بهره برداري از اسکله دوم بندر آستارا تا پایان سال جاری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33470
ساعت 11:16 دوشنبه 5 مرداد 1394
رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت: عملیات ساخت اسکله دوم بندر آستارا که از اواخر سال گذشته آغاز شده در نیمه دوم امسال به پایان می رسد.

به گزارش فرينا، سید محمود میرنبی لی افزود: بخش های عمده فاز دوم احداث بندر آستارا شامل یک پست اسکله 150 متری ، دو باب انبار سرپوشیده و نیز پنج هکتار اراضی پشتیبانی است.
میرنبی لی با اشاره به اینکه اعتبار اولیه در نظر گرفته شده برای احداث فاز دوم بندر آستارا 100 میلیارد ریال است، گفت: در گام نخست تا پایان سال جاری شاهد بهره برداری از پست دوم اسکله و نیز ساخت یک باب انبار سرپوشیده در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع خواهیم بود.
وی با بیان اینکه با بهره برداری از فاز دوم ظرفیت این بندر به یک میلیون تن افزایش پیدا می کند، افزود: همچنین با بهره برداری از انبارهای سرپوشیده بندر آستارا امکان واردات غلات نیز به این بندر فراهم خواهد شد.
رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا از پهلوگیری 23 فروند کشتی در چهار ماه نخست امسال در بندر آستارا خبر داد و گفت: در این مدت 35 هزار و 115 تن کالا از بندر آستارا صادر و 15 هزار و 739 تن کالا نیز به این بندر وارد شده است.
میر نبی لی افزود: در مدت یاد شده بندر آستارا با تخلیه و بارگیری 50 هزار و 854 تن کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 200 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه بندر آستارا با دارا بودن یک پست اسکله در مدت زمان کوتاه از فعالیت خود توانسته است به یک بندر مجهز و فعال تبدیل شود، ادامه داد: انواع چوب، تخته نراد، کربنات کلسیم، انواع سیمان، کاشی و سرامیک، گچ ساختمانی، رول آهن، انواع پلی اتیلن و سنگ گرانیت مهمترین کالاهای جابجا شده از این بندر محسوب می شوند.
میرنبی لی افزود: در مدت یاد شده بندر آستارا با یک جهش رو به بالا توانسته است ظرفیت ها و پتانسیل حقیقی خود را نشان دهد.
رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا ادامه داد: در زمان حاضر محدودیتی برای ورود و خروج شناورها در بندرآستارا وجود ندارد و به یقین بندر آستارا در آینده نه چندان تبدیل به یکی از بندرهای مهم شمال کشور خواهد شد.
وي رونق منطقه ویژه اقتصادی را مساوی توسعه همه جانبه بندر و گمرک آستارا برشمرد و گفت : با اوج گرفتن تردد شناورها در بندر آستارا در ماه های آینده ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر بزرگ ارتقا می یابد.
به گزارش ایرنا، بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.
بندر چند منظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و 500 تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل، ظرفیت پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود را دارد.
این واحد بندری در استان گیلان به ظرفیت نهایی سه میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.
این بندر در فضای محدود 60 هکتاری احداث شده است.







شناسه خبری: 33470

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو