افزايش ظرفيت هاي تجاري و اقتصادي ايران و بندر اكتائوي قزاقستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33447
ساعت 11:27 يکشنبه 4 مرداد 1394
حضور هیات تجاری و اقتصادی مازندران در بندر آکتائوی قزاقستان و شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری این استان در نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی عقد تفاهم نامه‌های اقتصادی و مراودات تجاری بین مسئولان و فعالان اقتصادی استان مازندران و استان منگستائو قزاقستان را در پی داشت.

به گزارش فرينا، تبادل نظر و عقد تفاهم نامه در زمینه‌های اقتصادی مرتبط با ظرفیت‌های موجود در مازندران از جمله در زمینه غلات، فولاد و صنایع فلزی، محصولات و فرآورده‌های باغی و کشاورزی، انواع فرآورده‌های مربوط به آبزیان و مرغ و سوآپ فرآورده‌های نفتی از مهم ترین دستاوردهای این سفر تجاری بین‌المللی هیئت اقتصادی مازندران بود.
مسئولان و فعالان اقتصادی استان در این سفر یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های زیرساختی و اقتصادی مازندران را وجود سه بندر فعال امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار و پایانه نفتی نکا عنوان کردند. در این بین اتصال بندر امیرآباد به شبکه سراسری راه‌آهن نیز از مهم‌ترین فرصت‌های تجاری در عرصه بین‌الملل مطرح شد. همچنین وجود راه‌های مواصلاتی متعدد در مازندران به عنوان یکی از ظرفیت‌های زیرساختی مورد توجه سرمایه‌گذاران قزاقستانی قرار گرفت.
همچنین با توجه به افزایش توجه کشورهای حوزه CIS به بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز دریای مازندران در سال‌های اخیر، انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از مسائل مهمی است که در صورت بهره‌برداری از فرصت‌های حمل و نقلی موجود در مازندران و به ویژه امیرآباد، جهت دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و ترانزیت به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا محقق خواهد شد.
وجود این فرصت‌های اقتصادی از یک سو و گشایش‌های سیاسی اخیر دولت تدبیر و امید در عرصه بین‌الملل برای ایران که لغو تمامی تحریم‌ها را در پی داشته و خواهد داشت، ضرورت بهره‌برداری از این فرصت‌های اقتصادی مهم و موجود در مازندران را برای تبدیل این استان به منطقه‌ای تاثیرگذار در اقتصاد و ترانزیت کالاها به سایر کشورها دو چندان کرده است.
البته در این بین نمی‌توان از نقش مهم تاثیرگذار دستگاه‌های استانی از جمله گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی، راه‌آهن، دستگاه‌های اقتصادی و در رأس همه این نهادها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری غافل ماند. جذب سرمایه‌گذار اگرچه گام مهم و تاثیرگذاری در عرصه اقتصادی محسوب می‌شود. اما آنچه که این فعالیت‌ها را می‌تواند به سرانجامی خوش و تاثیرگذار در اقتصاد استان کشور منتهی کند، جلب رضایت سرمایه‌گذاران و تسهیل مراحل اداری حضور و فعالیت در استان است.
سفر هیات تجاری و اقتصادی مازندران به قزاقستان نخستین سفر پس از موفقیت‌های دیپلماتیک ایران بود و انتظار می‌رود با این شرایط دستاوردهای اقتصادی این سفر با حمایت مدیران ارشد استان از حوزه‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خارجی در دوره‌ای معین و منطقی مشاهده شود.





آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو