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32779
ساعت 08:58 سه شنبه 12 خرداد 1394
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس در جمع اعضای شورای انقلاب فرهنگی، گفت: بر اساس برنامه ریزی وزارت نفت، پرونده توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا پایان سال ٩٦ بسته می شود.

به گزارش فرينا، مهدی یوسفی، با بیان این که منطقه ویژه انرژی پارس بزرگترین منطقه تخصصی صنایع نفت و گاز در جهان است، افزود: هشت درصد ذخایر شناخته شده گاز دنیا در میدان مشترک پارس جنوبی قرار دارد که این رقم به تنهایی معادل ٥٠ درصد کل ذخایر گاز ایران است.
يوسفي با بیان این که مساحت میدان مشترک پارس جنوبی ٩ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع است، گفت: سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی ایران و شش هزار کیلومتر مربع نیز در آبهای سرزمینی قطر واقع شده است و با تدابیری که در نظر گرفته شده این امیدواری وجود دارد که توسعه این میدان تا پایان سال ٩٦ به اتمام برسد.
او افزود: برای توسعه این میدان ٢٩ فاز گازی پیش بینی شده است، ظرفیت تولید گاز در هر فاز ٢٥ میلیون مترمکعب در روز است که هم اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز در پارس جنوبی ٤٥٠ میلیون مترمکعب برآورد می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس با بیان این که در سال گذشته ظرفیت تولید گاز از این میدان ١٢٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت، گفت: پارسال فاز ١٢ پارس جنوبی که معادل سه فاز استاندارد است با حضور ریاست جمهوری به بهره برداری رسید که با بهره برداری از این فاز سه درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده شد.
مهدي يوسفي با اشاره به این که با بهره برداری از هر فاز سه درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می شود، گفت: بر اساس برنامه ریزی وزارت نفت فازهای ١٥ و ١٦ ‏، ١٧ و ١٨ و ١٩ تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید که در این صورت بیش از یکصد میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت تولید گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده می شود.
يوسفي در ادامه به تحقق ٣٣ درصد از ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید اشاره كرد و گفت: در سال گذشته نیز صادرات کالا از گمرک منطقه ویژه انرژی پارس نسبت به سال پیش از آن ٢٦ درصد افزایش یافت که امیدواریم این روند افزایشی در سال جدید نیز تداوم یابد.
او با اشاره به طرح پالایشی سیراف، گفت: این طرح در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت روزانه ٦٠ هزار بشکه و در مجموع ٤٨٠ هزار بشکه در روز به همراه تاسیسات یوتیلیتی، پشتیبان و واحدهای فرآیندی توسط بخش خصوصی اجرا می شود که بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است کلنگ این پروژه در هفته آینده به زمین زده شود.

** بايد زمينه تداوم شتاب علمي در كشور فراهم شود

در ادامه این نشست، عضو شورای انقلاب فرهنگی نیز گفت: منطقه ویژه انرژی پارس و صنایع موجود در آن به عنوان سرمایه عظیم کشور شناخته می شود و لازم است با ثبت پیشرفتهای علمی، نوآوریها و خلاقیت ها زمینه تداوم شتاب علمی و اقتصادی کشور فراهم شود.
حسن بنیانیان با بیان این که هدف کشور، توسعه همه جانبه در تمام ابعاد کمی و کیفی آن است، افزود: رشد کشور و رسیدن به توسعه پایدار نیازمند حرکت در مسیر علم و دانش است و قطعا با استفاده از جایگاه مدیریت دانش و ثبت موفقیت ها این راه هموار خواهد شد.




شناسه خبری: 32779

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو