گزارش سفر رییس منطقه آزاد جبل علی از مناطق آزاد ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33232
ساعت 11:25 شنبه 20 تير 1394
سلطان بن سلیم رییس شرکت Dp World و منطقه آزاد جبل علی امارات که مدیریت 65 بندر در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، هند و از جمله منطقه آزاد جبل علی امارات را به عهده دارد از ظرفیت های مناطق آزاد انزلی، چابهار و قشم بازدید کرد.

در این بازدیدها که به دعوت اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور انجام شد راهکاری توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری، بازرگانی و گردشگری میان مناطق آزاد ایران و بنادر و منطقه آزاد جبل علی امارات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

** مقصد اول سفر هیئت اماراتی منطقه آزاد انزلی بود:

توسعه همکاری امارات با مناطق آزاد ایران
سلطان بن سلیم در بازدید از این منطقه با قابل توجه خواندن ظرفیت های منطقه آزاد انزلی به ویژه مجتمع بندری در حال ساخت کاسپین اظهار داشت: در سال های گذشته همکاری های خوبی با مناطق آزاد کیش و قشم داشته ایم که امیدواریم تبادلات تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان منطقه آزاد جبل علی و بنادر امارات متحده عربی با منطقه آزاد انزلی گسترش یابد.
رییس منطقه آزاد جبل علی امارات اظهار کرد: به دنبال توسعه همکاری با مناطق آزاد ایران هستیم.
سلطان بن سلیم افزود: در حال شناسایی زمینه های همکاری و سرمایه گذاری در این منطقه هستیم و بسیار تحت تاثیر فعالیت های در حال انجام در منطقه آزاد انزلی بویژه مجتمع بندری کاسپین قرار گرفتیم.
وی ادامه داد: در سال های گذشته همواره در حال همکاری با جمهوری اسلامی ایران و مناطق آزاد ایران نظیر کیش بودیم و امیدواریم در این سفر علاوه بر توسعه همکاری با منطقه آزاد انزلی که بسیار به آن راغب هستیم، با دیدار از مناطق آزاد چابهار و قشم همکاری ها را گسترش دهیم.
رییس منطقه آزاد جبل علی امارات خاطرنشان کرد: امکانات خوبی برای توسعه همکاری ها و حمل و نقل کالا از مسیر منطقه آزاد انزلی به اکتائو قزاقستان وجود دارد.
سلطان بن سلیم گفت: این سفر طلیعه همکاری های بیشتر بین دو کشور امارات و ایران خواهد بود.

به توسعه کشور فکر کنیم
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور نیز در جریان این بازدید گفت: باید در فضای جدید بین المللی، به دنبال راه های استفاده از ظرفیت ها برای توسعه کشور باشیم.
اکبر ترکان گفت: در فضای جدید بین المللی، مشکلات تحمیل شده به ما کاهش خواهد یافت و باید در این فضا به دنبال راه های استفاده از ظرفیت های جغرافیایی، توانمندی ها و منابع برای توسعه کشور در زمینه های مختلف باشیم.
کاسپین هاب ترانزیتی کشورهای حاشیه دریای خزر
هم چنین در این بازدید رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن معرفی فرصت های سرمایه گذاری و ظرفیت های این منطقه در بخش های زیرساختی، اقتصادی و گردشگری گفت: این منطقه در مسیر کریدور شمال جنوب قرار گرفته است و زمینه برای تسهیل در ترانزیت کالا در مسیر تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر در این منطقه فراهم شده است. 
مسرور مسیر نوستراک را کوتاه تر و با هزینه کمتر نسبت به مسیر ترانزیتی موجود میان آسیا و اروپا اعلام کرد و گفت: به منظور بالابردن ظرفیت های حمل ونقل در کریدور شمال جنوب، علاوه بر پروژه در حال احداث اتصال این منطقه به خط ریلی اصلی ایران و اجرای طرح توسعه بندر انزلی، سازمان منطقه آزاد انزلی در حال ساخت مجتمع بندری کاسپین است که در مرحله نهایی با 22 پست اسکله ظرفیت تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا را در هر شیفت کاری خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی هم چنین آمادگی این سازمان را برای واگذاری پست های اسکله مجتمع بندری کاسپین به سرمایه گذاران مستقر در بندر و منطقه آزاد جبل علی امارات به صورت مشارکتی و یا در قالب BOT اعلام کرد. 
مسرور تاکید کرد: مجتمع بندری کاسپین بزرگترین بندر ایران در دریای خزر است و در بازدید اخیر رئیس جمهور از این بندر بر تبدیل این بندر به هاب ترانزیتی کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید شده است که این موضوع بیانگر جایگاه بندر کاسپین در معادلات اقتصادی و بین المللی است.
وی پیشنهاد کرد: شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل شود تا با بهره گیری از ظرفیت های بورس کالای منطقه، فعال سازی کریدور شمال جنوب و تکمیل زیرساخت های مختلف؛ منطقه آزاد انزلی به مرکز داد و ستد کشورهای آسیای میانه تبدیل شود و کشور امارات متحده عربی نیز می تواند از طریق این منطقه اقدام به صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر نماید.
بازدید از فاز تجارت و گردشگری منطقه، مجموعه طرح ساحلی و برج مسکونی طاووس از دیگر بخش های بازدید یک روزه رییس منطقه آزاد جبل علی امارات از منطقه آزاد انزلی بود.  
سلطان بن سلیم رئیس منطقه آزاد جبل علی بعد از ظهر روز سه شنبه 16 تيرماه انزلی را به مقصد منطقه آزاد چابهار ترک کرد.

** مقصد دوم سلطان سلیم اماراتی منطقه آزاد چابهار بود: 

سلطان بن سلیم رییس شرکت Dp World از پتانسیل های سرمایه گذاری منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار بازدید کرد.
سلطان بن سلیم و هیات همراه ضمن بازدید منطقه آزاد چابهار از طرح توسعه اسکله شهید بهشتی و ظرفیت های رو به رشد و در حال توسعه این بندر نیز دیدن کرد.
اکبر ترکان در این سفر با اشاره به این که منطقه آزاد چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است، گفت: این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای را دارد و با  راه اندازی کریدور شرق ایران و تسریع عملیات اجرایی راه آهن چابهار به مرزهای شرقی  به ویژه افغانستان، تکمیل و بهره برداری جاده ترانزیتی جدید چابهار – نیکشهر – ایرانشهر – میلک (مرز افغانستان،توسعه بنادر چابهار و افتتاح اسکله 80 هزارتنی می توانیم کاهش هزینه های بندری برای ترانزیت، صادرات و واردات از این منطقه را برای سرمایه گذاران به ارمغان بیاوریم. 
ترکان دیگر مزایای منطقه آزادچابهار را تصویب تبدیل این منطقه به قطب سوم پتروشیمی، تصویب آن به قطب سوم خودروسازی ایران، برنامه ایجاد صنایع سنگین، آغاز و تسریع در تکمیل عملیات گازرسانی به منطقه آزادچابهار و توسعه فرودگاه چابهار و ترمینال های جدید عنوان کرد.
سلطان بن سلیم و هیات همراه پس از بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی و دیگر ظرفیت های این بندر  در نشستی مشترک توان پهلوگیری کشتی، ترانزیت و جابجایی کالا را با حضور اکبر ترکان، حامدعلی مبارکی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان مورد بحث و بررسی قراردادند و با توجه به مزیت بندر چابهار به عنوان مهمترین حلقه ترانزیتی کشور و تنها بندری که می تواند ترانزیت کشورهای آسیای میانه و افغانستان را انجام دهد به بحث و تبادل نظر پرداختند.
هم چنین این هیات از سایت های مختلف منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار از جمله پیکره تجاری، صنعتی، انبارهای دپوی کالا و نیز سایت پتروشیمی بازدید به عمل آوردند.

**جزيره عجایب هفتگانه خلیج فارس میزبان سوم هیئت اماراتی

سلطان بن سلیم رییس شرکت Dp World در دومین روز از سفر به مناطق آزاد ایران از ظرفیت های منطقه آزاد قشم بازدید کرد.
در این بازدید که اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به عنوان دعوت کننده این هیئت و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم حضور داشتند راهکارهای توسعه همکاری ها میان مناطق آزاد ایران به ویژه منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار گرفت. 
هیئت اماراتی به ریاست سلطان بن سلیم در این سفر از اسکله کاوه و طرح جامع ارتباطی پل خلیج فارس بازدید کردند.
سلطان بن سلیم رییس شرکت Dp World و منطقه آزاد جبل علی امارات در جزیره قشم با اشاره به اهمیت بنادر موجود در قشم و چابهار گفت: ایران راه رسیدن خلیج فارس به چین و آسیای میانه است. 
این مقام اماراتی تصریح کرد: فرصت های بی نظیر گردشگری در جزیره قشم فراهم است که باید سرمایه گذاران توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. 
وی تاکید کرد: مراودات تجاری ایران و امارات همواره فارغ از تحریم های موجود ادامه داشته و قطعا با وضعیت موجود این روند همکاری ها گسترش خواهد یافت.  
هم چنین اکبر ترکان مشاور رییس جمهور در جزیره قشم گفت: توسعه منطقه آزاد قشم از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور تاکید کرد: سرمایه گذاری در بنادر دو منطقه آزاد قشم و چابهار اهمیت زیادی دارد، زیرا این دو منطقه دروازه کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شوند.
حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در جریان این بازدید اظهار کرد: با تکمیل پل خلیج فارس و اتصال قشم به سرزمین اصلی، هند به وسیله قشم، به کریدور شمال به جنوب متصل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم طی روزهای گذشته نیز گفته بود در صورت رفع بزرگترین مشکل این پروژه، قادر هستیم پل خلیج فارس را دو ساله به پایان برسانیم.

پل خلیج فارس کلید اقتصاد قشم است
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: بهره برداری از طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل در حقیقت کلید اقتصاد قشم است.
اکبر ترکان اعلام کرد: تمام هزینه های پل خلیج فارس تا به امروز از سوی دولت تامین شده و با تزریق فایناس برای تکمیل این پروژه و ارتباط قشم با سرزمین اصلی از طریق جاده و ریل، تحولی عظیم در حوزه اقتصادی این منطقه ایجاد خواهد شد.
وی گفت: بر اساس سیاست گذاری دولت تدبیر و امید، قشم در حوزه صنعت فولاد از جایگاهی ویژه برخوردار است و پل خلیج فارس برای حمل و نقل مصالح فولادی به این جزیره نقش کلیدی خواهد داشت.
به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، برای تولید سالانه 3.5 تن فولاد در فاز اول فعالیت فولادی در منطقه آزاد قشم به 7 میلیون تن سنگ آهک نیاز داریم که حمل و نقل این میزان مواد اولیه از طریق پل خلیج فارس و خط ریلی آن به راحتی انجام می شود.
وی با اشاره به آب دریا و گاز فراوانی که در جزیره قشم وجود دارد، اظهار کرد: قشم با داشتن این دو مزیت مهم به منطقه مهم تولید فولاد کشور تبدیل خواهد شد.
ترکان همچنین به سفر رئیس منطقه آزاد جبل علی امارات و بازدید وی از مناطق آزاد انزلی، چابهار و قشم اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران به ویژه قشم، چابهار و انزلی به عنوان کریدور اصلی شمال – جنوب بسیار حائز اهمیت است.
هم چنین حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، به اتفاق علی شمس اردکانی و احمد حبیبی دو تن از اعضای هیات مدیره و چند تن از معاونان و مشاوران این سازمان هیات اماراتی را در بازدید از ظرفیت های اقتصادی این منطقه شامل اسکله کاوه، محل احداث طرح جامع ارتباطی خلیج فارس، حوضچه ساخت پایه های پل و جزایر ناز و سواحل قشم همراهی می کردند.

مسیر تجاری بین انزلی، قشم و چابهار ایجاد شود
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور هم چنین از اهمیت ایجاد مسیر تجاری شمال – جنوب با توجه به ظرفیت های مناطق آزاد کشور بین انزلی، قشم و چابهار  خبر داد.
اکبر ترکان با بیان این مطلب در بازدید از محل احداث پل خلیج فارس در قشم، گفت: قشم و چابهار دروازه های جنوبی تجارت کشور هستند و ایجاد مسیر تجاری جنوب به شمال از طریق مناطق آزاد قشم، چابهار و انزلی به هم افزایی ظرفیت های مناطق آزاد منجر خواهد شد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری امارات در بندر آکاتائو قزاقستان گفت: با توجه به روابط جدید تجاری منطقه آزاد انزلی با بندر آکاتائو قزاقستان، ایجاد کریدور شمال - جنوب از بندر انزلی به قشم و چابهار رویکردی راهبردی برای توسعه تجاری کشور ارزیابی می شود.
به گفته دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور، سفر اخیر وی به امارات متحده و دعوت از سلمان احمد بن سلیم رییس منطقه آزاد جبل علی با هدف توسعه تعاملات و همکاری ها انجام شد و هیات اماراتی طی سفر به کشورمان و بازدید از ظرفیت های مناطق آزاد انزلی، چابهار و قشم، راه های توسعه همکاری ها را با ما بررسی کردند.
وی یادآور شد: هیات اماراتی در سفر به منطقه آزاد انزلی راه های توسعه همکاری های دریانوردی با روسیه و قراقستان و همچنین توسعه همکاری های مشترک را ارزیابی کرد.
ترکان توسعه ترانزیت در محور شمالی جنوبی بین مناطق آزاد یاد شده را از جمله دستاوردهای مهم این طرح ارزیابی کرد که می تواند نقش مهمی در ارتقاء شاخص های اقتصادی کشور داشته باشد.
وی در پایان از همکاری سرمایه گذاران اماراتی برای احداث و توسعه بنادر در مناطق آزاد کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد این بازدیدها به توسعه مناسبات اقتصادی و امضای قراردادهای دوجانبه منجر شود.

ظرفیت اسکله کاوه قشم به دو میلیون کانتینر افزایش می یابد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اسکله کاوه با هدف افزایش حمل و نقل دو میلیون کانتینر در سال، توسعه می یابد.
حمیدرضا مؤمنی در جریان این بازدیدها اعلام کرد: ظرفیت بندر و اسکله کاوه قشم با احداث چهار اسکله جدید به دو میلیون کانتینر در سال افزایش می یابد.
به گفته وی، هم اکنون در بندر کاوه قشم سه اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتی هایی با تناژ یکصد هزار تن فعالیت می کنند که با طرح توسعه فعالیت های دریانوردی در بنادر کاوه و سوزا، قشم به درگاه اصلی دریانوردی تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: در ساحل جنوبی شهر سوزا با فاصله 1.5 کیلومتر به آبخور 48 متر و در کاوه نیز با همین میزان فاصله به آبخور 28 متر می رسیم که نقش کلیدی برای پهلوگیری کشتی های پاناماکس با ظرفیت 300 هزار تن خواهد داشت.
وی با اشاره به موقعیت مناسب بنادر قشم در حوزه سرمایه گذاری گفت: 50 درصد تولید ناخالص ملی امارات از بخش دریانوردی تأمین می شود و ما می توانیم با استفاده از تجربه این کشور در جذب سرمایه گذاران بهره برداری کنیم.
مؤمنی همچنین به مسئله ذخیره‌سازی، بانک رینگ و خدمات دریایی و بندری جبل علی اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد قشم با مشارکت و استفاده از تجربه بالای منطقه آزاد جبل علی می‌تواند گام مهمی را درزمینه های مختلف اقتصادی از طریق بازاریابی مناسب، بردارد.
وی با اشاره به دسترسی آسان قشم به بازارهای بین المللی و آسیای میانه و بهره برداری از طرح جامع ارتباطی خلیج فارس و اتصال قشم به سرزمین اصلی از طریق جاده و راه آهن، از این فرصت به عنوان امتیازی برای مشارکت منطقه آزاد جبل علی در فعالیت های اقتصادی با منطقه آزاد قشم نام برد.
هیات اقتصادی امارات در سفر دو روزه خود به ایران در نشست با اکبر ترکان مشاور  رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و مدیران مناطق آزاد قشم، چابهار و انزلی راه های سرمایه گذاری تا یک میلیارد دلاری در این مناطق را بررسی کردند. 
گزارش: آمنه شهیدی



شناسه خبری: 33232

آخرین اخبار

آیین کلنگ زنی احداث مدرسه 4 کلاسه روستای وشنام مرید برگزار شد
دوغارون-چابهار؛ مسیر باز شدن قفل اقتصاد شرق ایران
شتاب‌گیری ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد در پی توافقات دبیرخانه شورای‌عالی و گمرک جمهوری اسلامی ایران
تسریع در روند انتقال شهرک صنعتی تایباد به منطقه آزاد دوغارون
رایزنی ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در بازار اوراسیا

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی