7 طرح تولیدی در منطقه ویژه خلیج فارس بهره برداری می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32879
ساعت 09:15 جمعه 22 خرداد 1394
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: هفت طرح بزرگ تولیدی به ارزش یک میلیاردو 257میلیون دلار تا پایان نیمه اول امسال درهفته دولت در این منطقه به بهره برداری می رسد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مسعود هندیان این طرحها را شامل سه واحد فولادسازی با ظرفیت پنج میلیون و200 هزارتن وسرمایه گذاری یک میلیاردو 40میلیون دلار عنوان کرد.

وی از مرحله اول طرح گندله سازی شرکت مادکوش با ظرفیت دو میلیون و 500هزارتن در سال بعنوان یکی از مهم ترین طرح های تامین کننده بخشی از گندله مورد نیاز پنج مجتمع فولادی مستقر در این منطقه نام برد.
هندیان از تولید سالانه 300هزارتن قیر با سرمایه گذاری 55میلیون دلاری شرکت فومن شیمی بعنوان یکی دیگر از طرح های در مرحله افتتاح نام برد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یادآورشد: توسعه اسلکه اختصاصی مواد معدنی فله از شش به 12میلیون تن ، آبشیرینکن فولاد کاوه با ظرفیت 55هزار متر مکعب و همچنین فازاول طرح نیروگاه 235مگاواتی بعنوان دیگر طرح هایی نام برد که قرار است به مناسبت های مختلف از جمله هفته دولت تا پایان نیمه اول امسال افتتاح و بهره برداری از آنها آغاز شود.
این مقام مسوول در ادامه با تشریح فعالیت های این منطقه گفت: مقدمات لازم شامل واگذاری زمین و تامین دیگر نیازهای مرتبط برای شروع عملیات اجرایی 10 طرح تولیدی بزرگ به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار فراهم شده است.
وی از مهم ترین این طرح ها به شروع عملیات اجرایی احداث مجتمع فولاد 'اسارهند' (سرمایه گذاری خارجی) با ظرفیت سالانه سه میلیون تن و سرمایه گذاری یک میلیاردو 600 میلیون دلار اشاره کرد.
هندیان خاطرنشان ساخت: با هدف پشتیبانی هرچه بیشتر از صنایع انرژی بر مستقر دراین منطقه علاوه بر واحدهای موجود، عملیات اجرایی ساخت سه طرح تولید برق شامل نیروگاه 972مگاواتی صبا، نیروگاه 500مگاواتی نما و توسعه پست برق شهید لشکری با سرمایه گذاری یک میلیاردو 252میلیارد دلار شروع شده است.
این منبع با اشاره به استقبال صورت گرفته از سوی شرکتهای داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری دراین منطقه ابراز داشت: در این راستا عملیات اجرایی آماده سازی دو هزارو 500 هکتار از اراضی سایت توسعه و همچنین ایجاد 50هکتار فضای سبز آغاز شده است.
وی یادآورشد: موقعیت مناسب، وجود زیرساخت های لازم و مجاورت با پالایشگاههای بندرعباس و ستاره خلیج فارس، مجتمع بندری شهید رجایی، دارا بودن اسکله اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی و نفتی به ظرفت 70 میلیون تن و همچنین اتصال به راه آهن با ایستگاههای اختصاصی، آبهای آزاد موجب استقبال هر چه بیشتر متقاضیان برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس شده است.
استقرار صنایع بزرگی همچون پنج مجتمع فولادسازی ، دو مجتمع تولید شمش آلومینیوم ، اسکله اختصاصی ، دو مجتمع گندله سازی، دو نیروگاه برق، پنج مجتمع آب شیرین کن و همچنین کارخانه های تولید قیر و روی با درآمد سالانه بیش از یک مییارد دلار موجب شده تا منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به یکی از مهم ترین قطب های تولید، سرمایه گذاری و اشتغال کشور تبدیل شود.
هم اکنون چهار مجتمع فولادسازی، دو مجتمع تولید شمش آلومینیوم، سه پست اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی با ظرفیت 27 میلیون تن و یک پست برق در این منطقه فعال هستند درحالیکه دو مجتمع گندله سازی با تولید سالانه 12میلیون تن و دو نیروگاه برق و دهها طرح بزرگ و کوچک دیگرنیز در دست اجرا است.
جذب 20میلیارد دلار سرمایه از سوی متقاضیان داخلی و خارجی، دستیابی به شاخص هایی همچون تولید سالانه 10 میلیون تن فولاد ، 2/1 میلیون تن شمش آلومینیوم ، چهار هزار مگاوات برق، تخلیه و بارگیری 74میلیون تن مواد معدنی فله ای و نفتی، ایجاد 30هزار شغل پویا و افزایش سهم صادرات از یک میلیارد دلار فعلی به شش میلیارد دلار در سال از برنامه های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس اعلام شده است.'
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با پنج هزار هکتار وسعت در سواحل غربی شهر بندرعباس ماموریت هایی همچون ایجاد شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای احداث واحدهای معدنی و صنایع معدنی و طراحی، ساخت و اجرای طرح های زیربنایی در بخشهای مختلف را برعهده دارد.
استان هرمزگان دارای دو منطقه آزاد کیش و قشم ، یک منطقه آزاد مصوب(جاسک) و شش منطقه ویژه اقتصادی شامل منطقه ویژه اقتصادی قشم، کشتی سازی خلیج فارس، مجتمع بندری شهید رجایی، صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، صنایع نفتی لاوان و منطقه انرژی بر پارسیان( گاوبندی)با کاربردهای نفتی، صنایع انرژی بر، صنایع کشتی سازی، تجاری و اقتصادی است.

شناسه خبری: 32879

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو