تاكيد مدیران بنادر امیرآباد و آکتائو بر توسعه اقتصادی دو بندر

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33406
ساعت 08:36 شنبه 3 مرداد 1394
مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در حاشیه سفر به قزاقستان و حضور در نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در بندر تجاری آکتائو، با «امیربیک تولگنوف» مدیر منطقه ویژه اقتصادی آکتائو دیدار کرد.

به گزارش فرينا، علی خدمتگزار در این نشست هم‌اندیشی ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد و فرصت‌ها و امکاناتی که در این منطقه برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، بر افزایش روابط تجاری بین این دو منطقه ویژه اقتصادی نیز تأکید کرد.
خدمتگزار با بیان این‌که بندر امیرآباد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و فعال‌ترین بندر شمال کشور محسوب می‌شود، گفت: یکی از موقعیت‌های بسیار مناسب بندر امیرآباد و منطقه ویژه و بندر آکتائو در قزاقستان که می‌تواند عامل تأثیرگذاری در اقتصاد دو کشور داشته باشد، اتصال هر دو بندر به شبکه حمل و نقل ریلی است.
وي افزود: بندر آکتائو در حال حاضر ارتباط تجاری مناسبی را از طریق خط آهن با کشور چین دارد. این ارتباط در شرایطی که بندر امیرآباد نیز به دلیل اتصال به خط آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران به مهم‌ترین مناطق اقتصادی کشور و بنادر جنوبی مرتبط است، می‌تواند دروازه جدیدی را برای فعالان اقتصادی دو کشور در اقتصاد بین‌المللی بگشاید. این موقعیت منحصربه‌فرد فرصت اقتصادی فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندر آکتائو همچون بندر امیرآباد از موقعیت استقرار و جغرافیایی استراتژیکی برخوردار است. هر دو بندر گزینه‌های مناسبی برای ترانزیت نفت و مواد نفتی به شمار می‌روند. وجود فعالیت‌های ترانزیتی مختلف و مشابه در این دو بندر، در صورت برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد و حتی یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیت انواع کالاها، به ویژه غلات و مواد نفتی را در منطقه ایجاد کند.
خدمتگزار به موقعیت ویژه بندر امیرآباد در تأمین، فرآوری و توزیع غلات و تولید بالای غلات و به ویژه گندم در قزاقستان نیز به عنوان یکی از فرصت‌های مناسب همکاری این دو بندر نیز اشاره کرد و گفت: بهره‌مندی این دو منطقه ویژه اقتصادی از زیرساخت‌های حمل‌ونقلی چندگانه کاهش چشمگیری در هزینه‌های جابه‌جایی کالاها خواهد داشت. منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد آمادگی کامل را برای افزایش همکاری با این بندر و انجام برنامه‌های اقتصادی مشترک دارد و از هرگونه اقدام و فعالیت مشترک اقتصادی از سوی منطقه ویژه اقتصادی آکتائو استقبال خواهد کرد.
 «امیربیک تولگنوف» مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر آکتائو نیز در این نشست ضمن استقبال از افزایش همکاری با منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به بیان ظرفیت‌های اقتصادی موجود در بندر آکتائو و فرصت‌های مناسب همکاری بین 2 بندر، آمادگی این مجموعه اقتصادی برای رشد مراودات اقتصادی را اعلام کرد و تبادل دیدگاه‌ها و افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی و مدیریتی را خواستار شد.




آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو